Csépány Nikoletta

Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában

Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével


8. táblázat. A komplex vizsgálat menete részletesen
A vizsgálat menete részletesen
(öt hétig heti 3 óra – 15 óra + 2 óra felmérés)
A feladatsor száma
1.
FELMÉRÉS
2.
OLVASÁSÓRÁK
Bemutatkozás
A következő órák céljának megbeszélése
Mi az ismeretközlő szöveg?
1.
Olvasási stratégia
Retorikai struktúra
belső képek alkotása
1.
3.
belső képek alkotása
1.
4.
A korábban tanult stratégia ismétlése
összefoglalás
2.
5.
ISMÉTLÉS
6.
A korábban tanult stratégia ismétlése
háttér
3.
7.
ISMÉTLÉS
8.
kapcsolat keresése az előzetes ismeretekkel
előkészítés
4.
9.
ISMÉTLÉS
10.
az olvasottak összefoglalása
A korábban tanult struktúrák ismétlése
5.
11.
javító stratégiák: az olvasás lelassítása,
a problematikus részek újraolvasása, következtetés a szövegkörnyezetből, kérdések feltevése az olvasottakkal kapcsolatban, segítség kérése, szótár, lexikon, internet használata a problémamegoldás céljával
A korábban tanult struktúrák ismétlése
––
12.
ISMÉTLÉS
13.
A korábban tanult stratégiák ismétlése
kidolgozás
6.
14.
ISMÉTLÉS
15.
ISMÉTLÉS
16.
ISMÉTLÉS
17.
FELMÉRÉS

Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2021

ISBN: 978 963 454 727 3

Hogyan ültethető át a nyelvészeti alapkutatás a mindennapok pedagógia gyakorlatába? Hogyan fejleszthető hatékonyan a szövegértés az iskolában? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Csépány Nikoletta könyve. A szerző az olvasási stratégiák elméletét, valamint a Mann és Thompson által kidolgozott retorikaistruktúra-elméletet használta fel egy általános iskolában használható fejlesztőprogram megalkotásához. A könyv részletesen bemutatja a fejlesztőcsomag kidolgozását, a próbavizsgálatokat, a feladatlapok, módszerek alakításának folyamatát. Végül azt ismerteti, hogyan valósult meg az elkészült, SROF nevet viselő program tesztelése egy budapesti általános iskola negyedik évfolyamán. Az elméleti és gyakorlati ismeretek bemutatása mind a nyelvészek, mind a pedagógusok érdeklődésére számot tarthat. Nem csak a tanítók, magyartanárok olvashatják nagy haszonnal a monográfiát: azoknak, az egyéb szaktantárgyakat tanító pedagógusoknak is ajánljuk, akik szeretnék, hogy diákjaik tankönyvekből tanuljanak, így különösen fontos számukra, hogy a gyerekek szövegértése javuljon.

Hivatkozás: https://mersz.hu/csepany-az-olvasasi-strategiak-a-szovegerto-olvasas-szolgalataban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave