Gloviczki Zoltán

Bevezetés a pedagógiába


Összefoglaló kérdések, feladatok

  1. Mi a nevelés?
  2. Hogyan viszonyítaná egymáshoz a nevelés és az oktatás fogalmát?
  3. Igazolja a nevelés meghatározásának egyes elemeit!
  4. Mennyiben nevezhető a szülő, a pedagógus summásan „jó” vagy „rossz” nevelőnek?
  5. Milyen szempontokból ragadható meg egy gyermek „fejlődése”? Mi a jelentősége e folyamat és szakaszai előzetes ismeretének?
  6. Mi a szocializáció? Milyen főbb szakaszai lehetnek, s mi ezek ismeretének jelentősége a gyakorlati pedagógiai munkában?
  7. Melyek a fő hangsúlyai a humanisztikus pszichológiai-pedagógiai irányzatnak? Mely szempontjaival termékenyítheti meg előremutatóan a „hagyományos” pedagógiát? Milyen szempontból vitathatjuk általános érvényét?
  8. Miért és milyen határok közt kapcsolhatjuk össze a nevelést a hatalomgyakorlás jelenségével?
  9. Milyen pedagógusok milyen alapvető szerepváltozásának vagyunk tanúi saját korunkban?
 
További problémák:
  1. Hogyan látja saját neveltetésének, iskoláztatásának illeszkedését a fejezetben vázolt személyiségfejlődési, illetve szocializációs ütemezéshez képest?
  2. Keressen gyakorlati példát saját tapasztalatai alapján a pedagógusok által alkalmazott demokratikus és laissez-faire vezetői stílusra! Milyen pozitív és negatív lehetőségeket rejt magában a két stílus?
  3. A humanisztikus megközelítést más kifejezéssel személyközpontúnak is nevezik. Mennyire jelent az Ön számára ez a kifejezés speciális megközelítést? Létezik a gyakorlatban nem személyközpontú pedagógia?
  4. A nevelés meghatározásunk szerint interperszonális jelenség. Személyek között játszódik le. Ennek alapján helyezze összefüggésbe meghatározásunkkal a pedagógus és a gyermekek, tanulók egy csoportjának kapcsolatát, illetve az állatok idomításának jelenségét. Ezekben az esetekben mennyiben beszélhetünk nevelésről?
 

Bevezetés a pedagógiába

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 249 0

A jegyzet, célját tekintve, bevezető a pedagógusképzéshez és a pedagógusi pályához. A pedagógusképzés minden szegmensében létező bevezető kurzus konkrét tananyaga, mely arra tesz kísérletet, hogy a frissen érkező hallgatókat eligazítsa a pedagógia mibenlétében és világában, elindítsa őket a további ismeretszerzés és tájékozódás útjain, valamint felvázolja, mely tudományos, fejlesztési területek bukkannak majd fel, s miért, a felsőfokú képzésük során, illetve miféle életpályára készíti fel őket e kölcsönös erőfeszítés.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave