Cím:

Egészséges folyadékbevitel; az ivóvíz jelentősége

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be!

Szűcs Zsuzsanna

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be!

MSc, dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be!

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be!

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépjen be!

A megfelelő folyadékellátottság fontos eleme az egészség megőrzésének. Az emberi test minden sejtjének, minden szervrendszerének optimális működéséhez szükség van vízre. Hazánkban a folyadékbevitelre vonatkozó legfrissebb ajánlás az OKOSTÁNYÉR® nevű étrendi útmutatóban fogalmazódik meg: naponta legalább 8 pohár (1,5–2,5 dl/pohár) innivaló elfogyasztása javasolt, melynek döntő részét – minimálisan 5 pohárnyi mennyiséget – ivóvíz formájában szükséges elfogyasztani. Annak tudatában, hogy a dehidratációnak milyen rövid és hosszú távú egészségügyi következményei vannak (a lassabb sebgyógyulástól kezdve az urolithiasis kialakulásáig) lényeges kérdés, hogy a hazai lakosság felveszi-e a szükséges vízmennyiséget? Az eNet által 2018-ban végzett, a hazai internetező felnőttekre vonatkozóan reprezentatív vizsgálat eredményei szerint mindkét nem esetén a megkérdezettek több mint fele fogyaszt az ajánlásoknál kevesebb folyadékot. Ez az eredmény megközelítőleg hasonlít a nemzetközi kutatásokból származó adatokhoz. Az ivóvíz mint preferált italforma választása, azon túl, hogy közvetlen táplálkozás-élettani előnyökkel jár, számos friss felmérés eredményei alapján pozitív hatással van az étrend összetételére, alacsonyabb energiafelvétellel és magasabb mikrotápanyag bevitellel párosult. A vízzel, ásványvizekkel kapcsolatos táplálkozástudományi tanulmányok egyik izgalmas területe a csontok egészségére gyakorolt hatás vizsgálata. Több, napjainkban, illetve a közelmúltban végzett kísérlet (pl. Heaney, 2006; Vannucci, 2018), illetve ezek meta-analízise szerint a magas kalciumtartalmú vizek fogyasztása jelentős mértékben járul hozzá a szervezet kalcium-ellátottságához, a mikrotápanyag biológiai hasznosulása pedig ebből a forrásból megközelíti a tejből történő hasznosulás mértékét. Bár ezek egyelőre kis esetszámú vizsgálatok, de következtetéseik rendkívül pozitívnak tekinthetők a vegán és egyéb, a tej, tejtermékek mellőzését szorgalmazó étrendek előretörése ismeretében. Megkérdőjelezhetetlen népegészségügyi jelentősége miatt különösen fontos, hogy az egészséges hidratációval kapcsolatos hiteles információk a lakosság minél szélesebb köréhez eljussanak. Az internet és az okoseszközök térhódításával az információszerzés jóval könnyebbé vált, csatornái is jelentősen megváltoztak. A megfelelő folyadékbevitel hétköznapi megvalósítását ma már számos mobilapplikáció is segíti.