A közösségi tanulás már több, mint lehetőség

2020. 03. 25.

FacebookXPinterestLinkedIn

A tény, hogy a közösségi oldalak bevonásával akár online felületen is lehetőség nyílik a tanulókörök inspirálására, a koronavírus idején egészen új jelentőséget nyert. Az online tanulás ugyanis már nem csupán lehetőség, hanem megoldás egy tömegeket érintő problémára.

A személyes jelenlétre építő felnőttkori művelődést, tudásbővítést szolgáló tanulóköröknél a hely és az idő meghatározó jelentőségű. Aki a lakóhelyén nem talált hasonló érdeklődésű társakat, vagy a szabadidejét nem tudta a többi résztvevővel összeegyeztetni, annak remek megoldást kínált ennek orvoslására már eddig is az online tér. Itt jóval kötetlenebben találhatnak egymásra azok, akik egy-egy közös téma iránt érdeklődnek, ám a személyes találkozást nem tudják megoldani. Ez utóbbi helyzet vált általánossá a koronavírus terjedésével, amikor világszerte lényegében az online tér maradt az egyetlen lehetőség arra, hogy a tanév és a tanulás érdemben ne szakadjon félbe, és hogy az offline tanulóközösségek is folytathassák a korábban megkezdett küldetéseiket.

Az online tanulás sajátosságai

Ez a helyzet azonban még azokat is kihívás elé állítja, akik az interneten magabiztosan boldogulnak. Az online tanulásnak legnagyobb előnye a rugalmassága: az ember számára bárhol és bármikor elérhető. Rengeteg időt, pénzt és energiát lehet vele megspórolni, globális, kényelmes, gyors és számos aspektusa egyénre szabható.

Az online tanulási környezetben ugyanakkor más kihívások várják az embert, mint amit a hagyományos tanulási környezetben már megszokott. A tanulóknak fel kell fedezniük saját tanulási preferenciáikat, tudatosan fejleszteniük kell tanulási módszereiket. Meg kell tanulniuk a megfelelő online kommunikációt, a saját tanulásuk irányítását és szervezését, valamint annak ütemezését is. Az önirányítás képessége igen fontossá válik ebben a helyzetben, ez pedig összefügg az egyéni felelősséggel és az egyén önszabályozó képességével is.

Milyen tulajdonságokkal rendelkezik az „ideális” (online) tanulóköri résztvevő?

  • Kialakult érdeklődéssel és kitartással rendelkezik.
  • Képes interaktív, reflektív tanulásra.
  • Képes magas szintű forrásismeretre és használatra.
  • Megfelelően végzi az információk szelektálását, rendszerezését, szintézisét.
  • Egy problémát több különböző szempontból tud megközelíteni.
  • Nem okoz gondot neki a másokkal való (online) együttműködés.

Így tanulhatsz hatékonyan online

Az online tanulási környezetben való részvétel fokozásához és a tanulás hatékonyságának növeléséhez három faktort emel ki a szakirodalom.

Az első a tanulási szituációhoz kötődik, ilyen például a tanuláshoz megfelelő idő és környezet; illetve a tanulás támogatása különösen munka, család mellett.

A második faktor a személyes dimenziót tartalmazza, mely elsősorban az előzetes tudáshoz és a motivációhoz kötődik. Nem meglepőek azok a kutatási eredmények, melyek szerint a felnőttek elkötelezettebbé válnak a tanulás iránt, ha számukra olyan „keresett előnyök” jelennek meg a tanulási folyamat során, amelyek a mindennapi életükben fontosak, vagy amelyeket a munkájukhoz felhasználhatnak.

A harmadik faktor a produktivitáshoz és az interakcióhoz kapcsolódik. A hatékony tanuláshoz a legtöbb esetben szükség van valamilyen interakcióra, amit a közösségben való tanulás esetében a tanulótársak biztosíthatnak.

A hatékony online tanulásról Simándi Szilvia: Közösségi tanulás felnőttkorban című könyvében olvashatsz még a MeRSZ-en.


Kivonat
fullscreenclose
printsave