9.4. Összefoglalás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahhoz, hogy a munkatársak fejlődjenek, biztosítani kell számukra a tanulás lehetőségét, amiben a szervezetek által nyújtott formális képzés–fejlesztés szerepe kulcsfontosságú. A képzés–fejlesztés szerepe a szervezeti célok eléréséhez szükséges emberierőforrás-állomány minőségi oldalról történő biztosítását is szolgálja. Ahhoz, hogy a képzések hatékonyak legyenek, következetes tervezésre van szükség. A képzés szisztematikus modellje folyamatként azonosítja az egyes képzési szakaszokat, amelyben állandó visszacsatolás érvényesül, az tehát egy soha véget nem érő, sőt folyamatosan fejlődő folyamatnak is tekinthető.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az igények feltárása során azonosítjuk az egyéni, munkaköri és szervezeti szintű igényeket. A szervezet költségvetésében sokszor korlátozott a képzésre fordítható keret. Ezért a szervezeti stratégiához illeszkedően kell priorizálni, illetve a képzés várható eredményeinek függvényében a képzési programok rangsorolására is szükség lehet. A képzési terv, tematika kidolgozásakor a megalapozottan meghatározott képzési igényekre és a jól definiált képzési, tanulási célokra érdemes alapozni, amihez a SMART-elveket is érdemes segítségül hívni. Szervezeti képzések esetében mindig felmerül a kérdés, hogy belső vagy külső képzésként szervezzék-e meg a programokat. A tervezési folyamatot követi a képzés megvalósítása, amit az eredmények hasznosítása és értékelése zár.
 
Kulcsfogalmak
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • képzés
  • fejlesztés
  • coaching
  • tréning
  • képzési ciklus
  • Organizational Development (OD), szervezetfejlesztés
  • Development Centre (DC)
  • Kirkpatrick-modell
 
Tudáspróba
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Melyik az a képzésértékelési szint, amelynek során a résztvevők program előtti és utáni tudásszintjét mérjük?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) tanulás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) reakció

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) eredményesség

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) magatartás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Állítsa helyes sorrendbe a Kolb-féle tapasztalati ciklus elemeit!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) Levonják az általános tanulságokat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) A csapat alkalmazza a tanultakat egy új gyakorlatban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) A trénerrel együtt visszatekintenek a csapat működésére.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) Az új, közös felismeréseket beépítik a következő csoportszituációba.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

e) A csapat közösen átéli a gyakorlatot.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Válassza ki az alábbiak közül az új ismeretek közlésére, információk bemutatására legalkalmasabb módszert!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) előadás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) coaching

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) tréning

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) szerepjáték

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Az alábbiak közül melyik nem tartozik a tréningciklus elemei közé?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) igények feltárása

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) lebonyolítás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) a képzés értékelése

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) minőségbiztosítás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Melyik elemet nem soroljuk a Kirkpatrick-féle értékelési szintek közé?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a) tanulás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

b) reakció

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

c) magatartás

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

d) társadalmi hatás
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Tudáspróba megoldásai a könyv végén találhatók.
 
Alkalmazáspróba
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  1. Készítsen közvélemény-kutatást a környezetében azzal kapcsolatban, hogy milyen képzési és fejlesztési gyakorlattal találkoznak a megkérdezettek saját szervezetüknél! Készül-e személyre szabott képzési terv? Vannak-e rendszeres képzések? Vizsgálják-e a munkavállalói igényeket? Milyen módszereket alkalmaznak? Értékelik-e a képzéseket?
  2. Egy szervezet HR-osztályán a kollégák közötti együttműködés nagyon alacsony szintű. A kommunikációs csatornák nem működnek megfelelően. A kollégák nem osztják meg egymással az információkat, a feladatokat jellemzően késve teljesítik, a munkájukkal kapcsolatban gyakran minőségi aggályok merülnek fel. Gondolja végig ezt a szervezeti problémát! A képzés–fejlesztés eszközrendszerének segítségével milyen választ tudna adni a probléma megoldására?
  3. Egy személyzetfejlesztéssel foglalkozó munkatárs képzési és fejlesztési programokat tervez, fejleszt, részt vesz ezek végrehajtásában és értékelésében. Milyen tartalmú szakmai képzési programot dolgozna ki a munkatárs részére, amennyiben egy frissdiplomásról van szó, akinek BA-szintű diplomája van?
  4. Egy szervezet kereskedelmi osztálya eladástechnikai tréningre küldi személyes értékesítőit. A képzés során a résztvevők kommunikációs, konfliktuskezelési, problémamegoldási, meggyőzési és eladási technikákat tanulnak. Kirkpatrick modelljét használva próbálja meghatározni, hogy milyen mutatók, indikátorok segítségével tudná mérni a reakció, a tanulás, a magatartás és az eredményesség szintjét!
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave