Halász Gábor, Fazekas Ágnes, Lukács Teodóra (szerk.)

Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban


1. ábra. Az INNOVA modell 11 elemének jelenléte (átlag) a vezetők és a munkatársak által megjelölt innovációk esetében a kérdezőbiztosok válaszai alapján
N_Vezető = 97–99; N_Munkatárs = 179–180
Feltett kérdés: A megkérdezett által elmondottak alapján értékelje a kiválasztott újítást az alábbi szempontok szerint!
Válaszlehetőségek: a probléma bonyolultsága: 1 = szerintem ez az újítás egy nagyon egyszerű probléma megoldását segítette, 5 = szerintem ez az újítás egy nagyon összetett probléma megoldását szolgálja; kognitív komplexitás: 1 = szerintem ez az újítás nem igényel különösen komplex gondolkodást, 5 = szerintem ez az újítás nagyfokú okosságot, bonyolult összefüggések megértésére való képességet igényel; eredetiség: 1 = szerintem ebben az újításban nincs semmi eredeti, 5 = szerintem ez az újítás teljesen eredetinek tekinthető; kiterjedtség: 1 = szerintem ez az újítás csak a megkérdezett személyt érinti, csak ő használja, 5 = szerintem ez az újítás áthatja a szervezet egészét, mindenkit érint; főáramhoz való viszony: 1 = szerintem az a gyakorlat, amely ennek az újításnak nyomán létrejött, egyáltalán nem tér el az átlagos hazai gyakorlattól, 5 = szerintem az újítás a főáramtól (átlagos gyakorlattól) nagyon eltérő gyakorlatot eredményezett; fenntarthatóság: 1 = szerintem ennek az újításnak semmi esélye nincs arra, hogy tartósan fennmaradjon, 5 = szerintem ez az újítás nagyon nagy valószínűséggel tartósan fenn fog maradni; átadhatóság: 1 = szerintem ezt az újítást nem lehetséges másoknak átadni, 5 = szerintem ezt az újítást könnyen át tudják mások is venni; kontextusfüggőség: 1 = szerintem ez az újítás egyáltalán nem kontextusfüggő, 5 = szerintem ez az újítás erősen kontextusfüggő; kooperációs kényszer: 1 = szerintem ezt az újítást egyetlen ember önmagában is megvalósíthatja, 5 = szerintem ennek az újításnak a megvalósítása intenzív és gyakori interakciót igényel; reflexió: 1 = szerintem ennek az újításnak a megvalósítása nem igényli a folyamatos reflexiót, 5 = szerintem ez az újítás csak úgy megvalósítható, ha a megvalósítást folyamatos gondolkodás, reflexió, elemzés kíséri; az újítás jelentősége, komolysága: 1 = szerintem ez egy jelentéktelen, nem komoly újítás, 5 = szerintem egy figyelemre méltó, komoly újítás

Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 561 3

Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban című kötet válogatás az „Innova” kutatási projekt keretei között keletkezett tanulmányokból. A 2016-ban indult projekt célja az oktatási rendszerekben helyi és intézményi szinten keletkező innovációk és innovációs folyamatok feltárása volt. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának kutatói többféle kérdésre kerestek választ. Milyen tényezők alakítják az oktatási intézmények és ezek munkatársai innovációs viselkedését? Mitől függ, hogy a pedagógusok mindennapos munkavégzésük során kitalálnak-e a munkájuk eredményességét szolgáló újításokat, és mi az, ami ebben segítheti vagy gátolhatja őket? Mi ösztönzi, és mi fékezi az oktatási innovációk terjedését, ezek átadását vagy átvételét, akár szervezeteken belül, akár azok között? Milyen hatással vannak az újítások a munkavégzés eredményességére, és milyen feltételei vannak annak, hogy az innovációk javítani tudják az oktatás eredményességét?

A kutatók több ezer oktatási intézményben gyűjtöttek adatokat, interjúk sokaságát készítették vezetőkkel és munkatársakkal, sok tanórát és foglalkozást figyeltek meg. Adataik alapján az látható, hogy a magyar oktatási rendszer intézményeinek és az ezekben dolgozó munkatársaknak nagy hányada nyitott és képes arra, hogy a mindennapos munkavégzés során új megoldásokat találjon ki és ezeket megossza egymással. A kötetben megjelenő tanulmányok úgy lettek összeválogatva, hogy az olvasó a lehető legtöbb perspektívából ráláthasson az oktatásban zajló innovációk változatos világára. A szerkesztők e könyvet elsősorban leendő és gyakorló oktatás- és innováció-kutatóknak, pedagógusoknak, oktatóknak, intézményvezetőknek és oktatásfejlesztési szakembereknek ajánlják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/az-innovacios-folyamatok-dinamikaja-az-oktatasi-agazatban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave