Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Velázquez

Diego Velázquez (1599–1660) Sevillában született, eleinte tudósnak szánták, de már 13 éves korában festőtanoncnak adták, s hamarosan a neves festő és művészeti író Francisco Pacheco tanítványa lett. 1618-ban feleségül vette mestere lányát, Juanát. 1622-ben járt először Madridban, és már 1623-ban kinevezték a művészetkedvelő IV. Fülöp udvari festőjévé, és Velázquez élete végéig a király szolgálatában maradt. 1628-ban megismerkedett a madridi udvarba látogató Rubensszel. A király 1629-ben Itáliába küldte, ahol két évet töltött. Javarészt Rómában tartózkodott, de megfordult Velencében is. 1649-től újabb három évet töltött Itáliában. A király műtárgyak és antik szobrok után készült gipszöntvényeknek vásárlásával bízta meg, és a madridi kastély dekorálására kellett freskófestőket szerződtetnie. 37 éves szolgálata alatt a királynak nemcsak udvari festője, hanem palotáinak felügyelője és udvarmestere is volt, 1658-ban a Szent Jakab-rend lovagjává avatta.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave