Bánréti Zoltán (szerk.)

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Kísérletes nyelvészet


Kialakítás és módszer

A kísérlethez egy két alternatíva közötti kényszerített választáson alapuló (2AFC), mondat-kép párosítási feladatot terveztünk, melyet az IBEX szoftverkörnyezetben implementáltunk (Drummond 2010). A kísérlet nyitóképernyőjén megismertettük a résztvevőket a disztributív–kollektív többértelműséggel, valamint a versengő olvasatokat ábrázoló vizuális ingeranyagokkal, melyeket a kísérlet során a kísérleti mondatokkal kellett párosítani (1. ábra). A kísérlet ezt követően vette kezdetét. Minden mondat a versengő olvasatokat ábrázoló képpár felett jelent meg. A felkínált vizuális reprezentációk a kísérlet során soha nem tértek el, vagyis a mondatokat (függetlenül attól, hogy azok éppen cél- vagy töltelékelemek voltak-e) a résztvevők végig a fenti két kép segítségével ítélték meg. A választott QNP-k mindig kompatibilisek voltak az ábrázolt számossággal (= öt). A prezentált vizuális ingeranyagok állandóan tartásával kizártunk minden, a vizuális ingeranyag változatosságából fakadó tényezőt. A két kép sorrendje egy-egy dián belül véletlenszerű és kiegyensúlyozott volt. A kísérlet 6 gyakorló elem prezentálásával kezdődött (2 kötelezően kollektív, 2 kötelezően disztributív és 2 kétértelmű mondattal kapcsolatban vártunk olvasati ítéletet). A fő szakasz 18 célelemet, 39 szemantikailag többértelmű, de pragmatikailag a kettő közül az egyik olvasat irányába hajló töltelékelemet, illetve 17 szemantikailag egyértelmű disztributív és kollektív kontrollelemet tartalmazott, amelyek közül az elemzés során csak a célelemekre adott válaszokat vettük figyelembe. Az eltérő típusú elemeket a kísérleti szoftverkörnyezet segítségével egyénenként egyenletesen és véletlenszerűen összefésülve prezentáltuk. Az egyes mondatokat egy 1000 ms hosszúságú szünet követte, amely után a válaszadók egy tetszőleges gomb lenyomásával tudtak a következő stimulusra ugrani, és amely a reakcióidők mérése szempontjából volt lényeges. Így a résztvevők összesen 80 mondatot ítéltek meg, ami hozzávetőleg 25 percet vett igénybe.ingeranyagok állandóan tartásával kizártunk minden, a vizuális ingeranyag változatosságából fakadó tényezőt. A két kép sorrendje egy-egy dián belül véletlenszerű és kiegyensúlyozott volt. A kísérlet 6 gyakorló elem prezentálásával kezdődött (2 kötelezően kollektív, 2 kötelezően disztributív és 2 kétértelmű mondattal kapcsolatban vártunk olvasati ítéletet). A fő szakasz 18 célelemet, 39 szemantikailag többértelmű, de pragmatikailag a kettő közül az egyik olvasat irányába hajló töltelékelemet, illetve 17 szemantikailag egyértelmű disztributív és kollektív kontrollelemet tartalmazott, amelyek közül az elemzés során csak a célelemekre adott válaszokat vettük figyelembe. Az eltérő típusú elemeket a kísérleti szoftverkörnyezet segítségével egyénenként egyenletesen és véletlenszerűen összefésülve prezentáltuk. Az egyes mondatokat egy 1000 ms hosszúságú szünet követte, amely után a válaszadók egy tetszőleges gomb lenyomásával tudtak a következő stimulusra ugrani, és amely a reakcióidők mérése szempontjából volt lényeges. Így a résztvevők összesen 80 mondatot ítéltek meg, ami hozzávetőleg 25 percet vett igénybe.

Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXIX.

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 933 7


A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.

Ez a kötet kísérletes nyelvészeti tanulmányokat tartalmaz, azaz olyan kutatások eredményeit ismerteti, amelyek egy tág értelemben vett „laboratóriumban" végzett kísérletek eredményein alapulnak. A kötet koncepciója szerint mind a legmodernebb technikai eszközrendszerekkel felszerelt kísérleti laboratóriumi struktúra, mind valamilyen speciális terep (óvoda, iskola, rehabilitációs intézet), mind pedig az internet, például a Facebook is szolgálhat kísérlet lefuttatásának kereteként. A nyelvészetben alkalmazott kísérletek módszertana természetesen követi a tudományos kísérletek általános paradigmáját és megőrzi annak lényeges jegyét: hogy megismételhető, objektív legyen.

Amíg számos interdiszciplináris területen, így például a neurolingvisztikában és a pszicholingvisztikában, a tudományos kísérleteket a 19. század óta alkalmazzák, addig az olyan nyelvészeti témákban, mint a nyelvtan készítése, a nyelvleírás, viszonylag újabb fejlemény a kísérletes módszertan alkalmazása. Ezt sok minden motiválta, többek között a kurrens nyelvészeti modellek, elméletek és variánsaik versengései és ennek kapcsán olyan objektív bizonyítékok keresése, amelyek csak kísérleti helyzetekben állíthatók elő.

Kötetünk tanulmányait négy tematikus egység szerint csoportosítottuk: 1. Nyelvleírási kérdések, 2. Nyelvelsajátítás, 3. A mesterségesnyelvtan-elsajátítási paradigma alkalmazásai, 4. Nyelvi zavarok.

A szerzők között nemcsak a terület jelentős ismertségű személyiségei, hanem külföldről korábban hazatért, vagy más országokban dolgozó és az itthoniakkal szoros kapcsolatokat fenntartó, sőt Magyarországon működő külföldi kutatók is megtalálhatók, példázva a magyarországi nyelvészet nemzetközi beágyazottságát. Nyolc tanulmány esetében a szerzők mellékeltek a kísérleteik hátteréhez, például az adatbázisokhoz, vagy a keretként szolgáló kutatási projekthez és kutatócsoporthoz elvezető internetes linkeket, melyeket QR-kódok formájában adunk meg. A QR-kódok okostelefonnal azonnal aktív linkekre fordíthatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxix//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave