D. Molnár Éva

Tudatos fejlődés

Az önszabályozott tanulás elmélete és gyakorlata


26. táblázat. Az önszabályozott tanulás fejlesztésének modellje
Önszabályozott tanulás
Fázisai
Területei és folyamatai
Tervezés
Célok
Célmegfogalmazás
Célok rendezése
Célirány adaptálása
Önhatékonyság
Hatékonyság elbírálása
Feladat nehézségének felmérése
Érdeklődés
Feladat értékének aktiválása
Érdeklődés aktiválása
Végrehajtás, akarati kontroll
Szabályozás
Kognitív stratégiák alkalmazása
Motivációs és érzelmi stratégiák alkalmazása
Erőfeszítés növelése/csökkentése
Kitartás/feladás
Segítségkérés
Nyomon követés
Metakognitív tudatosság és a kognitív folyamatok monitorozása
Motiváció/érzelem monitorozása
Erőfeszítés, a használható idő, segítségkérés monitorozása
Önreflexiók
Önértékelés
A végeredmény és a célban megfogalmazottak összevetése
Érzelmi reakciók
Feladat- és kontextusértékelés
Attribúciók
Siker/kudarc értelmezése
Forrás: Zimmerman, 2000 és Pintrich, 2000 alapján

Tudatos fejlődés

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2017

ISBN: 978 963 454 047 2

A legtöbb embernek van valamilyen elképzelése a tanulásról, ami főként saját tapasztalatából ered. Azonban a tanulással töltött idő nem jelenti azt, hogy mindenki egyformán tud tanulni. A hatékony tanulás egyik fontos feltétele az önszabályozás, ami megfelelő tanulási stratégiák és motívumok elsajátítását, alkalmazását jelenti.

A szerző az SZTE Neveléstudományi Intézetének adjunktusa, könyvében több mint egy évtizedes kutatómunkáját foglalja össze. Áttekintést nyújt a téma legfontosabb nemzetközi modelljeiről, szintetizálja az önszabályozás és a tanulás pszichológiai és pedagógiai megközelítéseit. Széles életkori skálát átölelő empirikus vizsgálatai alapján bemutatja az önszabályozott tanulás mérési lehetőségeit, fejlődési ütemét. Részletesen ismertet egy nemzetközi modelleken alapuló, saját kidolgozású fejlesztőprogramot, ami egyedülálló nemcsak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is. A kutatások és a fejlesztés eredményei azt bizonyítják, hogy szükséges az önszabályozott tanulás célzott fejlesztése, hiszen az iskolában eltöltött évek nem kedveznek a tanulás iránti motiváció fenntartásának, és beavatkozás hiányában már egy tanév alatt is csökkenhet az önszabályozott tanulás.

A könyv elsősorban a tanulással foglalkozó kutatók, gyakorlati szakemberek, pedagógusok számára nyújt segítséget, ám témája miatt szélesebb olvasóközönség számára is hasznos lehet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/d-tudatos-fejlodes//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave