Jernyei Kiss János

Barokk művészet Európában

egyetemi jegyzet művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára


Charles Le Brun, XIV. Lajos első festője

Le Brun XIV. Lajos korának állami megrendelésekben leginkább bővelkedő festője volt. Mint a párizsi paloták dekorációinak alkotója igen korán a művészeti élet vezető mesterei közé emelkedett, ám karrierje akkor kezdett igazán felfelé ívelni, amikor 1658-ban Fouquet pénzügyminiszter szolgálatába lépett és megbízást kapott arra, hogy a Vaux-le-Vicomte-i kastély belső dekorációját elkészítse, amellyel magára vonta a király figyelmét. XIV. Lajos az „első festő” (premier peintre) címmel tüntette ki, megbízta a Louvre, majd a versailles-i kastély termeinek díszítésével. Ez utóbbinak legnagyobb szabású enteriőrje a Tükörgaléria, amely a maga 73 méteres hosszúságával a kastély egész nyugati homlokzatát elfoglalja. Le Brun tervezte meg a falak árkádíves architektúráját, amelyek alá tükröket foglalt. Élénk színű márványborítás, aranyozott bronz díszítmények, antik szobrok és ezüst bútorzat adott fényes keretet az udvari szertartásokhoz. A boltozatot 1678-ban olajjal festett pannókkal díszítette. Le Brun előbb mitológiai köntösben Herkules, majd Apolló történetébe foglalva képzelte el az uralkodót dicsőítő képciklust, majd a király úgy döntött, saját hadi győzelmei kerüljenek bemutatásra. Az új program ennélfogva közvetlenül és sokkal nyíltabban mutatja fel Franciaország hatalmának erejét. A király antik öltözetű alakja személyesen is feltűnik a fő jelenetekben, s az istenek készen állnak szolgálatára: Mars vezeti a katonákat, Neptunus hozza az érdemrendeket, Apollón irányítja az erőd építését, Ceres táplálja a katonákat.

Barokk művészet Európában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 256 8

E jegyzet a művészettörténet szakirányos BA-hallgatók számára készült, kifejezetten a Bevezetés a barokk művészetbe című előadás kollokviumának segédanyagául szolgál. Mivel az egyetemes barokk művészetről megfelelő szakmai színvonalú összefoglalás utoljára 1985-ben jelent meg, időszerűnek látszott egy újabb munka megírása, amely képet nyújt a korszak legfontosabb művészeti központjairól, alkotóiról és irányzatairól. A szöveg Kelényi György könyvénél rövidebb terjedelmű, célja nem az, hogy teljes körű korszakelbeszélés nyújtson, hanem hogy elősegítse a bevezető jellegű kurzus szakmai műveltséganyagának és terminológiájának elsajátítását. Elsősorban művek bemutatása, elemzése áll a középpontjában, az alkotások formai és tartalmi jegyein, művészi problémáin keresztül jellemzi a korszak alkotóit, iskoláit. Mivel a művészeti világ legfontosabb jelenségeinek körvonalazására esik a fő hangsúly, kevés hely jutott a társadalmi folyamatoknak, a történelmi adatoknak. Néhány nagy alkotó esetében viszont életrajzi elemek is bekerültek a fejezetekbe, mivel ezek sokat elárulnak a művész társadalmi helyzetéről vagy arról a szerepről, amelyet önmaga, kortársai, illetve az utókor tulajdonított neki, így szerves részét alkotják Európa kulturális mítoszainak és a művészetről kialakított fogalmának. A jegyzet céljának tartja azt is, hogy bevezetést nyújtson az újabb művészettörténeti irodalomban fölvetett kérdésekbe. A fejezetekhez csatolt irodalomjegyzék az egyes témák klasszikus monografikus feldolgozásai mellett feltüntet néhány újabb tanulmányt és kiállítási katalógust, illetve a téma magyar nyelven elérhető irodalmát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/jernyei-kiss-barokk-muveszet-europaban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave