Koronavírus-válság kihívások és HR-válaszok – hazai és nemzetközi tapasztalatok 2020
Tartalomjegyzék
- Nemzetközi menedzsment • Második, bővített kiadás
- Impresszum
- Bevezetés
- Nagy-György Zoltán előszava
- Kiss Ferenc előszava
- A kézikönyv főszerkesztő szerzői
- A kézikönyv szerzői
- I. Befolyásolók nemzetközi környezetben
- 1. Nemzetköziesedés – a globalizáció folyamata
- 2. Kereskedelmi és gazdaságtani elméletek, transznacionális társaságok és globális értékláncok
- 3. Az FDI kelet-európai alakulása és sajátosságai
- 3.1. Csehország
- 3.2. Lengyelország
- 3.3. Románia
- 3.4. Szerbia
- 3.5. Szlovákia
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 4. Nemzeti és szervezeti kultúra nemzetközi környezetben
- 5. Kommunikáció nemzetközi környezetben
- 6. A munkaerőpiac globális, regionális és lokális összefüggései
- 7. A technológia fejlődése és hatása a vállalatok globális működésére
- 8.XXI. századi munkavégzési formák nemzetközi környezetben
- 8.1. Távmunka és home office
- 8.1.1. A távmunka és a home office elhatárolása
- 8.1.2. A távmunka nemzetközi és hazai szabályozási környezete
- 8.1.3. A távmunka/home office elterjedése
- 8.1.4. A távmunka legfontosabb előnyei és hátrányai munkavállalói, munkaadói szemszögből
- 8.1.5. A távmunka/home office feltételei
- 8.1.6. Határon átnyúló távmunka, avagy a virtuális külföldi kiküldetés
- 8.1.1. A távmunka és a home office elhatárolása
- 8.2. Platformalapú munkavégzés
- 8.3. A határokon átnyúló munkavállalói mobilitás jellegzetességei és szabályozása az Európai Unióban
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 8.1. Távmunka és home office
- II. Vállalati funkciók nemzetközi környezetben
- 9. Nemzetközi vállalatok stratégiai menedzsmentje
- 9.1. A stratégiai tervezés lényege a nemzetközi vállalatoknál
- 9.2. A stratégiai menedzsment folyamata
- 9.3. A stratégiai menedzsmentfolyamat elemzési módszerei
- 9.4. A stratégia megvalósítása
- 9.5. A globális céggé válás stratégiája: a Lenovo példája
- 9.6. A nemzetközi vállalatok társadalmiés környezeti felelősségvállalása, üzleti etika
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 10. A szervezeti formák és megoldások változásai nemzetközi környezetben
- 10.1. Nemzetközivé válás és jellegzetes szervezeti megoldások
- 10.2. A vállalkozási formák szervezeti megoldásai
- 10.3. Eltérő koordinációs eszközök és irányítási modellek
- 10.4. A szervezeti formák változtatásának igénye
- 10.5. Az új típusú szervezeti megoldások
- 10.6. A multinacionális vállalatok mint globális értékláncok
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 11. A nemzetközi konszernek és holdingok irányításáról
- 11.1. A konszern mint nemzetközi dimenziójú szervezeti-jogi formáció és mint belső hálózati szerveződés
- 11.2. Fogalmi értelmezések: konszern, holding
- 11.3. A konszernszervezet működésének elvi alapjai
- 11.4. A nemzetközi konszernek kialakulása és fejlődése
- 11.5. Konszernirányítási típusok
- 11.6. Társaságirányítás (corporate governance) a konszernszervezetben
- 11.7. A konszernszervezet előnyei és hátrányai
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 11.1. A konszern mint nemzetközi dimenziójú szervezeti-jogi formáció és mint belső hálózati szerveződés
- 12. Nemzetközi marketingmenedzsment
- 13. Termelés és logisztika a nemzetközi vállalatoknál
- 13.1. A nemzetközi cégek termelési-logisztikai feladatai
- 13.2. A nemzetközi gyártási-logisztikai rendszerek sajátosságai
- 13.3. A vevő által elvárt érték és a vevőközpontúság
- 13.3. A készletek jelentősége és költségkihatásai
- 13.5. Nyomásos és szívásos stratégiák
- 13.6. Stratégiai kitekintés
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 13.1. A nemzetközi cégek termelési-logisztikai feladatai
- 14. Pénzügyek nemzetközi környezetben
- 14.1. Nemzetközi pénzügyi háttérirodalom
- 14.2. A nemzetközi pénzügyi környezet intézményi, gazdaságpolitikai és szabályozási vetületei
- 14.3. A nemzetközi pénzügyi kockázati kitettség kezelése
- 14.4. A nemzetközi tevékenység további számviteli kérdései
- 14.5. Tőkeműveletek és nemzetközi projektfinanszírozás
- Összefoglalás
- Alapfogalmak
- Kérdések
- Irodalomjegyzék
- 14.1. Nemzetközi pénzügyi háttérirodalom
- 15. Adózás nemzetközi környezetben
- 16. Nemzetközi emberierőforrás-menedzsment
- 17. Tudásmenedzsment nemzetközi környezetben
- 18. Kis- és középvállalatok nemzetközi környezetben – hazai és külföldi tapasztalatok
- 9. Nemzetközi vállalatok stratégiai menedzsmentje
- III. Esettanulmányok a nemzetközi menedzsment területéről
- 1. Starbucks: megőrizhető-e a siker válság idején is?
- 2. Sikeres szervezet-coaching egy nagy nemzetközi cégnél
- 3. Az innováció fontossága nemzetközi szinten bevált gyakorlatok példáin keresztül
- 4. Francia érdekeltségű vállalkozások működésének kihívásai Magyarországon
- 5. Agilis ellátási láncok hatékony működése nemzetközi környezetben
- 6. Amerikai világítástechnikai cég Közép-Kelet-Európában
- 7. Egyszerűsítés – fókuszálás – együttműködés: kultúraváltás az Egis-csoportban (2015–2020)
- 8. Schaeffler Debrecen: a múltból táplálkozva a jövőt építve
- 9. Merre tovább 30 év után? A Béres Gyógyszergyár Zrt. nemzetközi stratégiája
- 10. A Wizz Air mint globális diszkont-légitársaság
- 11. A humán erőforrás szerepe a vállalati minőségmenedzsment sikeres megvalósításában – egy nyugat-európai autóipari vállalat magyarországi tapasztalatai
- 12. Nemzetközi menedzsment az európai textiliparban – a Hälg Textil AG és a Jobtex s.r.o. példája
- 13. Egy nemzetközi tanácsadó cég – múlt, jelen és jövő
- Tárgyszólista
- 1. melléklet. Magyarországi 50 legnagyobb árbevételű vállalatának listája
- A könyv megjelenését támogatták
Kiadó: Wolters Kluwer Hungary Kft.
Online megjelenés éve: 2021
ISBN: 978 963 594 009 7
A Magyarországot 2020-ban elérő koronavírus-járvány nehéz helyzet elé állította a társadalmat és a gazdaságot egyaránt. A veszélyhelyzetet mind a vállalkozások, mind az emberek, a munkavállalók komolyan megérezték, hiszen a válság kivétel nélkül mindent és mindenkit érintett. A távmunka bevezetése, vagy a megváltozott körülmények ellenére elvárt személyes munkahelyi megjelenés, és a gyermekek otthoni felügyelete együttes problémaként jelentkeztek a családok többségénél csakúgy, mint a munkáltatóknál megoldásra váró kihívások között. Emellett számos helyen az üzletek bezárása munkaerő-elbocsájtásokat eredményezett. Ilyen helyzetben a HR-feladatok is megváltoztak, amely az elkészült könyv különböző fejezeteiben eltérő megközelítésmódban tárgyalja a kialakult helyzetre való reagálás lehetőségeit, megoldási alternatíváit. Örömmel köszönthető az az összefogás, amelynek eredményeként született meg az Olvasó kezében tartott könyv. A csapatmunka produktumában hazai és határon túli felsőoktatási intézmények működtek együtt, az akadémiai szféra és a piaci szereplők cserélték ki egymás között ismereteiket a témában, a tapasztalt szakértők fiatal témavezetettjeiknek adtak lehetőséget hozzáértésük bemutatására, magyar és külföldi szakemberek közösen dolgoztak az elkészült művön. A három részből álló könyv első részében a vállalatok részéről a koronavírus-járványra reagáló lépésekbe kaphatunk betekintést. Örvendetes, hogy a kutatók a válság első hullámát követően azonnal elindították felmérésüket, majd a második hullámban folytatták azt, amely a helyzetre való gyors reagálás képességét jól mutatja a tudós társadalom részéről is. Jól tudjuk, aki elsőnek lép, előnyt élvez, és nem a nagy hal eszi meg a kis halat, hanem a gyors hal a lassút. A primer felmérés kellő alapot nyújt az esettanulmányok, és a külföldi tapasztalatok bemutatásához. Elégedettséggel tölt el, hogy a HR területen a felsőoktatásban mérvadó kutatók mind megjelennek a szerzők között, a szakma jól érzékelhetően összefogja az egyébként akár piaci versenyben álló egyetemek szakembereit. Az elméleti ismeretek tudósai mellett a vállalati szféra szakemberei is helyet kaptak a szervezeti példákat bemutató fejezetrészben. Az esettanulmányok kisebb hazai vállalatok, és nagy, nemzetközi cégek alkalmazott gyakorlatát mutatják be a válság idején. A működtetett megoldások eszközei ugyan elérők, ám a lényeg azonos, minél kisebb veszteséggel átvészelni a kialakult helyzetet, a hátrányokból előnyt kovácsolni, amely a későbbiekben szilárd alapokat nyújthat a jövő építéséhez. A harmadik rész 8 eltérő ország gyakorlatát ismerteti. Az európai országok mellett közel-keleti és afrikai esettanulmányok is helyet kaptak a könyvben. Csakúgy, mint a vállalati példákat ismertető fejezetrészben, jól látható, hogy az egyes országok eltérő gazdasági és társadalmi hátterük miatt másként reagáltak a kialakult helyzetre. Ami viszont közös vonás, hogy minden esetben egyrészt az emberek, másrészt a gazdaság védelme érdekében a leginkább megfelelő megoldást nyújtó eszközökkel próbálták a kialakult járványhelyzetet enyhíteni. Az elkészült könyv összességében hiánypótló jellegű a jelen körülmények között. A primer kutatáson alapuló tudományos elméleti alapokat jól kiegészítik a vállalati tapasztalatok gyakorlatai, a rutinos kutatókat a piaci szakemberek, és a szárnyaikat bontogató utánpótlást jelentő tudóspalánták, a PhD-hallgatók. Ritka példája ez a napjainkban nem oly jellemző együttműködésnek, ahol egy téma összefogja, összehozza az abban érintett szereplőket. A kooperáció példaértékű, és más tudományterület számára is követendő mintaként szolgálhat. Jó szívvel ajánlható a HR-téma iránt érdeklődő szakembereknek és piaci szereplőknek egyaránt!
Hivatkozás: https://mersz.hu/koronavirus-valsag-kihivasok-es-hr-valaszok-hazai-es-nemzetkozi-tapasztalatok-2020//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero