A jó kommunikáció az élet minden területén rendkívül hasznos, és egyben a vállalatok, szervezetek egyik legfontosabb funkciója is. Az a szervezet, amely világosan, következetesen és hatékonyan kommunikál vevőivel, alkalmazottaival, részvényeseivel és hitelezőivel, bizalmat tud kelteni, és könnyebben tehet szert együttműködésekre. Hiba lenne azonban azt gondolni, hogy mivel nap mint nap „kommunikálunk”, egyúttal „értünk” is a kommunikációhoz.
Mit is értünk üzleti kommunikáció alatt, és miben tér el ez a vállalati kommunikációtól? A vállalati és üzleti kommunikáció között a célok tekintetében nincs alapvető különbség: mindkettő gazdálkodási feladatok megvalósítását szolgálja. „A vállalati kommunikáció azonban szervezethez kötődik, míg üzleti kommunikációt egyéni vállalkozó is folytathat munkája gyakorlása közben, sőt a vásárló is üzleti kommunikáció résztvevője, amikor az üzletet lebonyolítja. Az üzleti kommunikáció tehát egyének vagy vállalatok tagjainak üzleti célok elérése érdekében folytatott kommunikatív cselekvése” – fogalmaz Borgulya Ágnes és Somogyvári Márta a Kommunikáció az üzleti világban című könyvben.
Az üzleti kommunikáció sokszínűsége
Az üzleti kommunikáció műfajai között a szóbeliek mellett az írásbelieket is megtaláljuk, amelyek előnye, hogy maradandók (a szó elszáll, az írás megmarad), befogadásuk ismételhető (többször elolvashatók), sokszorosíthatók, és több információ közvetítésére alkalmasak. Az írásbeli kommunikáció igényesebb nyelvi megformálást tesz lehetővé, különböző grafikus jelekkel (kép, grafikon) kapcsolható össze, ezért hitelesebbnek érezzük, mint a hangos beszédet.
Az üzleti kommunikációban ugyanakkor új fejezetet nyitott a digitalizáció térhódítása, ami nem csupán a levelezésre korlátozódik, hiszen a megrendelésektől kezdve az ügyfelekkel, vevőkkel való mindennapi kommunikációig széles körben használható. Szerepe egyre nő, hiszen a felhasználói szokások változásának következtében egyre több tevékenységet folytatunk online módon, éppen ezért az a cég, amely hatékonyan használja ki az ebben rejlő lehetőséget, komoly versenyelőnyre tehet szert.
A MeRSZ online okoskönyvtárban az üzleti kommunikációs könyvek széles választékát találhatod, akár a tanulmányodhoz, vizsgádhoz keresel forrást, vagy csak szeretnél eligazodni, elmélyülni a témában.
Az üzleti kommunikációs könyvek olvasása során használd a kényelmi funkciókat, például a gyors keresést, a könyvjelzők, egyéni jegyzetek elhelyezését vagy a hivatkozások gyors beszúrását!