Halász Gábor, Fazekas Ágnes, Lukács Teodóra (szerk.)

Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban


6. táblázat. Jelen tanulmányban használt mutatók és képzésük leírása
Létrehozott mutató neve
Létrehozott mutató tartalma
Létrehozás módszere
„Specinnov_terulet”
Innova 2. Szervezeti kérdőív 8. kérdésblokk állításai (területek megnevezése, ahol történt valamilyen újítás)
Változók egyszerű összeadása
„innovacios_motivacio”
Innova 2. Szervezeti kérdőív 9. kérdésblokk állításai (milyen tényezők motiválták az újítások létrejöttét)
PCA (1 főkomponens)
„programokban_reszvetel”
Innova 2. Szervezeti kérdőív 14. kérdésblokk állításai (fejlesztési programokban való részvétel)
PCA (1 főkomponens)
Innovációk terjesztése (TERJ)
Innova 2. Szervezeti kérdőív (lásd 2. táblázat)
EFA (3 faktor, Alpha factoring módszer, Direct Oblimin forgatás; KMO = 0,892; khi-négyzet(91) = 4215,33, p<0,001; TVE = 62,55%) + CFA (lásd 3. táblázat)
Innovációk átvétele (ÁTV)
Innovációk fejlesztése (FEJL)
Összetett Innovációs Mutató (ÖIM)
CFA eredményei alapján az innovációk terjesztése (TERJ), innovációk átvétele (ÁTV) és innovációk fejlesztése (FEJL) változók regressziós súlyuk mentén történő összeadása
Szervezeti viselkedés (biztonságra irányuló – kockázatvállaló)
Innova 2. Szervezeti kérdőív 10. kérdésblokkja
PCA (2 főkomponens): kockázatkerülő és kockázatvállaló viselkedés. A két érték kivonásával egy változó létrehozása, amely a szervezetek kockázatvállaló magatartását jelöli. Visual binning segítségével két egyenlő létszámú csoport létrehozása.
Szervezeti környezet észlelése (dinamizmus)
Innova 2. Szervezeti kérdőív 15. kérdésblokkja
PCA (1 főkomponens), amely azt írja le, hogy mennyire dinamikusnak érzékeli a válaszadó a szervezeti környezetet. Visual binning segítségével két egyenlő létszámú csoport létrehozása.
Versengő értékek modell kategóriái: belső folyamatok modell, racionális cél modell, emberi kapcsolatok modell és nyitott rendszer modell)
Innova 2. Szervezeti kérdőív 16. kérdésblokkja (Cameron–Quinn, 2012 alapján)
Minden csoporthoz négy változó tartozott, ezek átlagolásával hoztunk létre az egyes modellek értékét leíró folytonos változót. A legmagasabb értékét kiválasztva csoportba soroltuk a válaszadókat, így egy nominális változót is létrehoztunk.
Szervezeti eredményesség
Innova 2. Szervezeti kérdőív 17. kérdésblokk (1–5., 8. állítások)
EFA (2 faktor, Alpha factoring; Promax forgatás; KMO = 0,863; khi-négyzet(28) = 4304,726, p<0,001; TVE = 51%)
Szervezeti hatékonyság
Innova 2. Szervezeti kérdőív 17. kérdésblokk (6–7. állítások)
Egyéni Innovációs Mutató (EIM)
Innova 2. Egyéni kérdőív 16. kérdésblokk (1., 2., 4. és 7. állítás)
PCA (1 főkomponens)
Innovatív munkavégzés – implementáló viselkedés
Innova 2. Egyéni kérdőív 23. kérdésblokk (Messman–Mulder, 2012) alapján) 5–12. állítás
PCA (2 főkomponens, KMO = 0,932; khi-négyzet(66) = 30481,712, p<0,001; TVE = 66,7%)
Innovatív munkavégzés – kreatív viselkedés
Innova 2. Egyéni kérdőív 23. kérdésblokk (Messman–Mulder, 2012) alapján) 1–4. állítás

Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 561 3

Az innovációs folyamatok dinamikája az oktatási ágazatban című kötet válogatás az „Innova” kutatási projekt keretei között keletkezett tanulmányokból. A 2016-ban indult projekt célja az oktatási rendszerekben helyi és intézményi szinten keletkező innovációk és innovációs folyamatok feltárása volt. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának kutatói többféle kérdésre kerestek választ. Milyen tényezők alakítják az oktatási intézmények és ezek munkatársai innovációs viselkedését? Mitől függ, hogy a pedagógusok mindennapos munkavégzésük során kitalálnak-e a munkájuk eredményességét szolgáló újításokat, és mi az, ami ebben segítheti vagy gátolhatja őket? Mi ösztönzi, és mi fékezi az oktatási innovációk terjedését, ezek átadását vagy átvételét, akár szervezeteken belül, akár azok között? Milyen hatással vannak az újítások a munkavégzés eredményességére, és milyen feltételei vannak annak, hogy az innovációk javítani tudják az oktatás eredményességét?

A kutatók több ezer oktatási intézményben gyűjtöttek adatokat, interjúk sokaságát készítették vezetőkkel és munkatársakkal, sok tanórát és foglalkozást figyeltek meg. Adataik alapján az látható, hogy a magyar oktatási rendszer intézményeinek és az ezekben dolgozó munkatársaknak nagy hányada nyitott és képes arra, hogy a mindennapos munkavégzés során új megoldásokat találjon ki és ezeket megossza egymással. A kötetben megjelenő tanulmányok úgy lettek összeválogatva, hogy az olvasó a lehető legtöbb perspektívából ráláthasson az oktatásban zajló innovációk változatos világára. A szerkesztők e könyvet elsősorban leendő és gyakorló oktatás- és innováció-kutatóknak, pedagógusoknak, oktatóknak, intézményvezetőknek és oktatásfejlesztési szakembereknek ajánlják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/az-innovacios-folyamatok-dinamikaja-az-oktatasi-agazatban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave