Csépány Nikoletta

Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában

Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével


13. táblázat. A 4/B osztály tanulóinak eredményei feladatonként – záró felmérés
29f
30f
31l
32f
33l
34f
35f
36l
37f
38l
39f
40l
41f
42f
43l
44l
45f
46l
47l
48l
49f
50f
21.1. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett mondatot! (1 pont)
0
0
0
0
1
1
1
0
1
1
1
1
1
0
0
1
0
0,5
1
0
1
0
22.2. Keretezd be A dobozos konzervről című olvasmányban azokat a konzervfajtákat, amelyek nem szerepelnek A Tesco az éhezőkért című szövegben! (2 pont)
2
0
1
2
0
2
0
2
0
0
2
2
2
2
2
0
0
1
0
2
2
1
23.3. Húzd alá piros ceruzával azt a mondatot, amelyik leírja, mi a konzervdoboz! (1 pont)
1
1
1
1
0
1
0
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
24.4. Honnan származik a konzervdoboz? (1 pont)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
25.4. Hogyan konzerválták, tartósították az élelmiszereket 1810 előtt? (2 pont)
0,5
2
1
2
0
1
0
1
1
0
2
2
2
0
1
1
2
0
0
2
0
0
26.5. Mi a beszínezett állítás oka? Írd le! (2 pont)
0
2
1
2
0
0
2
0
0
2
2
0
0
1,5
2
2
1
0
1,5
0
1
0
27.6. Előfordul, hogy az egy kaptárban élő méhek harcolnak egymással? (1 pont)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
0
1
1
0
1
28.6. Honnan tudod a választ a szövegből? (1 pont)
1
1
1
0
0
0
0
1
0
1
1
1
0
2
1
1
1
0
1
1
1
0
29.6. Hol élnek a méhek? (2 pont)
1
1
0
1
1
1
1
2
2
2
0
2
2
1
2
0
2
2
1
2
2
2
30.6. Mit gondolsz, mit jelent a facélia? (1 pont)
1
1
1
1
0
0
0
1
1
0
0
0
0
0,5
1
0
0
1
1
1
0
1
31.7. Húzd alá tollal azt a részt, amely kifejti, részletezi a bekeretezett tagmondatot! (1 pont)
1
1
1
0
0,5
0,5
1
1
0,5
0,5
1
0,5
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
32.8. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt!
(1 pont)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
33.9. Igaz vagy hamis az állítás? Jelöld I vagy H betűvel! (2 pont)
1,5
2
0
2
2
1,5
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
34.10. Miért nevezik a felhőkarcolókat a modern építészet csodáinak? (2 pont)
0
1,5
0
1,5
0
1
0,5
0
0
0
0,5
0,5
0
0
2
2
0
1
0,5
2
2
1
35.10. Hány emeletes a világ legmagasabb felhőkarcolója? (1 pont)
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
0
36.10. Mire hasonlít a Tajpej 101, és hány méter magas? (2 pont)
1
1
0
2
1
2
1
1
1
1
1
2
1
1
2
1
1
1
2
2
1
0
37.10. Miben különbözik a Tajpej 101 Kanada és Dubaj tornyaitól? (1 pont)
1
1
1
1
0
0
0
0
0
1
1
1
1
1
1
0,5
1
1
1
0,5
1
0
38. 11. Húzd alá tollal azt a részt, amely segít megérteni a bekeretezett mondatot! (1 pont)
1
1
0
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
0
1
1
1
39.12. Mi a beszínezett állítás oka? Húzd alá piros ceruzával a megfelelő részt!
(1 pont)
1
1
0
1
0
1
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
0
0
1
1
0
0
40.13. Húzd alá, melyik cím illene legjobban a szöveghez! (1 pont)
0
1
0
0
1
1
1
1
1
1
0
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
0
A záró felmérés eredménye (27 pont)
17
21,5
11
21,5
10,5
18
15,5
19
15,5
18,5
20,5
22
18
18
25
19,5
18
14,5
19
23,5
19
12

Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2021

ISBN: 978 963 454 727 3

Hogyan ültethető át a nyelvészeti alapkutatás a mindennapok pedagógia gyakorlatába? Hogyan fejleszthető hatékonyan a szövegértés az iskolában? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Csépány Nikoletta könyve. A szerző az olvasási stratégiák elméletét, valamint a Mann és Thompson által kidolgozott retorikaistruktúra-elméletet használta fel egy általános iskolában használható fejlesztőprogram megalkotásához. A könyv részletesen bemutatja a fejlesztőcsomag kidolgozását, a próbavizsgálatokat, a feladatlapok, módszerek alakításának folyamatát. Végül azt ismerteti, hogyan valósult meg az elkészült, SROF nevet viselő program tesztelése egy budapesti általános iskola negyedik évfolyamán. Az elméleti és gyakorlati ismeretek bemutatása mind a nyelvészek, mind a pedagógusok érdeklődésére számot tarthat. Nem csak a tanítók, magyartanárok olvashatják nagy haszonnal a monográfiát: azoknak, az egyéb szaktantárgyakat tanító pedagógusoknak is ajánljuk, akik szeretnék, hogy diákjaik tankönyvekből tanuljanak, így különösen fontos számukra, hogy a gyerekek szövegértése javuljon.

Hivatkozás: https://mersz.hu/csepany-az-olvasasi-strategiak-a-szovegerto-olvasas-szolgalataban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave