9.1.2. A képzési–fejlesztési ciklus alapkérdései, a képzési programtervezés főbb területei

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fő cél a munkatársak felkészültségének, kompetenciáinak elmélyítése és bővítése, a szervezet, illetve a munkakör jelenlegi vagy jövőbeli elvárásaihoz illesztése. Képzésről általában akkor beszélünk, ha a jelenleg folytatott tevékenység eredményesebb, hatékonyabb elvégzésének támogatása a cél, fejlesztésről pedig inkább akkor, ha egy jövőbeli alkalmazkodás elősegítését célozza a tevékenység, a stratégiai célokhoz kapcsolódóan. Egyéni szinten pedig akkor, ha valamely munkavállaló magasabb pozícióba való elhelyezésének előkészítését szolgálja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahhoz, hogy a képzések hatékonyak legyenek, következetes tervezésre van szükség. A képzéstervezés szisztematikus modellje egy körkörös folyamatként azonosítja az egyes képzési szakaszokat, amelyben állandó visszacsatolás érvényesül, tehát egy soha véget nem érő folyamatnak is tekinthető.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

9.1. ábra. Képzés és fejlesztés szisztematikus modellje
Forrás: Karoliny–Poór, 2017 alapján a szerzők saját szerkesztése
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzési–fejlesztési igények feltárása, a képzési igények meghatározása az azokat kiváltó okok számbavételével kezdődik. A leggyakrabban előforduló képzési igényeket kiváltó helyzetek, okok a következők: technológiaváltás, jogszabályi változások, új törvények, új termék, a vevői kör megváltozása, a szervezeti stratégia módosulása, szervezeti változások, munkakör-újratervezés, új munkavállalók beillesztése, vevői visszajelzések. Mindezek mellett a teljesítményértékelés során feltárt hiányosságok, problémák vagy a tervezett belső karriermozgások, szervezet- és munkakör-átalakítás igényelte területek is lehetnek a képzési igény forrásai.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzési igény meghatározásához jól használható három elemzési terület – szervezet, munkakör, illetve személy – jellegzetességeit a 9.1. táblázat foglalja össze. A szervezetelemzéssel arra a kérdésre érdemes választ keresni, hogy milyen a képzés környezete. A munkakör-, illetve feladatelemzés elsősorban azt befolyásolja, hogy milyen legyen a képzés tartalma, míg az egyéni diagnózis, vagyis a személyelemzés révén arra a kérdésre kaphatunk választ, hogy ki(k)nek van szüksége képzésre.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

9.1. táblázat. Lehetséges adatforrások a képzési igények elemzéséhez

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Forrás: Vekerdy, 2008, 229 alapján a szerzők saját szerkesztése
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzési–fejlesztési program tervezésekor a következő területekre, szempontokra kell kitérni:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • képzési anyagok tartalmának meghatározása a munkafeladatok és a teljesítésükhöz szükséges kompetenciák alapján;
  • képzési módszerek meghatározása (prezentációs módszerek, tapasztalati tanulás, csapatépítő módszerek stb.);
  • képzők kiválasztása;
  • célcsoportok meghatározása (lehetséges résztvevők képzettsége, motivációja, hozzáállása);
  • a képzés értékelési szempontjainak megtervezése;
  • idő, ár és értékek képzéshez rendelése.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Szervezeti képzések esetén mindig felmerül a kérdés, hogy belső vagy külső képzésként szervezzék-e meg a programokat. A képzési módszerek alkalmazása is befolyásolja a képzési hely kiválasztását. A házon belüli képzések egy részében a tanulási folyamat normál munkahelyi körülmények között, jellemzően munkaidőben zajlik, és közvetlen munkatapasztalat útján ad lehetőséget a tanulásra. Ezek a munkavégzés közbeni, úgynevezett on-the-job verziók. A házon belüli képzések másik része – az off-the-job verzió – a munkáltató saját tanműhelyében, oktatási helységeiben zajlik. Házon kívüli, többnyire külső intézményben folyó képzés esetén a tanulási folyamat a normális munkahelyi helyzettől eltérő helyen történik – például tréningcégnél, szállodákban vagy egyetemi termekben –, és azt az oktatási intézmény szervezi és bonyolítja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzéstervezés és -lebonyolítás egyik kulcsproblémája a megfelelő módszer vagy módszerek kiválasztása. Nehezíti a képzés hatékony végrehajtását, hogy a különböző módszerek különböző mértékben alkalmasak a kitűzött célok elérésére, és a képzés résztvevői is eltérő mértékben fogékonyak a különböző módszerekre. (A képzési módszerek bemutatásáról részletesebben a 9.2. fejezetegységben lesz szó.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzési program kidolgozása belső képzés esetén a szervezetnél dolgozó (oktató, vezető, szakember) munkatársak és a HR-es szakember közös gondolkodásának, rendszerezésének eredménye. A képzési igény feltárása és a képzési célok megfogalmazása után átgondolják és rögzítik a következőket:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • a képzési program menetét (forgatókönyv), a tantervet, azok logikai sorrendjét;
  • összegyűjtik és szerkesztik a tananyagokat (jegyzetek, ppt, handout);
  • a technikai (eszköz)szükségletet (projektor, laptop, vetítővászon, flipchart tábla, filc, papír stb.);
  • a képzési helyszín (tárgyaló, konferenciaterem) adottságait;
  • a képzés értékelésének módját.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Házon kívüli képzés esetén a képzést nyújtó szervezet végzi el a fenti feladatokat, ugyanakkor ebben az esetben is fontos lehet, hogy a megbízó és a megbízott szorosan együttműködjön a programterv kidolgozásában.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzés–fejlesztés végrehajtásához kapcsolódóan is számos szempontra érdemes figyelni. Ha a szervezet alapvetően arra törekszik, hogy a képzésen résztvevő minél többet tanuljon, és a tanultakat minél hatékonyabban ültesse át a hétköznapi gyakorlatba, összességében jól érezze magát, és elégedett legyen a képzéssel, akkor érdemes mint „vendégre” gondolni rá, és „vendégként” bánni vele. Ebben az esetben egy meghívó, emlékeztető, köszöntő levél a kezdés előtt, egy kellemes, komfortos helyszín, az étkezési lehetőség és a kényelmes utazás jelentősen növelheti a részt vevő munkatárs motivációját. Továbbá, ha visszajelzést is kérnek tőle, vagyis kíváncsiak a véleményére, és azt figyelembe is veszik, a következő alkalomra is lelkesebben fog érkezni.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A képzési és fejlesztési eredmények értékelése során a szervezeti gyakorlatban leggyakrabban a résztvevők elégedettségének vizsgálata történik, közvetlenül a program végén, döntően kérdőív segítségével, írásos formában. Fontos megemlíteni, hogy pusztán egy elégedettségmérés alapján nem tudunk következtetéseket levonni a képzési és fejlesztési program sikeréről. A kitűzött célokat össze kell vetni a program során elért eredménnyel. A 9.3.1. fejezetben ezért bővebb információt adunk a Kirkpatrick-féle mérési keretrendszerről, amely a programok sikerével kapcsolatban mélyebb feltárásra ad lehetőséget.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

HR-ügyek: Automatizált képzés a szendvics elkészítéséhez –
Online megoldás a Burger Kingnél
Beszélgetés Kopócsi Miklóssal, a Burger King tréning- és üzemeltetési vezetőjével
 
Most indítottatok el egy új oktatási rendszert. Mi volt az oka annak, hogy változtatni szerettetek volna?
Felmerült az igény arra, hogy meglévő feladatainkat optimalizálni tudjuk. Azt kerestük, hogy hol lehet automatizálni az oktatói rendszerünket. Azt tudtuk, hogy csak a netről nem lehet megtanulni hamburgert sütni, hiszen nálunk a gyakorlat nagyon fontos.
Mi a leglényegesebb változás, amit a TR-Soft rendszere hozott?
Egyrészt rengeteg munkaórát tudunk megspórolni, átcsoportosítani. Azt az időt, amit azzal töltenénk, hogy több százszor elmondjuk, hogyan kell csinálni a Whopper szendvicset, most másra tudjuk fordítani: a vendégekkel való kapcsolatépítésre, visszajelzések kiértékelésére, a vezetők fejlesztésére használjuk.
Mik az eddigi visszajelzések?
A vásárlói visszajelzésekben hatalmas fejlődést értünk el. A kasszáknál kijelzős monitoron kérünk visszajelzést a vásárlóktól, hogy mennyire elégedettek a kiszolgálással, az étteremmel, a termékkel, és hogy ajánlanák-e másoknak az éttermet. Ez most 25-30 százalékkal magasabb, mint volt három évvel ezelőtt. Felhasználói oldalról nézve is sok pozitív visszajelzés érkezett.
Hogyan működik a rendszer?
Amikor belép hozzánk egy új dolgozó, automatikusan felvisszük a TR-Soft rendszerébe, ahol meghatározott paraméterek alapján megkapja azt a tesztcsomagot, amit meg kell írnia. Ez a távoktatási szoftver kiegészült egy weben lévő távoktatási anyaggal. Például van egy tréningvideónk arról, hogy egy adott húst hogyan kell megsütni. Ezt megnézi a dolgozónk, majd hamar le tudjuk tesztelni a tudását is, mert egyből kitölt egy ellenőrző tesztet arról, amit látott. Azonnal láthatók az eredmények. Fontos, hogy ez a teszt inkább oktat, mint számonkér. Ezt követően a dolgozó kimegy a konyhára, ahol a menedzser megmutatja neki azt a folyamatot, amelyet videón látott, amit aztán a dolgozó elkezd gyakorolni. Majd az adott személy két-három nap múlva a TR-Soft rendszerében írja meg az adott pozícióhoz köthető tesztet. Ezt is automatikusan értékeli ki a rendszer, egyből látszanak a helyes és hibás válaszok is. Így mi is pontosan látjuk, hol van még szükség gyakorlásra. Az értékelési rendszer skálázott. Ezután megy vissza a dolgozó a konyhába, ahol a menedzser ellenőrzi, hogy a tanultakat a gyakorlatban is tudja-e hasznosítani. Minden munkaállásnak van egy pozícióértékelése, ahol feleletválasztós kérdések vannak. Vagy igen, vagy nem, itt is lesz egy százalékos eredmény. Ezután a tréning folytatódik a következő pozíción.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave