Tóth József (szerk.)

Tudományágak integráló és integrált szerepe


RESULTS

The analysis and presentation of the results for the vowel features measured for the 60 speakers have been published in Wang & Van Heuven (2006, 2018) and also as part of a more comprehensive study involving additional native languages (Hungarian, Danish, Swedish, Norwegian) in Van Heuven (2016) and Van Heuven & Gooskens (2016). In order to determine the speaker’s L1, we now entered 30 vowel properties as predictors in a Linear Discriminant Analysis (LDA, Klecka 1980). Predictors were the durations of the ten monophthongs (after z-normalization within speakers) and the lowest two resonances of the vocal tract, i.e. F1 and F2. Formants were intrinsically normalized for the individual speaker’s vocal tract length (i.e., by dividing both F1 and F2 by F3 – see introduction). Running the LDA in stepwise mode, an optimal model was selected which yielded 80% correct determination of the speaker’s L1 using nine predictors: F2(ʊ), F1(ε), F1(ɪ), F1(e), D(ʊ), F1(ɒ), D(ɒ), F2(ε), and F1(o), in descending order of importance (see Table 1). Clearly, the spectral properties outweigh the duration cues, even though the latter were found to significantly increase the performance of the model. Spectral cues of lax (short) vowels contribute more to the correct prediction of the speaker’s L1 than those of tense (long) vowels. Table 2 presents the confusion matrix of the speakers’ predicted L1 (in the columns) against the actual L1 (in the rows), with the correct decisions on the main diagonal.

Tudományágak integráló és integrált szerepe

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 486 9

2018. november 12-13-án a Pannon Egyetem Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kara adott otthont a Magyar Tudomány Ünnepe 2018 tiszteletére rendezett „Határtalan tudomány” című kétnapos nemzetközi tudományos konferenciának. A rendezvényen a nyelvtudományi, a TOPOS - Space and Humanities, az irodalom- és kultúratudományi, az interkulturális germanisztikai és fordítástudományi, a társadalom- és neveléstudományi szekciókban elhangzott 36 hazai és külföldi kutató előadás mellett külön szekcióban 10 előadással helyet kaptak doktorandusz hallgatóink kutatási eredményei is.

Jelen tanulmánykötet egyrészt az elhangzott előadásokra, másrészt pedig az azóta tovább érlelt kutatási témák bemutatására koncentrál. A tanulmánykötet betekintést enged a Modern Filológiai és Társadalomtudományi Kar Intézeteiben folyó szerteágazó kutatómunkába, amelyet a különböző tudományterületek egymásmellettisége és egymáshoz kapcsolódása jellemez. Az inter- és multidiszciplináris jelleg az egyes kutatási területeken belül is nyomon követhető. Az egyes tudományágak, mint a nyelv-, irodalom- és kultúratudomány, valamint a társadalom- és neveléstudomány egyszersmind integráló és integrált szerepet töltenek be. A kötet tanulmányai a különböző diszciplínák közötti átjárhatóságot és érintkezési pontokat mutatják meg.

Hivatkozás: https://mersz.hu/toth-tudomanyagak-integralo-es-integralt-szerepe//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave