Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában
Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével
29f |
30f |
31l |
32f |
33l |
34f |
35f |
36l |
37f |
38l |
39f |
40l |
41f |
42f |
43l |
44l |
45f |
46l |
47l |
48l |
49f |
50f | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21.1. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett mondatot! (1 pont) | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0,5 | 1 | 0 | 1 | 0 |
22.2. Keretezd be A dobozos konzervről című olvasmányban azokat a konzervfajtákat, amelyek nem szerepelnek A Tesco az éhezőkért című szövegben! (2 pont) | 2 | 0 | 1 | 2 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 2 | 1 |
23.3. Húzd alá piros ceruzával azt a mondatot, amelyik leírja, mi a konzervdoboz! (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 |
24.4. Honnan származik a konzervdoboz? (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
25.4. Hogyan konzerválták, tartósították az élelmiszereket 1810 előtt? (2 pont) |
0,5 |
2 |
1 |
2 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
2 |
2 |
2 |
0 |
1 |
1 |
2 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
26.5. Mi a beszínezett állítás oka? Írd le! (2 pont) | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 1,5 | 2 | 2 | 1 | 0 | 1,5 | 0 | 1 | 0 |
27.6. Előfordul, hogy az egy kaptárban élő méhek harcolnak egymással? (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
28.6. Honnan tudod a választ a szövegből? (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
29.6. Hol élnek a méhek? (2 pont) | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 |
30.6. Mit gondolsz, mit jelent a facélia? (1 pont) |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,5 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
31.7. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett tagmondatot! (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 0 | 0,5 | 0,5 | 1 | 1 | 0,5 | 0,5 | 1 | 0,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
32.8. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt! (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
33.9. Igaz vagy hamis az állítás? Jelöld I vagy H betűvel! (2 pont) | 1,5 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1,5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
34.10. Miért nevezik a felhőkarcolókat a modern építészet csodáinak? (2 pont) | 0 | 1,5 | 0 | 1,5 | 0 | 1 | 0,5 | 0 | 0 | 0 | 0,5 | 0,5 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0,5 | 2 | 2 | 1 |
35.10. Hány emeletes a világ legmagasabb felhőkarcolója? (1 pont) | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
36.10. Mire hasonlít a Tajpej 101, és hány méter magas? (2 pont) | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 0 |
37.10. Miben különbözik a Tajpej 101 Kanada és Dubaj tornyaitól? (1 pont) | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0,5 | 1 | 1 | 1 | 0,5 | 1 | 0 |
38. 11. Húzd alá tollal azt a részt, amely segít megérteni a bekeretezett mondatot! (1 pont) | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
39.12. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt! (1 pont) | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
40.13. Húzd alá, melyik cím illene legjobban a szöveghez! (1 pont) | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
A záró felmérés eredménye (27 pont) | 17 | 21,5 | 11 | 21,5 | 10,5 | 18 | 15,5 | 19 | 15,5 | 18,5 | 20,5 | 22 | 18 | 18 | 25 | 19,5 | 18 | 14,5 | 19 | 23,5 | 19 | 12 |
Tartalomjegyzék
- AZ OLVASÁSI STRATÉGIÁK A SZÖVEGÉRTŐ OLVASÁS SZOLGÁLATÁBAN • Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével
- Impresszum
- Sorozatszerkesztői előszó
- Előszó
- Bevezetés
- 1. A magyarországi olvasástanítás és -tanulás történeti áttekintése
- 2. Az olvasás fogalma
- 2.1. Az olvasás fogalma, modelljei
- 2.2. Az olvasás tényezői, folyamatai
- 2.3. Az olvasás összefüggései más verbális képességekkel
- 2.4. A hangos és a néma olvasás
- 2.5. Nyelvi tudatosság az olvasástanításban
- 2.6. Motiváció, szövegválasztás
- 2.7. Néhány gondolat a szövegértő olvasásról
- 2.8. A szöveg megértésének fokozatai
- 2.9. A szövegfeldolgozásról
- 2.1. Az olvasás fogalma, modelljei
- 3. A fejlesztőprogram elméleti háttere: olvasási stratégiák
- 4. A fejlesztőprogram elméleti háttere: retorika és olvasástanítás
- 4.1. A szöveg szerkezete, a retorikaistruktúra-elmélet előzményei
- 4.1.1. A szövegszerkezet vizsgálata a különböző tudományágak keretein belül
- 4.1.2. Mondatok, bekezdések és szövegek alkotása céljából alkalmazott szerkezetek
- 4.1.3. Meyer szövegelemzési módszere
- 4.1.4. Kintsch szövegelemzési módszere
- 4.1.5. Frederiksen szövegelemzési módszere
- 4.1.6. Mann és Thompson: relációpropozíciók
- 4.1.1. A szövegszerkezet vizsgálata a különböző tudományágak keretein belül
- 4.2. A retorikaistruktúra-elmélet
- 4.3. Szövegek elemzése, a szerkezet ábrázolása
- 4.4. A retorikaistruktúra-elmélet alkalmazási lehetőségei
- 4.1. A szöveg szerkezete, a retorikaistruktúra-elmélet előzményei
- 5. A próbavizsgálatok bemutatása – a SROF program kidolgozása
- 6. A komplex vizsgálat bemutatása – a SROF program tesztelése
- 6.1. Anyag, módszer
- 6.2. Eredmények
- 6.3. Következtetések
- 7. Következtetések, záró gondolatok
- 8. A kötet tézisei
- Irodalom
- Mellékletek
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2021
ISBN: 978 963 454 727 3
Hogyan ültethető át a nyelvészeti alapkutatás a mindennapok pedagógia gyakorlatába? Hogyan fejleszthető hatékonyan a szövegértés az iskolában? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Csépány Nikoletta könyve. A szerző az olvasási stratégiák elméletét, valamint a Mann és Thompson által kidolgozott retorikaistruktúra-elméletet használta fel egy általános iskolában használható fejlesztőprogram megalkotásához. A könyv részletesen bemutatja a fejlesztőcsomag kidolgozását, a próbavizsgálatokat, a feladatlapok, módszerek alakításának folyamatát. Végül azt ismerteti, hogyan valósult meg az elkészült, SROF nevet viselő program tesztelése egy budapesti általános iskola negyedik évfolyamán. Az elméleti és gyakorlati ismeretek bemutatása mind a nyelvészek, mind a pedagógusok érdeklődésére számot tarthat. Nem csak a tanítók, magyartanárok olvashatják nagy haszonnal a monográfiát: azoknak, az egyéb szaktantárgyakat tanító pedagógusoknak is ajánljuk, akik szeretnék, hogy diákjaik tankönyvekből tanuljanak, így különösen fontos számukra, hogy a gyerekek szövegértése javuljon.
Hivatkozás: https://mersz.hu/csepany-az-olvasasi-strategiak-a-szovegerto-olvasas-szolgalataban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero