Közlekedésföldrajz
Szállítási mód | Alapvető technológiai előny | Jellemző felhasználás |
---|---|---|
Közúti |
Legnagyobb általános rugalmasság: a legsűrűbb vonalhálózattal rendelkezik (nincs szükség átrakásra) viszonylag rövid az áruk eljutási ideje, szinte minden árufajta szállítását lehetővé teszi a fuvaroztatók igényeihez igazodva, aránylag kicsi az áru szállítás közbeni igénybevétele és az ebből származó károk, rugalmas a szerződéskötés és a tarifakialakítás. | Elsősorban a viszonylag rövid távú helyi és körzeti (regionális) forgalomban gazdaságos, számos előnye miatt azonban a távolsági (belföldi és nemzetközi) forgalomban is gyakran alkalmazzák, szinte minden kombinált szállítás egyik eleme. |
Vasúti | Kevésbé függ a külső környezeti (pl. időjárási) hatásoktól, a közúti szállításhoz képest kisebb a szállítás fajlagos energiaigénye, szinte minden árufajta szállítását lehetővé teszi a vasúti kocsi típusok széles választéka, a közúti szállításhoz képest kisebb a környezetkárosító hatása, előre jól kalkulálható a tarifarendszer. | Nagy árumennyiségek (tömegáruk és ömlesztett is) viszonylag nagy távolságra, egyre inkább kombinált formában. |
Vizi | Legalacsonyabb fajlagos energia felhasználás. | Nagy mennyiségű tömegáruk nagy távolságra, ahol a többszöri átrakodás és a szállítási sebesség nem prioritás. |
Légi | Gyorsaság, biztonság, speciális igények kiszolgálása. | Nagy értékű, darabárú nagy távolságra. |
Csővezetékes | Folyamatos áramlás, nagy biztonság. | Folyamatos ellátást igénylő folyékony és légnemű anyagok nagy mennyiségben. |
Tartalomjegyzék
- Közlekedésföldrajz KOKGA630
- Impresszum
- Bevezető
- 1. Természeti tényezők, népesség
- 2. Gazdaság térbeli szerveződése, elvi modellek
- 3. A közlekedés gazdaságföldrajzi jellemzői
- 4. Térképek, helymeghatározás
- Irodalomjegyzék:
- Mellékletek
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2018
ISBN: 978 963 454 304 6
A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva a logisztikai és a közlekedési mérnökképzés Közlekedésföldrajz (KOKGA630) c. tárgyának segédanyaga, elsődlegesen az előadásokhoz kapcsolódó kiegészítő információk írott gyűjteménye. Az ebben a formában tárgyalt anyag részben a középiskolai földrajzi ismeretek tömörített, ugyanakkor speciális közlekedési utalásokkal bővített változata, aminek elsődlegesen az volt a célja, hogy az ezen a téren eltérő képzettségű hallgatókat „közös alapokra” helyezze (természetföldrajzi rész). Az anyag másik része, a gazdaságföldrajzi rész (ezen belül kiemelten a társadalom-, illetve a közlekedésföldrajzi rész) a szakirányú képzettséghez szükség földrajzi ismereteket gyűjti össze strukturált formában. Itt szükséges külön kihangsúlyozni, hogy az anyagban a közlekedési vonatkozások nem úgy jelennek meg, mint más hasonló című, de nem közlekedésieknek szánt anyagokban, aminek az a magyarázata, hogy karunkon számos más közlekedési és logisztikai tárgy keretében a közlekedési rendszerek felépítéséről, működésük és működtetésük tervezési és operatív kérdéseiről már részletes információhoz jutottak, illetve jutnak. Ezért itt inkább a földrajz - természet, társadalom, gazdaság középpontú - számunkra is releváns vetületei kerülnek ismertetésre. A konkrét adatok és példák tekintetében a közlekedési rész alapvetően hazai, illetve európai léptékű, míg az általánosabb földrajzi részek globális vonatkozásúak.
Hivatkozás: https://mersz.hu/nagy-kozlekedesfoldrajz//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero