Az olvasási stratégiák a szövegértő olvasás szolgálatában
Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével
Első teszt | Záró teszt | Az eredmény változása | ||
3.1. | Hogyan tudhatod ezt a szövegből? (1 pont) (Az előző kérdésre vonatkozik: Honnan származik a paradicsom?) | 28.6. | Honnan tudod a választ a szövegből? (1 pont) (Az előző kérdésre vonatkozik: Előfordul, hogy az egy kaptárban élő méhek harcolnak egymással?) | Szignifikáns javulás mindkét osztályban |
7.4. | Keretezd be A pizzáról című szövegben azokat a hozzávalókat, amelyek nem szerepelnek a receptben! (2 pont) (Két szót kellett bekeretezni.) | 22.2. | Keretezd be A dobozos konzervről című olvasmányban azokat a konzervfajtákat, amelyek nem szerepelnek A Tesco az éhezőkért című szövegben! (2 pont) (Két szót kellett bekeretezni.) | Szignifikáns javulás az A osztályban |
11.5. | Mit gondolsz, mit jelent a zabgőzös? (1 pont) (A szövegkörnyezet segíthetett a valószínűleg soha nem hallott szó jelentésének kitalálásában.) | 30.6. | Mit gondolsz, mit jelent a facélia? (1 pont) (A szövegkörnyezet segíthetett a valószínűleg soha nem hallott szó jelentésének kitalálásában.) | Szignifikáns javulás mindkét osztályban |
14.8. | Húzd alá, melyik cím illene legjobban a szöveghez! (1 pont) (Négy lehetőség közül választhattak a tanulók.) |
40.13. | Húzd alá, melyik cím illene legjobban a szöveghez! (1 pont) (Négy lehetőség közül választhattak a tanulók.) | Egyik osztályban sincs szignifikáns javulás |
15.9. | Igaz vagy hamis az állítás? Jelöld I vagy H betűvel! (2 pont) (Négy állítás igazságtartalmát kellett megítélni.) | 33.9. | Igaz vagy hamis az állítás? Jelöld I vagy H betűvel! (2 pont) (Négy állítás igazságtartalmát kellett megítélni.) | Egyik osztályban sincs szignifikáns javulás |
Tartalomjegyzék
- AZ OLVASÁSI STRATÉGIÁK A SZÖVEGÉRTŐ OLVASÁS SZOLGÁLATÁBAN • Az értő olvasás fejlesztése negyedik osztályban olvasási stratégiák és retorikai szerkezetek segítségével
- Impresszum
- Sorozatszerkesztői előszó
- Előszó
- Bevezetés
- 1. A magyarországi olvasástanítás és -tanulás történeti áttekintése
- 2. Az olvasás fogalma
- 2.1. Az olvasás fogalma, modelljei
- 2.2. Az olvasás tényezői, folyamatai
- 2.3. Az olvasás összefüggései más verbális képességekkel
- 2.4. A hangos és a néma olvasás
- 2.5. Nyelvi tudatosság az olvasástanításban
- 2.6. Motiváció, szövegválasztás
- 2.7. Néhány gondolat a szövegértő olvasásról
- 2.8. A szöveg megértésének fokozatai
- 2.9. A szövegfeldolgozásról
- 2.1. Az olvasás fogalma, modelljei
- 3. A fejlesztőprogram elméleti háttere: olvasási stratégiák
- 4. A fejlesztőprogram elméleti háttere: retorika és olvasástanítás
- 4.1. A szöveg szerkezete, a retorikaistruktúra-elmélet előzményei
- 4.1.1. A szövegszerkezet vizsgálata a különböző tudományágak keretein belül
- 4.1.2. Mondatok, bekezdések és szövegek alkotása céljából alkalmazott szerkezetek
- 4.1.3. Meyer szövegelemzési módszere
- 4.1.4. Kintsch szövegelemzési módszere
- 4.1.5. Frederiksen szövegelemzési módszere
- 4.1.6. Mann és Thompson: relációpropozíciók
- 4.1.1. A szövegszerkezet vizsgálata a különböző tudományágak keretein belül
- 4.2. A retorikaistruktúra-elmélet
- 4.3. Szövegek elemzése, a szerkezet ábrázolása
- 4.4. A retorikaistruktúra-elmélet alkalmazási lehetőségei
- 4.1. A szöveg szerkezete, a retorikaistruktúra-elmélet előzményei
- 5. A próbavizsgálatok bemutatása – a SROF program kidolgozása
- 6. A komplex vizsgálat bemutatása – a SROF program tesztelése
- 6.1. Anyag, módszer
- 6.2. Eredmények
- 6.3. Következtetések
- 7. Következtetések, záró gondolatok
- 8. A kötet tézisei
- Irodalom
- Mellékletek
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2021
ISBN: 978 963 454 727 3
Hogyan ültethető át a nyelvészeti alapkutatás a mindennapok pedagógia gyakorlatába? Hogyan fejleszthető hatékonyan a szövegértés az iskolában? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Csépány Nikoletta könyve. A szerző az olvasási stratégiák elméletét, valamint a Mann és Thompson által kidolgozott retorikaistruktúra-elméletet használta fel egy általános iskolában használható fejlesztőprogram megalkotásához. A könyv részletesen bemutatja a fejlesztőcsomag kidolgozását, a próbavizsgálatokat, a feladatlapok, módszerek alakításának folyamatát. Végül azt ismerteti, hogyan valósult meg az elkészült, SROF nevet viselő program tesztelése egy budapesti általános iskola negyedik évfolyamán. Az elméleti és gyakorlati ismeretek bemutatása mind a nyelvészek, mind a pedagógusok érdeklődésére számot tarthat. Nem csak a tanítók, magyartanárok olvashatják nagy haszonnal a monográfiát: azoknak, az egyéb szaktantárgyakat tanító pedagógusoknak is ajánljuk, akik szeretnék, hogy diákjaik tankönyvekből tanuljanak, így különösen fontos számukra, hogy a gyerekek szövegértése javuljon.
Hivatkozás: https://mersz.hu/csepany-az-olvasasi-strategiak-a-szovegerto-olvasas-szolgalataban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero