Gloviczki Zoltán, Zsinka László

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában


A longobárd és a bizánci Itália írástudói és iskolái

Az antik iskolai hagyomány tovább élésének sajátos útja alakult ki a 6–9. századi Itáliában is, amely eltért az Alpoktól északra fekvő változatoktól. Amikor a bizánci csapatok legyőzték a keleti gót államot és elfoglalták Itáliát, még nem sejtették, milyen rövid életű sikert értek el. A longobárdok behatolása a félszigetre gyökeresen új helyzetet teremtett (568). Egyes területeken – Ravenna környéke, Dél-Itália – fennmaradt a bizánci uralom, de Itália nagy részén longobárd hercegségek jöttek létre, és megszületett észak-itáliai Pavia székhellyel a longobárd királyság. Egészen a 8. század végéig állt fenn, amikor Nagy Károly sikeres hadjáratai után frank uralom alá helyezte. A kora középkorban a longobárd és a bizánci Itália az iskolai műveltség átadásának jellegzetes útját képviselték.

Nevelés és iskola az antik és középkori Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 250 6

A jelen egyetemi jegyzet arra tesz kísérletet, hogy a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók számára teljes áttekintést nyújtó, részleteiben tudományos újszerűségre nem törekvő, de az érintett tudományágak legfrissebb szempontjait és eredményeit közvetítő és összefoglaló, ugyanakkor a hallgatók feltételezhető előképzettségéhez és vélhető céljaihoz is igazodó tankönyvként szolgáljon.

Felhívja ugyanakkor a figyelmet arra is, hogy sajátos témaválasztása, az antikvitás és az európai középkor neveléstörténetének feldolgozása korunkban is drámai jelentőségű európai identitásunk kizárólagos gyökereit tárja fel és mutatja be.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-zsinka-neveles-es-iskola-az-antik-es-kozepkori-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave