Falus Iván (főszerk.), Szűcs Ida (szerk.)

A didaktika kézikönyve

Elméleti alapok a tanítás tanulásához


1. táblázat: A tantervtípusok a Ballér Endre (2004) alkotta kategorizálás felhasználásával
Szempont
Tantervtípus
Magyarázat
Példa
Hatáskör szerint
Országos tanterv
Az egész ország oktatása számára kötelező tartalmakat megszabó tanterv.
Nemzeti alaptanterv (NAT)
Iskolák egy cso-portja számára készülő tanterv
Nem az összes adott típusú iskolában alkalmazandó tanterv.
Valamely egyház iskolái számára készülő kerettanterv.
Iskolai tanterv
Egyetlen iskolában készült és használt tanterv.
Helyi tantervek.
A tartalom szerint
Tananyagcentri-kus tanterv
A tartalom leírása döntően az elsajátítandó ismereteket tartalmazza.
Az 1962. évi központi tanterv Magyarországon.
Képesség- és/vagy kompetenciaközpontú tanterv
A tantervbeli tartalom túlnyomó része fejlesztendő képességeket, kompetenciákat ír le.
A 2007. évi NAT.
Tevékenységközpontú tanterv
A leírt tartalom leginkább a tanulás-tanítás folyamatában megvalósítandó tevékenységeket tartalmazza.
Az 1995 és 1998 között készült mintatantervek közül néhány.
Műfaj
Sillabusz
A tananyagot (és lényegében csak azt) röviden, vázlatosan leíró tanterv.
A rendszerváltás körül (1990) született néhány önálló iskolai tanterv.
Szűkebb értelemben vett tanterv
A tantervi tartalmat elsősorban oktatási, nevelési célok, követelmények és tananyag leírásával részletesen megadó tanterv.
A NAT-2020 a kerettantervekkel együtt.
Magtanterv
A mindenki számára kötelező tartalmakat megadó tanterv.
NAT-1995.
Kurrikulum1
A tanulás-tanítás folyamatát tervező tanterv.
Egy tanfolyam részletes tanterve, a közoktatásban nehéz példát mondani rá.
A tanterv megjelenése szerint
Deklarált tanterv
A megfelelő döntéshozó fórum által elfogadott, írásban rendelkezésre álló tanterv.
NAT, kerettantervek, helyi tantervek.
Lefordított tanterv
A tanterv végrehajtói által kialakított, a tervezésük során érvényesített értelmezés.
Egy pedagógusnak az iskolája helyi tantervéről alkotott és a tanmenet összeállítása során követett interpretációja.
Elsajátított tanterv
A tantervből a pedagógus értelmezéseit követő tanulás-tanítás eredményeként a tanulók személyiségváltozásában realizálódik.
Egy tantárgy tanulásának-tanításának tényleges végeredménye.
Rejtett tanterv
A nevelés nem tervezett, rejtett hatásai, deklarált tantervekben nem szereplő, vagy akár az azokban szereplőkkel ellentétes értékek, normák, viselkedésmódok, attitűdök, amelyek a valóságos nevelési folyamatban alakulnak ki (Hunyadyné, 2016; Halstead & Xiao, 2010; Szabó, 1988).
Behódoló magatartás kialakulása az iskolai nevelés kritikus megnyilvánulásokra szelektív hatása következtében.

A didaktika kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2022

ISBN: 978 963 454 845 4

A didaktika a pedagógiának a tanulás támogatásával foglalkozó tudományterülete, amely a Comenius óta eltelt 5 évszázadban folyamatosan gazdagodott, bővült. A jelen kézikönyv több mint 20 fejezetben dolgozza fel a tanulás jellemzőire, a tanulókra, a tehetségesekkel, a különös figyelmet igénylőkkel való bánásmódra, az oktatás tartalmára, a tantervekre, a tervezésre, az oktatás kereteire, stratégiáira, módszereire, a digitális pedagógiára vonatkozó legújabb ismereteket. Tájékozódhatunk belőle a társadalom és az oktatás kapcsolatáról, a tanulás környezetéről, a hatékony pedagógus ismérveiről, a pedagógussá válás folyamatáról, a pedagógiai kutatás alapvető módszereiről, valamint az oktatás paradigmáinak történeti alakulásáról. A kézikönyvet, amelyet a neveléstudomány és a pedagógusképzés jeles képviselői írtak, egyaránt haszonnal forgathatják az ismereteiket bővíteni kívánó gyakorló pedagógusok, doktoranduszhallgatók, valamint a mesterség alapjaival ismerkedő pedagógusjelöltek.

Hivatkozás: https://mersz.hu/falus-szucs-a-didaktika-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave