Csépány Nikoletta

Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában

Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével


10. táblázat. A 4/A osztály tanulóinak eredményei feladatonként – első felmérés
1f
2l
3f
4l
5l
6f
7f
8l
9l
10l
11l
12l
13l
14f
15l
16l
17f
18f
19f
20f
21f
22f
23l
24l
25f
26l
27f
28l
1.1. Honnan származik a pizza? (1 pont)
1
1
1
0
1
1
0
1
1
1
1
0
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
0
2.1. Honnan származik a paradicsom? (1 pont)
0
1
1
1
0
0
0
0
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
0
0
3.1. Hogyan tudhatod ezt a szövegből? (1 pont)
0
0
1
0
0
0
0
0
1
1
0
0
1
0
1
0
1
1
1
0
0
1
0
0
1
0
0
0
4.1. Mi volt a legrégebbi pizzán? (2 pont)
2
0
2
0
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1
2
2
2
2
1,5
0
0
0
2
2
2
2
5.2. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett mondatot! (1 pont)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
6.3. Húzd alá piros ceruzával azt a mondatot, amelyik leírja, mi a pizza! (1 pont)
1
0,5
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
0
1
0
0
0
1
1
1
1
0
0
7.4. Keretezd be A pizzáról című szövegben azokat a hozzávalókat, amelyek nem szerepelnek a receptben! (2 pont)
0
0
0,5
0
2
2
0
1
2
1
2
1
2
0
1
2
0
2
2
0
2
0
2
0
2
0
0
0
8.5. Hány éve és melyik városban adták át kontinensünk első földalattiját? (2 pont)
2
1
1
1
1
0
0
2
1
2
0
0
0
1
1
0
2
1
2
0
1
1
2
0
2
0
1
2
9.5. Mi hajtotta a földalatti vasutat? (1 pont)
1
0
1
1
0
0
0
1
1
1
1
0
1
1
1
0
1
1
1
1
0
1
0
1
1
1
1
0
10.5. Miért nevezik kéregföldalatti vasútnak? (2 pont)
0,5
0
2
2
2
0
0
2
2
2
0
2
2
2
2
1
2
2
2
2
0
2
2
0
2
2
2
2
11.5. Mit gondolsz, mit jelent a zabgőzös? (1 pont)
0
0
0
0
0,5
0
0
0
0
0,5
0
0
0
0,5
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
1
0
0,5
0,5
12.6. Húzd alá tollal azt a részt, amely segít megérteni a bekeretezett mondatot! (1 pont)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
0
1
1
13.7. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt! (2 pont)
1
0
2
2
1
1
2
1
1
1
1
0
2
1
2
1
0
2
2
1
1
0
0
0
1
0
0
1
14.8. Húzd alá, melyik cím illene legjobban a szöveghez! (1 pont)
1
0
0
1
0
1
0
1
1
1
0
0
1
1
1
0
1
1
1
0
1
0
0
1
2
0
1
1
15.9. Igaz vagy hamis az állítás? Jelöld I vagy H betűvel! (2 pont)
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
0
2
2
2
2
2
2
2
0
2
2
2
2
1
0
2
2
16.10. Mi a villámhárító? (1,5 pont)
1,5
0,5
1
0
1,5
0
0,5
1
1,5
1
0
0
1,5
1,5
1
1
1,5
1
1,5
0
1,5
1,5
0
0
0
0
1
1
17.10. Hogyan működik? (1,5 pont)
1
0
1
0
1
0
1,5
1,5
1,5
1,5
0
0
1,5
1,5
1,5
0
1,5
1
1,5
0
0,5
0
0
0
0
0
1,5
1,5
18.11. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett mondatot! (1 pont)
1
1
1
0
1
1
1
1
1
0
1
0
0
1
1
1
1
1
1
0
1
0
0
0
0
0
0
1
19.12. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt! (2 pont)
2
2
2
2
2
2
2
2
2
0
2
0
0
2
2
0
2
2
2
0
2
0
0
0
0
0
2
2
20.13. Mi a dőlt betűvel írt állítás oka? Írd le! (2 pont)
0
1
2
0
1
0
1
2
2
0
1,5
0
0
2
2
0
2
2
1,5
0
1
0
0
0
0
0
0
1
Az első felmérés eredménye (29 pont)
19
12
23,5
15
21
15
15
23,5
26
21
17,5
8
21
22,5
24,5
13
24
25
28,5
10
18,5
12,5
12
8
20
8
17
19

Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2021

ISBN: 978 963 454 727 3

Hogyan ültethető át a nyelvészeti alapkutatás a mindennapok pedagógia gyakorlatába? Hogyan fejleszthető hatékonyan a szövegértés az iskolában? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Csépány Nikoletta könyve. A szerző az olvasási stratégiák elméletét, valamint a Mann és Thompson által kidolgozott retorikaistruktúra-elméletet használta fel egy általános iskolában használható fejlesztőprogram megalkotásához. A könyv részletesen bemutatja a fejlesztőcsomag kidolgozását, a próbavizsgálatokat, a feladatlapok, módszerek alakításának folyamatát. Végül azt ismerteti, hogyan valósult meg az elkészült, SROF nevet viselő program tesztelése egy budapesti általános iskola negyedik évfolyamán. Az elméleti és gyakorlati ismeretek bemutatása mind a nyelvészek, mind a pedagógusok érdeklődésére számot tarthat. Nem csak a tanítók, magyartanárok olvashatják nagy haszonnal a monográfiát: azoknak, az egyéb szaktantárgyakat tanító pedagógusoknak is ajánljuk, akik szeretnék, hogy diákjaik tankönyvekből tanuljanak, így különösen fontos számukra, hogy a gyerekek szövegértése javuljon.

Hivatkozás: https://mersz.hu/csepany-az-olvasasi-strategiak-a-szovegerto-olvasas-szolgalataban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave