4.2.3. Milyen külső szolgáltatókat vesznek igénybe a NEEM területén?

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A külső HR-szolgáltatók tevékenységi köre sokrétű, hiszen a speciális HR-funkciók ellátásától a fejvadászatig, a szervezetfejlesztéstől a stratégiai tanácsadásig tart. Ezek a tevékenységek a HR-tanácsadókat, valamint a képzéssel, HR IT-tanácsadással, outsourcinggal és benchmarkinggal foglalkozó HR-szakcégek széles körét foglalják magukba.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A multinacionális cégek a NEEM területén igen jelentős mértékben támaszkodnak ezekre a külső szolgáltatókra. Ennek fő okai a következők lehetnek:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • nincs elég szakemberük egy-egy speciális NEEM-probléma megoldására;
  • a vizsgálat, az elemzés vagy a kiválasztás során csak külső szolgáltató által biztosítható a megfelelő titoktartás;
  • az új technológia által megkövetelt magas szintű tudás és tapasztalat csak külső szolgáltatók által biztosítható;
  • az anyavállalat által ismert és előírt külső szolgáltató bevonásának biztosítása számos esetben kötelező a helyi leányvállalatok menedzserei számára.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az outsourcing – Sturdy megfogalmazásában – „a szervezeti fejlesztésekhez nyújtott segítségnyújtás gyakorlata”, olyan szolgáltatások nyújtása, amelyek a napi személyzeti adminisztráció alapvető tevékenységein túlmenően hozzáadott értéket képviselnek (Sturdy, 2011). A HR-outsourcing a belső HR-funkciók és a külső munkaerő-ellátási források széles skáláját foglalhatja magában. Idesorolhatjuk például a munkaerő-kölcsönzést, a bérszámfejtési szolgáltatásokat, az outplacementet és a különféle munkaerőpiaci szolgáltatásokat. A multinacionális cégek gyakran azért szerveznek ki bizonyos HR-funkciókat, hogy ezáltal

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • költségeket takarítsanak meg;
  • HR-es kulcsszemélyzetet a stratégiai kérdések kezelésére szabadítsák fel;
  • biztosítsák az új technológiákhoz és képességekhez való hozzáférést;
  • javítani tudják a NEEM működésének általános színvonalát.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A tanácsadás célja a vezetési területek fejlesztése, ezért a tanácsadók a szervezet minden területén jelen vannak, speciális ismereteket nyújtva a szervezetek számára. Ezek a készségek biztosítják a cégek fenntartható fejlődését és versenyképességét.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4.2. ábra. A tanácsadói tevékenység tartalma és kihatási szintjei
Forrás: Markham, 1999 nyomán
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Annak függvényében, hogy milyen jellegű szolgáltatást (terméket) kap vagy kaphat az ügyfél a tanácsadótól, Poór és szerzőtársai szerint megkülönböztethetünk (Poór et al., 2016):

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • informáló tanácsadást (pl. felmérések, kutatások, benchmarking vizsgálatok a HR különböző területéről);
  • tervező tanácsadást, amikor a konzultáns kidolgozza, és igény szerint meg is valósítja az ügyfél elvárásait leginkább kielégítő HR-módszer vagy -eljárás rendszertervét;
  • változássegítő tanácsadást, ha annak céljai és megvalósítási módjai csak általánosan körvonalazódtak; és
  • szervezeti tanulást segítő tanácsadói beavatkozást, amelynek során külső segítséggel a szervezet saját fejlődését megalapozó tanulási képességét teremtik meg.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave