Kutatásmódszertan a turizmusban
Kérdés típusa | Cél | Példa |
---|---|---|
Bevezető kérdések | Spontán és gazdag leírások nyerése. Az alanyok maguk meséljék el, hogy mit és hogyan éltek át. |
El tudná mesélni, hogy…? Fel tudna idézni olyan alkalmat, amikor…? Le tudna írni egy szituációt olyan részletesen, amennyire csak tudja? |
Vizsgálati kérdések | Válaszok nyomon követése, a tartalom részletesebb vizsgálata. | Tudna többet mondani erről? Le tudná részletesebben írni, hogy mi történt? Vannak további példái ezzel kapcsolatban? |
Részletező kérdések | Még részletesebb, specifikusabb vizsgálat. | Akkor mit gondolt? Mit tett pontosan, amikor fokozódott a szorongása? |
Indirekt kérdések | Harmadik személy technika alkalmazása az alany saját hozzáállásával kapcsolatosan. | Mit gondol, mások hogyan gondolkodnak a …-ról? |
Direkt kérdések | Téma közvetlen behozatala, konkrét dimenzióra rákérdezni. A direkt kérdéseket célszerűbb az interjú későbbi részeire halasztani, miután az alanyok megadták saját spontán leírásaikat. | Amikor a családi utazási élményt említi, akkor mire gondol pontosan? |
Strukturáló kérdések | Kimerített téma lezárása, újabb téma bevezetése. | Szeretnék egy újabb témát bevezetni… |
Interpretáló kérdések | Annak ellenőrzése, hogy a kérdező jól értette-e az elhangzottakat. | Ezt úgy érti, hogy…? Úgy érzi, hogy…? A … kifejezés leírja, amit akkor érzett? |
Csend |
Elegendő időt hagyni a gondolkodásra, asszociációra, véleményformálásra. Az interjú nem vizsgahelyzet, ahol folyamatos kérdésekkel bombázzuk az alanyt. |
Tartalomjegyzék
- KUTATÁSMÓDSZERTAN A TURIZMUSBAN
- Impresszum
- Bevezetés
- 1. Kutatási terv
- 2. Kérdőíves kutatás
- 2.1. A kutatási kérdések megválaszoláshoz szükséges információ meghatározása
- 2.2. A megkérdezettek körének meghatározása
- 2.3. A kérdőíves megkérdezés módszerének figyelembe vétele
- 2.4. A kérdőív logikájának, szerkezeti felépítésének megtervezése
- 2.5. A kérdések megfogalmazása
- 2.6. A próbakérdőív végleges formázása
- 2.7. Próbakérdezés
- 2.8. A próbakérdezés eredményei alapján történő módosítás és a végleges kérdőív elkészítése
- Összefoglalás
- Felhasznált irodalom
- 2.1. A kutatási kérdések megválaszoláshoz szükséges információ meghatározása
- 3. Mélyinterjú és fókuszcsoport
- 4. Netnográfia a turizmusban
- 5. Narratívák elemzési és felhasználási lehetőségei a turizmusban
- Felhasznált irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 413 5
Kutatásmódszertan témában több összefoglaló művet is olvashattunk hazai és nemzetközi szinten is az elmúlt évtizedekben, ugyanakkor nemigen láthattunk példát arra, hogy a kutatásmódszertan egy-egy konkrét téma területére vonatkozóan kerüljön értelmezésre és bemutatásra könyv formájában. Mitev Ariel munkája hiánypótló abban a tekintetben, hogy kifejezetten a turizmus területén alkalmazott kutatási módszerekkel foglalkozik, és esettanulmányokon keresztül is szemlélteti az adott kutatási problémákhoz a megoldásokat. A könyv szakmai lektoraként alaposan megismerhettem a munkát, mely mind a szakirodalom, mind kifejezetten a turizmussal foglalkozó hallgatók, kutatók és gyakorlati szakemberek számára is értékes hozzájárulást jelent. Ásványi Katalin, egyetemi docens, BCE GTK MMI A kötet 2020-tól a Turizmus és mobilitás című online sorozat tagjaként jelenik meg.
Hivatkozás: https://mersz.hu/mitev-kutatasmodszertan-a-turizmusban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero