C) A kompozíció (Műfajok, jelentésrétegek, emlékezésmódok)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Orlai festménye Petőfi Sándort ábrázolja, amint éppen Boldogtalan voltam… című költeménye első strófáját veti papírra. Az első két sor jól olvasható az asztalként szolgáló szalmafonatú székre helyezett papíron: „Boldogtalan voltam / teljes életemben”. A költő kopott vasládán ül; jobb kezében tollát tartja, másikban pipáját szorongatja. Átszellemült tekintete, mimikája és testtartása alapján úgy tűnik, költeménye folytatásán, esetleg eddigi boldogtalan életén tűnődik. Betegségéről a háttérben található fűtetlen kemencén tárolt orvosságos üveg árulkodik. Petőfi mögött egy szalmával vetett ágy van, rajta könyvek, az ágy mellett kancsó. Az ablakon beáradó fény kiemeli a költő arcát és készülő művét; az utcai tájból mindössze a felhős, téli égbolt, a szemközti ház havas teteje és egy kopár fa látható. A kompozíció különlegessége abban rejlik, hogy a romantika égi szférába emelt zsenijét egyszerű emberként, hétköznapi környezetben, sőt nyomorgó, egzisztenciájától megfosztott állapotban láttatja. Ugyanakkor – Orlai művészetelméleti elképzeléseihez hűen – mégsem tekinthető realistának vagy valóságosnak.1 Célja Petőfi eszményítése és popularizálása, mely a költő és a környezete közötti patetikus ellentétben érhető tetten. Petőfi elmélkedésének kettős tárgya (ti. saját élete és készülő verse) a papírra vetett két sor alanyiságát, életrajziságát egyértelműsíti. A fényviszonyok is a művészi zsenialitás és a szegényes viszonyok közötti feszültséget erősítik: az ablakon besütő fény kiemeli a költőt környezetéből. Figyelemre méltó, hogy a pályakezdő Petőfi éppen alkotás közben látható. Számára a művészete kitörési lehetőség az ínséges életkörülményekből, melyek akadályt jelentenek tehetsége kibontakoztatásában; illetve pillanatnyi menedék a téli hideg, a betegség s a szegénység realitásaival szemben. Ugyanakkor a festményen látható verssorok azt is sugallják, hogy éppen a nélkülözés, a boldogtalanság, az élet viszontagságai adnak ihletet és művészi erőt a számára. A fiatal poétát a nyomor edzi meg és készíti föl az eszmei és esztétikai magasságok meghódítására.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahogy az olajfestmény recepciótörténete, valamint a műlaphoz kapcsolódó reklámok, képkommentárok és költemények mutatják, Orlai kompozíciója a korszak számos jellegzetes képi műfaján keresztül értelmezhető. Megjegyzendő, hogy ez a műfaji sokoldalúság gyakori vonása a festő irodalmi témájú alkotásainak: például megfigyelhető a Petőfi az egri kispapok között (1844 után), a Petőfi szüleinél (1844 körül), a Petőfi Etelke sírjánál (1845) mellett a Kazinczy és Kisfaludy találkozása (1859) esetében is.2 A Petőfi Debrecenben összetett műfajiságát a Hölgyfutár is kiemelte az előfizetési fölhívásában:
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

E kép nemcsak a költő arcképe, melyet Petőfi egyik legjobb barátja, Orlaí [!] Petrics Soma ideális hűséggel adott vissza, hanem egyszersmind genre, s irodalom-történeti mű is, a menyiben a költőt megénekelt debreceni nyomorában ábrázolja […]3
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

E ponton érdemes alaposabban szemügyre venni a többszörös műfajiságból eredő, mindenekelőtt a Hölgyfutárban publikált képkommentárokon és versmellékleteken keresztül vizsgálható interpretációs lehetőségeket, melyeket csak a leíró módszer pragmatikus okai miatt tárgyalunk külön. A kompozíció egyik legfőbb érdekességét éppen a többféle műfaji olvasatot egyszerre megengedő komplexitás adja, melynek köszönhetően megfigyelhetők a Petőfi alakjához és munkásságához kapcsolódó korabeli, sokoldalú viszonyulási módok és emlékezési formák.
 
1 Vö. Orlai eszményítő hétköznapiságáról Révész Emese is értekezett a festő Kazinczy Ferenc és Kisfaludy Károly találkozását ábrázoló művét vizsgálva. Révész 2015, 331–335. Lásd még: Uo. 274–281.
2 Uo. 333.
3 Hölgyfutár 1857. nov. 28., 1185.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave