Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában
Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével
1f | 2l | 3f | 4l | 5l | 6f | 7f | 8l | 9l | 10l |
11l |
12l |
13l |
14f |
15l |
16l |
17f |
18f |
19f |
20f |
21f |
22f |
23l |
24l |
25f |
26l |
27f |
28l | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.1. Honnan származik a pizza? (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 |
2.1. Honnan származik a paradicsom? (1 pont) | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
3.1. Hogyan tudhatod ezt a szövegből? (1 pont) | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
4.1. Mi volt a legrégebbi pizzán? (2 pont) | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1,5 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
2 |
2 |
5.2. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett mondatot! (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
6.3. Húzd alá piros ceruzával azt a mondatot, amelyik leírja, mi a pizza! (1 pont) | 1 | 0,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 |
7.4. Keretezd be A pizzáról című szövegben azokat a hozzávalókat, amelyek nem szerepelnek a receptben! (2 pont) | 0 | 0 | 0,5 | 0 | 2 | 2 | 0 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 |
8.5. Hány éve és melyik városban adták át kontinensünk első földalattiját? (2 pont) | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 1 | 2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 2 |
9.5. Mi hajtotta a földalatti vasutat? (1 pont) | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
10.5. Miért nevezik kéregföldalatti vasútnak? (2 pont) | 0,5 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
11.5. Mit gondolsz, mit jelent a zabgőzös? (1 pont) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,5 |
0 |
0 |
0 |
0,5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0,5 |
0,5 |
12.6. Húzd alá tollal azt a részt, amely segít megérteni a bekeretezett mondatot! (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 |
13.7. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt! (2 pont) | 1 | 0 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
14.8. Húzd alá, melyik cím illene legjobban a szöveghez! (1 pont) | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 1 |
15.9. Igaz vagy hamis az állítás? Jelöld I vagy H betűvel! (2 pont) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 0 | 2 | 2 |
16.10. Mi a villámhárító? (1,5 pont) |
1,5 |
0,5 |
1 |
0 |
1,5 |
0 |
0,5 |
1 |
1,5 |
1 |
0 |
0 |
1,5 |
1,5 |
1 |
1 |
1,5 |
1 |
1,5 |
0 |
1,5 |
1,5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
17.10. Hogyan működik? (1,5 pont) | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1,5 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
0 |
0 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
0 |
1,5 |
1 |
1,5 |
0 |
0,5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1,5 |
1,5 |
18.11. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett mondatot! (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
19.12. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt! (2 pont) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
20.13. Mi a dőlt betűvel írt állítás oka? Írd le! (2 pont) | 0 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 | 2 | 0 | 1,5 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1,5 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Az első felmérés eredménye (29 pont) | 19 | 12 | 23,5 | 15 | 21 | 15 | 15 | 23,5 | 26 | 21 | 17,5 | 8 | 21 | 22,5 | 24,5 | 13 | 24 | 25 | 28,5 | 10 | 18,5 | 12,5 | 12 | 8 | 20 | 8 | 17 | 19 |
Tartalomjegyzék
- AZ OLVASÁSI STRATÉGIÁK A SZÖVEGÉRTŐ OLVASÁS SZOLGÁLATÁBAN • Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével
- Impresszum
- Sorozatszerkesztői előszó
- Előszó
- Bevezetés
- 1. A magyarországi olvasástanítás és -tanulás történeti áttekintése
- 2. Az olvasás fogalma
- 2.1. Az olvasás fogalma, modelljei
- 2.2. Az olvasás tényezői, folyamatai
- 2.3. Az olvasás összefüggései más verbális képességekkel
- 2.4. A hangos és a néma olvasás
- 2.5. Nyelvi tudatosság az olvasástanításban
- 2.6. Motiváció, szövegválasztás
- 2.7. Néhány gondolat a szövegértő olvasásról
- 2.8. A szöveg megértésének fokozatai
- 2.9. A szövegfeldolgozásról
- 2.1. Az olvasás fogalma, modelljei
- 3. A fejlesztőprogram elméleti háttere: olvasási stratégiák
- 4. A fejlesztőprogram elméleti háttere: retorika és olvasástanítás
- 4.1. A szöveg szerkezete, a retorikaistruktúra-elmélet előzményei
- 4.1.1. A szövegszerkezet vizsgálata a különböző tudományágak keretein belül
- 4.1.2. Mondatok, bekezdések és szövegek alkotása céljából alkalmazott szerkezetek
- 4.1.3. Meyer szövegelemzési módszere
- 4.1.4. Kintsch szövegelemzési módszere
- 4.1.5. Frederiksen szövegelemzési módszere
- 4.1.6. Mann és Thompson: relációpropozíciók
- 4.1.1. A szövegszerkezet vizsgálata a különböző tudományágak keretein belül
- 4.2. A retorikaistruktúra-elmélet
- 4.3. Szövegek elemzése, a szerkezet ábrázolása
- 4.4. A retorikaistruktúra-elmélet alkalmazási lehetőségei
- 4.1. A szöveg szerkezete, a retorikaistruktúra-elmélet előzményei
- 5. A próbavizsgálatok bemutatása – a SROF program kidolgozása
- 6. A komplex vizsgálat bemutatása – a SROF program tesztelése
- 6.1. Anyag, módszer
- 6.2. Eredmények
- 6.3. Következtetések
- 7. Következtetések, záró gondolatok
- 8. A kötet tézisei
- Irodalom
- Mellékletek
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2021
ISBN: 978 963 454 727 3
Hogyan ültethető át a nyelvészeti alapkutatás a mindennapok pedagógia gyakorlatába? Hogyan fejleszthető hatékonyan a szövegértés az iskolában? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Csépány Nikoletta könyve. A szerző az olvasási stratégiák elméletét, valamint a Mann és Thompson által kidolgozott retorikaistruktúra-elméletet használta fel egy általános iskolában használható fejlesztőprogram megalkotásához. A könyv részletesen bemutatja a fejlesztőcsomag kidolgozását, a próbavizsgálatokat, a feladatlapok, módszerek alakításának folyamatát. Végül azt ismerteti, hogyan valósult meg az elkészült, SROF nevet viselő program tesztelése egy budapesti általános iskola negyedik évfolyamán. Az elméleti és gyakorlati ismeretek bemutatása mind a nyelvészek, mind a pedagógusok érdeklődésére számot tarthat. Nem csak a tanítók, magyartanárok olvashatják nagy haszonnal a monográfiát: azoknak, az egyéb szaktantárgyakat tanító pedagógusoknak is ajánljuk, akik szeretnék, hogy diákjaik tankönyvekből tanuljanak, így különösen fontos számukra, hogy a gyerekek szövegértése javuljon.
Hivatkozás: https://mersz.hu/csepany-az-olvasasi-strategiak-a-szovegerto-olvasas-szolgalataban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero