Falus Iván (főszerk.), Szűcs Ida (szerk.)

A didaktika kézikönyve

Elméleti alapok a tanítás tanulásához


1. táblázat: A fontosabb történeti elméletképzők modelljeinek fő jellemzői
Idő
Képviselők és célok
Alapok, gyökerek
Tananyag
Fókuszpontok: módszer, eszköz
17. sz.
Comenius, J. A. (1592–1670)
a didaktika „atyja”
Célja: a mindenkit mindenre megtanítás művészete, senkit sem zár ki az oktatásból1
teológiai, antropológiai
enciklopédikus tananyag koncentrikus bővítése
az osztály- és tanórarendszer megalapítója, szemléletesség, rendszeresség, következetesség elvei
kiket, mit, mivel, hogyan, hol, mire tanítás
18. sz.
Rousseau, J.-J. (1712–1778)
a gyermekkor sajátos értékeinek nagy felfedezője
Célja: a gyermek természetéhez igazított természetes nevelés
filozófiai, antropológiai, természetelvű
a gyermek ne tanulja, hanem találja fel a tudományt
gyermekközpontú, szabad, közvetlen, természetes megfigyelés
kiket, hogyan tanítás
18–19. sz.
Pestalozzi, J. H. (1746–1827)
Célja: a tanulói kéz, fej, szív kiművelése, azaz együttes hatás gyakorlása a gyermeki konkrét gyakorlatra, értelemre és érzelemre
filozófiai, neohumanista
szemléleten alapuló hasznosság elve
munkatevékenység, egyéni önkibontakozás, az oktatás fokozatai
kiket, hogyan, kik tanítás
19. sz.
Herbart, J. F. (1776–1841) német filozófus és neveléstudós, aki a königsbergi és a göttingeni egyetemen tanított
Célja: a lélektani alapú oktatás megvalósítása2
filozófiai, szellemtudományi, mechanikus lélektani
szisztematikus ismeretközvetítés
lélektani alapok, érdeklődés
kiket, hogyan tanítás kérdései
19. sz.
Diesterweg, A. (1790–1866)
Célja: a mindenki más lélektani alapjaihoz igazítása a tanítás gyakorlatának
pszichológiai
az azonos életkorúak különbözőségéhez igazított
öntevékenység
kit, hogyan, kik tanítsanak
20. sz.
Kerschensteiner, G. (1854–1932)
a munkaiskola mint társadalmi igény kielégítésének megteremtője
Célja: a tanítványok felkészítése a jövőbeli munkatevékenységre (kétkezi munka)
normatív, irányított pragmatizmus
minimális ismeretekkel, készségek, képességek fejlesztése
munkaiskola megteremtője, munkáltatás
kiket, miért, mivel tanítás
20. sz.
Dewey, J.3 (1859–1952)
a pedagógia és pszichológia megújítója
Célja: a projektoktatás (komplex tananyag, önálló tevékenység, az iskola falain kívüli ismeretszerzés)
pragmatizmus
laboratóriumi iskola, a falakon túli tanulás
projekt4
kit, hol, hogyan, mivel tanítás
1907
Montessori, M. (1870–1952)
„segíts, hogy magam csinálhassam”
Célja. a gyermeki önállóság, érdeklődés, választás szabadságának biztosítása
természettudományos, biológiai, anatómiai
életközeli, tapasztalati, tevékenységorientált, választás szabadsága
sajátosan gazdag eszköz- és tananyagkínálat, egyéni differenciáció, individualizáció
mivel, kiket, hogyan, jobban tanítás
1914
Steiner, R. (1861–1925)
Célja: a gyakorlati, kreatív tevékenységek, a művészeti és szociális képesség fejlesztése
antropozófia, ezotéria, spiritualitás
Waldorf-iskola
ünnepek,
epochális (tantárgyi tömbösítés)
sokoldalú, komplex, természetelvű tanulás
hogyan, másként
1920
Freinet, A. (1896–1966)
Célja: a gyermeki szabadság önkifejeződése, érdeklődés, együttműködés fejlesztése
demokratikus önkormányzás
egyéni önkifejezés, kommunikációs technikák
modern iskola, „aktív” iskola, nyomda, önfejlődés
hogyan, mivel, másként
1924
Petersen, P. (1884–1952)
Jéna-plan
Célja: önálló tanulás kifejlesztése, felfedeztetés, beszélgetés, játék, ünnep tanulócsoportok keretében
demokratikus, gyermekközpontú
individuális és közösségi szükségletekre alapozott, komplex tananyagtartalmak
öntevékenység, beszélgetőkörök, játék, munka, ünnep, kooperáció
hogyan, jobban

A didaktika kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2022

ISBN: 978 963 454 845 4

A didaktika a pedagógiának a tanulás támogatásával foglalkozó tudományterülete, amely a Comenius óta eltelt 5 évszázadban folyamatosan gazdagodott, bővült. A jelen kézikönyv több mint 20 fejezetben dolgozza fel a tanulás jellemzőire, a tanulókra, a tehetségesekkel, a különös figyelmet igénylőkkel való bánásmódra, az oktatás tartalmára, a tantervekre, a tervezésre, az oktatás kereteire, stratégiáira, módszereire, a digitális pedagógiára vonatkozó legújabb ismereteket. Tájékozódhatunk belőle a társadalom és az oktatás kapcsolatáról, a tanulás környezetéről, a hatékony pedagógus ismérveiről, a pedagógussá válás folyamatáról, a pedagógiai kutatás alapvető módszereiről, valamint az oktatás paradigmáinak történeti alakulásáról. A kézikönyvet, amelyet a neveléstudomány és a pedagógusképzés jeles képviselői írtak, egyaránt haszonnal forgathatják az ismereteiket bővíteni kívánó gyakorló pedagógusok, doktoranduszhallgatók, valamint a mesterség alapjaival ismerkedő pedagógusjelöltek.

Hivatkozás: https://mersz.hu/falus-szucs-a-didaktika-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave