Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


A kommunikáció kód-alapú és következtetés-alapú értelmezési mechanizmusai

Az emberi kommunikáció sajátos hatékonysága és flexibilitása, illetve az átadható információs tartalmak széles köre többféle humánspecifikus kommunikatív mechanizmus és specializált kognitív adaptáció kialakulásának köszönhető. Ezek egyike nyilvánvalóan az embereknél megjelenő sajátos, kód-alapú kommunikatív jelzések rendszere, amely lehetővé teszi a specializált nyelvi jelek és nem nyelvi deiktikus referenciális gesztusok alkalmazását és szimbolikus használatát. E kommunikatív viselkedéses jelek társas konszenzuson alapuló, kulturálisan determinált, konvencionális jelentéseket kódolnak, amelyeket az újabb generációk a társas és kulturális tanulás mechanizmusaira támaszkodva a kommunikatív ismeretátadás során sajátítanak el. A humán kommunikáció hatékonyságát a nagyszámú kód-alapú konvencionális jel elérhetősége mellett nagyban fokozta e kommunikatív jelek kombinatorikus alkalmazásának a nyelvtan által biztosított lehetősége is. E kód-alapú kombinatorikus kifejezések egyben alapját képezik azoknak az automatikus jelentéskódoló és -dekódoló (nyelvi) mechanizmusoknak, amelyeket az ember a verbális kommunikáció produkciója és értelmezése során nagy hatékonysággal alkalmaz.

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave