Terek – Instrumentumok – Hangok

Spaces—Instruments—Sounds

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mátrai Péter

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagja, DLA, építész-zeneszerző, professor emeritus

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 
Összefoglalás
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A kilencvenes évek elején intenzív érdeklődéssel fordultam a hangok, az elektronikus zene felé. Hangi-zenei kísérleteket végeztem, hazai és nemzetközi zenei kurzusokon, workshopokon vettem részt. Létrehoztam a Magyar Iparművészeti Egyetem hangstúdióját, ahol tizenegy évig tanítottam a kreatív hang című tárgyat. Írásomban négy zenei performanszomat mutatom be (Víztározó koncert, dieffenBACHia, Láthatatlan városok, A tégla apoteózisa), melyeknél – zenei elképzeléseim mellett – fontos szerepet kaptak az adott és az általam teremtett téri-tárgyi körülmények. Feltárom azok művészeti indítékait, téri, tárgyi, hangi-zenei megfontolásait és technológiai komponenseit.
 
Abstract
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

At the beginning of the nineties, I became intensely interested in sounds and electronic music. I performed vocal music experiments, participated in domestic and international music courses and workshops. I created the recording studio of the Hungarian University of Applied Arts, where I taught creative voice for 11 years. In my writing, I present four of my musical performances (Reservoir Concert, dieffenBACHia, Invisible Cities, Apotheosis of the Brick), in which—in addition to my musical ideas—the spatial and material conditions given and created by me played an important role. I explore their artistic motives, spatial, material, sound-musical considerations, and technological components.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kulcsszavak: performansz, interpretáció, installáció, elektronikus zene, építészeti tér, tárgyak
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Keywords: performance, interpretation, installation, electronic music, architectural space, objects
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

DOI: 10.1556/2065.184.2023.6.2
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

 

1. Víztározó koncert (talált tér, talált tárgyak)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1992 tavaszán bukkantam a felhagyott víztározóra a Szemlőhegy gyomrában. Az elemlámpa vaksötétben pásztázó fényében felderengett a szimmetrikus labirintus, a kétszer hat, azonos méretű járatból álló alagútrendszer. Egyetlen anyag mindenütt: nagy méretű téglafalazatok, boltozott padozat, boltozott mennyezet. Egyetlen homogén gesztus manifesztációja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Majd 200 méternyi gyaloglással értem el a labirintus legmélyére – a tökéletes sötétségbe, a felemelőn félelmetes magányba. Csikorgó-kopogó lépteim hosszan zengtek, egymásra tolulva zajszövetté lettek. Tapsom fegyverropogásként vergődött a térben. Énekem végtelen kórussá válva kígyózott a labirintusban. Lábdobbantásaim mennydörgésként sodorták el és temették maguk alá hangomat. Az élmény már-már érzékfeletti volt. Ekkor fogant meg bennem a homogén tér heterogén megszólaltatásának gondolata.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egy év múltán barátaimmal, Kamarás Bálinttal és Gajdos Andrással egy különös koncertről kezdtünk ábrándozni. Hat térről, melyeket sok-sok gyertya derít fel, ezekben hat különböző, megszólaltatható médium: a kő, az üveg, a fém, a cserép, a fa és végül, az utolsó térben, az emberi test. Hat különböző jelentés.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

És aztán valóra is váltottuk ezt az ábrándunkat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az instrumentumok összegyűjtésében a lomtalanítás segített: az oda vezető utcákon találtuk a marmonkannákat, a konzervdobozokat és a fémtálcákat. A szomszédos építkezésről nagy kavicsokat gyűjtöttünk. A különféle üvegeket üvegvisszaváltóból kölcsönöztük. A cserepeket egy temetői virágárusnál válogattuk össze. A cserépsor állványaként szolgáló létrát az őrtől kaptuk. Ki-ki hozta otthoni hangszereit – fúvósokat, húrosokat, perkákat –, egy teljes hangszerarzenál gyűlt egybe.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mindenki szólt mindenkinek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1993. szeptember 17-én a „felső világban”, a verőfényes, kora őszi domboldalon kis híján száz ember gyűlt össze. Mi hárman – mint földi utaskísérők – „leszálltunk” a gyülekezettel az „alvilágba”. Az emberfolyam követett bennünket az ötszáz kocsisgyertyával szegélyezett térsorban, elhaladtunk a még „szótlan” anyaghalmok, hangszercsoportozatok stációi között – egészen a labirintus legmélyéig. A hajladozó gyertyalángban – a falakra és a boltozatra vetülő ember­árnyékok kísérteties tánca közepette – az instrumentumok még mint kultikus tárgyhalmazok voltak appercipiálhatók.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A legbelső teremben kezdetét vette a hattételes misztériumjáték.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

KŐZENE A tér közepére halmozott kavicsdombból mindhárman felvettünk két-két darabot, s kértük, mindenki kövesse példánkat. A domb egyszer csak eltűnt. A kavicsok összeütögetésével lassan kibontakozott egy repetitív ritmussor. Beintésemre egyre többen vették át az alaplüktetést, melyet mi hárman lassan modulálni kezdtünk. A perkusszív hangokra a tér azonnal reagált: időben késleltetve megsokszorozta az ütéseket. Amikor a még felismerhető képletek zajszövedékké lettek, intésemre hirtelen abbahagytuk a játékot. Hallottuk, hogyan menekül a néptelen alagutakon át a már-már robbanásig felgyülemlett hanggomolyag, majd hogyan hal el. A beállt csend új dimenziót adott a történéseknek. Majd mindannyian a tér közepére hajítottuk köveinket – a tér ismét megtelt e véletlenszerű hangzáporral. A kavicskupac ott állott megint a tér centrumában. (Lassan mindannyian átvonultunk a következő térbe.)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

ÜVEGZENE A tér több pontján elhelyezett boros- és sörösüveg csoportokat – mint kuglibábukat – döntögetni kezdtük. A kaotikusan összeütődő, majd eldőlő üvegek hangját felváltotta a téglapadozaton guruló üvegek véletlenszerű zaja. Mi hárman – a tér közepén gyertyákkal kijelölt ellipszisben leguggolva – egy üveg­tálon, egy üveg sajtbúrán és egy uborkásüvegen kezdtünk játszani. A hosszan lecsengő „harangkondulások” – az uduként megszólaltatott uborkásüveg lüktetését átvéve – egyre rövidebb, periodikus ritmusképletekké lettek, előkészítvén a következő tér zenei világát. (Lassan mindannyian átvonultunk a következő térbe.)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

FÉMZENE A tér közepén vaslábakon álló konzervdobozokban lobogó lángok nyaldosó fényében kezdtük el a játékot. A fémrudak és -triangulumok perkusszív hangjait egy nagy, hajlítgatott fűrészlap glisszandói festették alá. Majd egy doromb és három, különböző hangú marmonkanna vette át a főszerepet. A kannákat először üstdobként szólaltattuk meg, azután a padozathoz ütögetve csaltuk elő a tér legmélyebb, legfélelmetesebb hangtartományait. Kivártuk az utolsó ütés utáni moraj elhaltát. (Mindannyian átvonultunk a következő térbe.)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

CSERÉPZENE A tér közepére állított létrát a lábvégeihez helyezett gyertyákkal alulról derítettük meg. Ketten – egymással szembefordulva, ütőkként két-két gyertyát használva – a kenderkötéllel felfüggesztett cserépsoron kezdtünk játszani. Erre a hangfüzérre úszott fel az alt szaxofon rögtönzött monológja, majd – több teljes érzelmi-dinamikai ív után melankolikusan elcsendesedve – átengedte a szerepet a cserepeken megszólaltatott meditatív záró dallamnak. (Lassan mindannyian átvonultunk a következő térbe.)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

FAZENE Fafúvósaink (egy komplett blockflőte-készlet) a tér egy háromszöget formázó, gyertyákkal körülhatárolt részén hevertek. A háromszög csúcspontjain állva kezdtünk a játékba. A basszus lassú kitartott hangjaira fúgaszerűen épült rá a többi, magasabb fekvésű, körkörösen ismétlődő szólam. (Hangszereinket fújva, lassan mindannyian átvonultunk az utolsó térbe.)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1. ábra. Víztározó koncert (A képek forrása: Mátrai Péter SZIMA székfoglalója)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

EMBERZENE Végül az emberi hang, a közös, felszabadult éneklés kapta a főszerepet. A társaságot három részre osztva egy felelgetős afrikai munkadalba kezdtünk. Mindenki énekelt, s a tér megtöbbszörözte a hangjainkat. Először tapssal és dobbantással kísértük az éneket, majd fokozatosan beléptek a résdobok, az ütőfák, a csörgődobok, s végül a guiro és a vibraslap is. A végtelennek tűnő kánonra hárman – felváltva – énekszólókat improvizáltunk, majd fokozatosan elcsendesedve, suttogássá válva, elnémult az örömének.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A zengzetek hatalmát ismét átvette a csend.
 

2. DieffenBACHia (talált zene, talált tárgyak)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

1994-et írunk. Szombathely, Bartók-szeminárium.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az akkor még Párizsban élő olasz zeneszerző, Marco Stroppa vezette kurzus témája J. S. Bach G-dúr csellószvitje (BWV 1007) első tételének értelmezése, majd interpretációja.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Interpretáció.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Van egy felismerésem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az építészet, akár a zene, interpretáló műfaj. Az építészeti terv hasonlatos a kottaképhez: a gondolat előbb egy lejegyzési, notációs folyamat során jelekké – vagyis kétdimenziós térré, hang nélküli zenévé – lesz. Ezt kell interpretálnia azután az építőmesternek, a zenésznek. Kettejük dolga nagyon hasonló: az egyezményes jelekből előhívni, házzá/térsorrá, illetve zenévé/hangfolyamattá kódolni az eredeti gondolatot. De más a szabadságfokuk. A zenei értelmezés felülírhatja a zeneszerzői akaratot, akár teljesen szétfeszítheti a megszabott kereteket. Végtelen számú és gondolatiságú előadói magyarázatok születhetnek az idők során. A ház viszont egyetlen építő gesztussal – többnyire az építész felügyeletével – a tervrajztól való minimális eltéréssel ölt testet. Épültében ugyan még szabadnak tűnik, de végkifejletében kimerevül. Szabadságát későbbi élete (módosulásai, torzulásai, majd pusztulása) során nyeri el ismét, végleg. Ezekben a periódusokban születnek meg szerintem egy ház igazi interpretációi.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Én Jacquelin du Pré játékának CD-korongba égetett digitális jelfolyamából igyekszem dekódolni, majd visszaállítani egy élő előadást – az interpretáció interpretációjaként.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Két héten át – akkurátus „aprómunkával” – hangmintavevővel különböző hosszúságú mintákat gyűjtök a CD-ről. A zene apró, még karakteres egységeit: frázisokat, melyek még őrzik a dallamíveket, együtthangzó és felbomló akkordokat, de a már-már artikuláció nélküli, mikroszkopikus hangszilánkokat, kísérőzörejeket is. A hangmintákat azután kiosztom egy 88 billentyűs szintetizátorra, így minden billentyűvel más minta lesz megszólaltatható. Tanulni-játszani kezdek az így nyert virtuális hangszeren.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2. ábra. dieffenBACHia (Mátrai Péter SZIMA székfoglalója)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A holland zenekísérleti műhely, a STEIM jelenléte a kurzuson 180 fokos fordulatot ad munkálkodásomnak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az általuk felajánlott szenzorok hatására ábrándozni kezdek egy csellószerű tárgyról, amely lehetővé tenné az eredeti játéktechnika valamennyi gesztusát, s amelyre rá tudom applikálni az érzékelőket. A kultúrház folyosóján rábukkanok egy dieffenbachiára. A növény alkata, vastag törzse, a nevében rejtőző BACH-betűképlet egyértelművé teszi, hogy ez lesz a hangszertest. A karbantartó műhelyben megpillantok egy hosszított nyelű vécépumpát – megvan a vonó is. Sziszifuszi programozói munkával egymáshoz rendelem a hangmintákat és a kezelői felületeket. Az érzékelők felszerelésével megszólalhat az első hang. Szimulálom az igazi csellójátékot: bal kézzel triggerelem a hangképleteket, a jobbal pedig manipulálom azokat, az élethű megszólalástól kezdve az extremitásig fokozott hangzásokig. Összeáll a teljes technikai apparátus is: a folyamatokat vezérlő Apple számítógép, egy külső mikroszámítógép-interfész, a mintavevő, merevlemezén az összegyűjtött hangmintatárral, a digitális jelfolyam kábelerdeje, legvégül a „csellóm” – mozgás-/sebesség-/iránydetektorokkal, érintés- és nyomásérzékelő felületekkel. És természetesen a megszólaltatáshoz szükséges keverőpult-erősítő-hangszóró lánc. Elkezdem a darab éjszakákba nyúló próbáit.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Közben megszületik a vízióm a darab színpadra állításáról is. A pódium közepén – fojtott zöldes fényben – áll a növénycselló, kábelekkel összekötözve a vécépumpavonóval. Mellette, háttal a nézőtérnek, egy viseltes Thonet karosszék – ezen ülve játszom majd, továbbá egy állvány a CD-játszóval. A teljes technikai apparátus pedig ott rejtőzik a fekete háttérfüggöny mögött. Egy aktív videókamera nemcsak veszi a történéseket, hanem valós idejű képét egy projektor segítségével – stroboszkopikus késleltetéssel – egy befüggesztett filmvászonra vetíti. Így játékomat a nézők felnagyítva, elölnézetben is követhetik. Pódiumra lépésemkor kazettát helyezek a kamerába, ami egyúttal rögzíti is az egész eseményt. A zárókoncert nyitódarabjaként megszólal a mű: a dieffenBACHia. A darab záró mozzanataként kiveszem a kazettát, és felmutatom: az interpretáció interpretációjának interpretációjaként.

3. Láthatatlan városok (talált szöveg)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2002-ben egy szuszra olvastam végig Italo Calvinótól a Láthatatlan városokat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pár napra rá Nagy Bálint (akkor még az N&n Galéria vezetője) jelentkezett váratlanul, s unszolására támadt az ötletem, zenéket írni Calvino városaiból, s ott, a Hajós utcai pincében bemutatni ezek kottáit, s lejátszani azokat.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

3. ábra. Láthatatlan városok (Mátrai Péter SZIMA székfoglalója, fotó: Halas István)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kiválasztottam tizenhét várost, majd – saját logika mentén rendezve, újraértelmezve és versszerűekké tömörítve a szövegeket – nekifogtam grafikus kottaképek írásához/rajzolásához. A harmadiknál vagy a negyediknél tarthattam, mikor váratlan vízióm támadt: mi volna, ha nem pusztán kottaképekben szemlélhető és hangszórókból megszólaló zenékké szublimálnám a szövegvárosokat, hanem – a galéria fojtott, hosszú terében – jelképesen megépíteném, és élő hangokkal Marco Polóként kalandoznék közöttük. Különböző zeneszerszámokkal feljátszottam és szalagra rögzítettem a zenei anyag azon részét, mely alapszólamként vagy hangi-zenei háttérként működött együtt később az élő zenei matériával. Legalább ilyen akkurátusan döntöttem a tér használatáról, a történés idő- és térbeli dramaturgiájáról. A városokat a tér hossztengelyén elhelyezett tizenhét szürke posztamenssel testesítettem meg. Valamennyi városhoz hangszereket, hangszercsoportokat vagy megszólaltatható „talált” tárgyakat rendeltem. Ezeket – kiállítási darabokként – a posztamensek tetejére helyeztem, vagy föléjük függesztettem. A közönség részére az installáció egyik oldalán két széksort helyeztem el, a másik oldalon – a járásra keskeny sávot szabadon hagyva – rongyszőnyegeket terítettem le.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Most megkísérlem rekonstruálni a performanszot.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A közönség elhelyezkedése után az általános világítás a beállított reflektorokra vált.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A tér végéből lassan végigsétálok az installáció mentén, és a kezemben tartott szövegeket – ceruzával írott A5 formátumú lapokat – egyenként a posztamensek tetejére helyezem. Városról városra járva felolvasom a szövegeket, majd a hozzájuk rendelt hangkeltő eszközökön megszólaltatom a hozzájuk rendelt zenéket.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Íme néhány:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

MAURILIA már csak az emlékezetekben és anzix-kártyákon létező városánál egy kis kézi verklit kezdek tekerni, melynek vékonyka dallamát (Berliner Luft) szalagról szóló (folyamatosan lassuló, s fokozatosan hangosodó) mintavett dallama egyre jobban elfödi, amíg az eredetivel már nem is azonosítható hangok teljesen elnyomják a kis hangszerszám eredeti melódiáját. ARMILLA falak nélküli, csak gépészeti csövek szövedékeiként létező városát csüngő, anklungként megszólaltatott blockflőte-korpuszokkal idézem fel, két hangszerfejet pánsípként fújva. SOFRONIA Merklin-szerűen összesrófozott városát két kis kézi cintányér­ral keltem életre, játékomat – szalagról – ugyanennek a hangszernek előre feljátszott és effektezett, vészjósló hangzásai kísérik. OTTAVIA pókháló-városának megszólaltatásához kötélre fűzött cserépsort használok, himbálva-lengetve, meg-megállva, kivárván, hogy a véletlen összeütődések keltette hangzások teljesen lecsengjenek. ERSILIA szálak-szőtte városát egy akusztikus gitárral és a hat húr adta lehetőségekkel idézem meg. LEANDRA két istenség uralta városát vibraslappal, csörgődobbal kísért, alig hallható magánhangzókkal és suttogott mássalhangzókkal igyekszem érzékivé tenni. BAUCIt, ezt a flamingólábakon álló várost és – fentről saját távollétüket szemlélő – városlakóit rumbatökökkel és énekelt magánhangzókkal idézem fel. BERSABEÁt, e hármasságában – valóságos mivoltában, pokolbéli és mennybolton lebegő égi kivetüléseként – létező várost három egymáshoz ütődő triangulum fénylő-csilingelő hangjaival elevenítem meg. LEONIA plasztikhulladék-városát kilenc műanyag pohár felerősített és visszhangosított hangjaival keltem életre.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A performanszról mindössze egy magnófelvétel készült – még nem hallottam.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az azóta eltelt húsz évben többször is újra és újra értelmeztem Calvino szövegét.
 

4. A tégla apoteózisa (vásárolt tárgy – kreált tárgy)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kiscelli Múzeum emeleti sarokterébe 1994-ben Turányi Gábor építész barátom már kért tőlem kiállításmegnyitó-zenét. A darab az építészlét éjszakába vetettségét idézte meg. A tér közepén ülve, szólistaként játszottam egy nagy üvegtálon, a tér négy sarkában elhelyezett hangszórókon előre felvett hanganyag szólt. A hallgatóság körém ülve hallgatta a hétperces zenét.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2003-ban, Máté Gábor fotóssal közös kiállításuk megnyitására különös feltétellel kért fel: szeretné, ha a műben egy énekesnő is szerepet kaphatna. Először dolgozhattam hivatásos énekessel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Máté Gábor téglaépületekről készült fotói és Ferkai Andrásnak a kiállítás katalógusához írott, tégláról szóló szövege alapján evidenciának tűnt, hogy az énekhanghoz társítva a cserép kapjon szerepet, hiszen anyaga, akár a tégláé, égetett agyag. Már korábban is használtam cserepeket. Először egy mesterképzős kurzuson, amelyet – mily érdekes egybeesés – Csomay Zsófiával és Turányi Gáborral vezettünk. Majd ott, a víztározóban, 2000-ben, a Vigadó Galériában, s később a Láthatatlan városokhoz is.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4. ábra. A tégla apoteózisa (Mátrai Péter SZIMA székfoglalója, fotó: Halas István)
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A cserép önmagában egy bezárt – akár archetipikusnak is nevezhető – hangzó tér. Hangmagassága – alakja, mérete, falvastagságai révén – ugyan determinált, de hangszíne – mint a legtöbb idiofon hangszer esetében – a megszólaltatás mikéntjével módosítható. A kifejezés érdekében tett gesztusok fontos szerephez juthatnak a játék során.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egy barkácsáruházban hosszas ütögetéssel-hallgatózással válogattam ki a megfelelő 15 darabot – a 7 centiméterestől a 39 centiméteresig. A gyári virágcserepek átmérője két centiméterenként, páratlan számú méretlépcsőben ugrik. Lehetséges diszkrét hangolású cserepek kiválasztása, de a kromatikus skála hangjainak megfelelő frekvenciasort képtelenség felállítani. Így is kellő hangterjedelem állt rendelkezésemre.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A legnagyobb, legmélyebb hangú cserepet magányos harangként használtam. A többit két csoportba rendeztem: a nagyobbakat függőleges, a kisebbeket vízszintes harangsorként függesztettem fel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A cserepek installálását szolgáló, szétszedhető állványokat szőrös fenyődeszkákból magam terveztem. A szériatermék és az egyedi kézműves tárgy találkozásából megszülettek hát a hangszerek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Egy negyedik állványt – kottatartóként – Ferkai András felnagyított és preparált szövege számára képeztem ki.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zenei és dramaturgiai elképzelésem érdekében az állványokat a tér tengelyében excentrikusan állítottam fel. Három állványt egy képzeletbeli kör egymással derékszöget bezáró húrjaiként helyeztem el, a szöveg állványát pedig ezek mértani tengelyébe állítottam.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Énekes partneremnek, Lénárd Katának ez volt első ilyen típusú kiruccanása a klasszikus műfajból. Érzékenyen és kreatívan tette magáévá a számára eleinte szokatlan zenei és koreográfiai elgondolásaimat.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Íme, a szüzsé:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Első stáció (az egyetlen cserép állványánál)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A két játékos – egy nő és egy férfi – szemben állnak… a cserép oldalfalára helyezett tenyereikkel várják a csendet… lassan simogatva a cserepet, zárt szájjal mindketten egyetlen halk, mély hangot intonálnak… hangjuk fokozatosan erősödik, tenyerükkel egyre erősebben ütögetik a cserepet… hangjuk üvöltéssé fokozódik… már püfölik a cserepet, az kileng… hirtelen abbahagyják a hangot és az ütéseket… a cserép leng tovább.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(Átsétálnak a következő állványhoz.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Második stáció (a szöveges állványnál)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Letérdelnek az állvány két oldalán, a preparált szöveg előtt… suttogva olvasni kezdik a kijelölt szövegszegmenseket… lassan felegyenesednek, majd felállnak… az olvasás egyre hangosabbá válik (mintha sosem hallott nyelvből citálnának)… a nő dallamos énekbeszédbe kezd, majd a férfi is átveszi ezt… véletlenszerű imitációk, dallamismétlések, hol harmonikus, hol disszonáns énekképletek keletkeznek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(A férfi átsétál a harmadik állvány külső oldalához.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A nő iskolázott énekhangon áriázni kezdi a még hátralévő szövegdarabokat… a férfi a cserepeken dallamsorokat játszik a nő énekéhez.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(A nő halkuló énekelgetéssel átsétál a harmadik állvány belső oldalához.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Harmadik stáció (a függőleges cserépsornál)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A nő, kezében ütőkkel, utánozni kezdi a férfi játékát… improvizációik önfeledtek, változékony ritmusképletek, dallamvariációk keletkeznek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(A férfi továbbsétál a következő állványhoz.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Játszani kezd a vízszintes cserépsoron… a nő a függőleges cserépsoron ismételgeti az utolsó frázist – újabb együtthangzások, dallammenetek keletkeznek.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

(A nő átsétál a negyedik állvány ellentétes oldalához.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Negyedik stáció (a vízszintes cserépsornál)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Együtt játszanak… a nő ugyanazon a cserépen játszik, mint a férfi… a férfi egyre bonyolultabb cserépkombinációkon, egyre nehezebb ritmusképletekkel operál… a nő hűséggel imitálja mindegyiket… küzdelmük egyre hevesebb, az ütéseket kiáltásokkal, sikolyokkal kísérik… végül a legkisebb cserépen tombolják ki magukat… egyszerre fáradnak el, s hagyják abba (lassan visszasétálnak az első állványhoz.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ötödik stáció (ismét az első cserépnél)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mintha minden kezdődne elölről… de váratlanul leakasztják a cserepet, diadal­ittasan a fejük fölé emelik… majd egy hirtelen mozdulattal elengedik… a cserép lezuhan, és hatalmas robajjal darabokra törik… ők rezzenetlenül bámulnak egymás szemébe… lassanként leguggolnak… a cserépdarabokat egyenként, magasra emelve egyetlen halomba hullajtják – visszaépítvén az egykori formát… a nő – a cserépdarabok koppanó zajában – rögtönzött, szívet tépő, melizmatikus énekével kíséri az aktust.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az előadásról nem készült sem hang-, sem videófelvétel.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fotók segítségével szerencsére felidézhetők a próba és az előadás fontosabb pillanatai.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A hangszer-installáció a kiállítás végéig ott maradt, és a látogatók élvezettel játszottak a cserepeken. Azután az állványok és a cserepek a Magyar Iparművészeti Egyetem (MIE) kertjében állottak természetes pusztulásukig. Egyikük logó lett a MIE 2004 évi diplomakiadványán – grafikai jelként él tehát tovább.
 

Videódokumentumok

 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mátrai Péter: ‘dieffenBACHia’ (1994) – https://youtu.be/cmnYhtErRCQ

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mátrai Péter: ‘ersilia’ (2010) – https://youtu.be/jVbiJDrkoqY

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mátrai Péter: ‘ottavia’ (2010) – https://youtu.be/SR4wzApkEjc

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mátrai Péter: ‘argia’ (2010) – https://youtu.be/DuCx8-bvCYg

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

GRAPHIC SCORE MAMŰ GALÉRIA Mátrai Péter Láthatatlan városok Performansz (2021) – https://youtu.be/w6DCMR0lBiA

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

FUGA 045_nyári iskola 04_szabad akadémia: Mátrai Péter (2021) – https://youtu.be/Wf74XfQz8vg
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave