Jancsik András, Jászberényi Melinda, Kökény László

Az utazásszervezés új dimenziói


Utazásszervezők és közvetítők története, jelene és jellemzői

Ahogy korábban is írtuk Thomas Cook nevéhez fűződik az első feljegyzett utazásszervezés. Később pénzért, a vállalkozásán keresztül készített programtervet, majd a voucher elődjét is megalapította a Cook-szelvényekkel. Ugyancsak a 19. században volt jellemző, hogy a vasúti pályaudvarok mellé szállodákat kezdtek építeni. A legenda szerint az egyik ilyen szállodacsoport a jobb telítettség érdekében megalapított egy utazási irodát, amely persze ebben a szállodában szállásolta el utazóit (Michalkó 2012). Az utazási irodák fellendülését a két világháború közé tehetjük. Az áttörést a 60-as évek jelentették, amikor a gazdasági fellendülésnek és a légi közlekedés elterjedésének köszönhetően egyre nagyobb igény mutatkozott az emberek részéről az utazásra. Utat tört magának a csoportos utazás, különösen a buszos utazások. Németországból a délebbi területekre (Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Portugália és Görögország) utaztak rendszeresen a turisták. Az utak árai csökkentek, így egyre nagyobb volt a kereslet. Kicsivel később a volt gyarmatok is bekapcsolódtak a turisztikai körforgásba (Egyiptom, Marokkó, Algéria, Tunézia, Dél-Afrika). Ezen területeknek az volt a versenyelőnye, hogy gyakran egy nyelvet beszéltek a küldő országokból érkező vendégekkel. A turisztikai bevételek miatt egyre nagyobb beruházásoknak köszönhetően pedig már más területekről is vonzóvá vált az ezen országokba történő utazás. Az 1970-es évektől kezdtek el növekedni a fizetett szabadságok, ez például Japánban ez különösen pozitívan hatott az utazási hajlandóságra, ők 10-14 napos körutakat tettek a különböző kontinenseken. A 60-as, 70-es években a dollár erős fizetőeszköznek számított Európában, így sok amerikai a military motivációik (a háborús helyszínek, csataterek meglátogatása immár turistaként) mellett, ezért is motivált volt az „Öreg” kontinensre való látogatással kapcsolatban. Ezekben az időkben utazási irodák vásároltak szállodákat, légitársaságokat szállodák, vagy fordítva és megkezdődött a franchise üzemeltetésű szállodák elterjedése. Amerikában az utazásszervezők tevékenysége elsősorban a repülőjegy értékesítésről, autóbérlésről és szállásfoglalásról szólt (Kozári 2011).

Az utazásszervezés új dimenziói

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 059 953 5

Kevés tevékenységet változtat meg annyira az internet elterjedése, mint az utazásszervezést. Azok a szervezetek, melyek alkalmazkodnak a fejlődéshez, továbbra is sikeresek maradhatnak. Ehhez a folyamathoz nyújt komoly segítséget e könyv, mely összefüggéseiben elemzi a turizmus múltját, jelenét, jövőjét.

dr. Simon András, lektor

A könyv rendkívül időszerű, felvázolja az utazásszervezés és közvetítés múltját és jelenét. Áttekinti a legújabb keresleti és kínálati trendeket, és rámutat a turizmus folyamatosan változó gazdasági hátterére, valamint az ezt követő fogyasztói magatartásra. A turizmus és a turisztikai szakma teljes spektrumát mutatja be a legfrissebb statisztikákkal alátámasztva. Gyakorlati ismeretekkel, egyben lexikonként is szolgál a friss szakmabeliek számára. A könyv hiánypótló funkciót is betölt, hiszen kevés az olyan szakirodalom, amely ilyen részletességgel elemzi az utazási irodán belül folyó munkát, s kiemeli annak igényességét és sokszínűségét.

Az utazásszervezők és közvetítők nevében ezúton is köszönetemet fejezem ki, hogyez a tudományos munka megszületett, és elérhetővé vált a jövő szakemberei számára.

Nyúl Erika

ügyvezető igazgató, Violin Travel Ltd.

A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jancsik-jaszberenyi-kokeny-az-utazasszervezes-uj-dimenzioi//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave