Beneda Károly Tamás

Repülőgép-hajtóművek elmélete 2.


A sugárelhajlás elméleti háttere

A jelenség alapjául a gázdinamika azon összefüggése szolgál, mely szerint a hangsebesség feletti áramlás gyorsul, amennyiben bővülő keresztmetszetben zajlik, hangsebesség alatt viszont szűkülő csatorna, konfúzor kell. A csak szűkülő fúvóka (állólapát) hátránya a Laval-fúvókához (szűkülő-bővülő profillal rendelkező állólapáthoz) képest az, hogy benne csak hangsebességig képes a közeg felgyorsulni a fent említettek miatt. Amennyiben a ferdén levágott fúvókára kritikusnál nagyobb nyomásviszony jut, azt nem képes maradéktalanul feldolgozni, a kilépő közeg az ellennyomásnál nagyobb nyomással lép ki, és ez további expanziót hoz létre. Ennek a lejátszódását követhetjük a 2.13. ábrán és gondolatban az alábbiak szerint.

Repülőgép-hajtóművek elmélete 2.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 286 5

Ez a jegyzet a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar BSc-tantervében a Légi járművek szakirány Repülőgép-hajtóművek elmélete II. című tantárgyához nyújt segédanyagot. Ez a tárgy a mintatanterv 5. félévében található meg a specializációt választó hallgatók számára, akik a tárgy első félévét már sikeresen abszolválták, és abban alapvető tudást szereztek a repülőgép-hajtóműveket illetően. A tárgyak tematikáját tekintve itt a gázturbinás sugárhajtóművek további részegységeinek alaposabb ismertetése következik, valamint megismerkedhetnek a kisgépes repülésben előszeretettel alkalmazott dugattyús motorok működésének alapelveivel is. Mindezeken túl a szabályozás különféle aspektusait mutatja be a jegyzet.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-repulogep-hajtomuvek-elmelete-2//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave