Innováció az oktatásban
Az Innova kutatási projekt záró kötete
Változócsoportok | Példák a kapcsolódó változókra |
Az innovációk mennyiségi és minőségi jellemzői | - innovációk gyakorisága - innovációk becsült eredményessége - innovációk diszciplináris típusai - innovációk kísérleti jellege és kapcsolódó rutinok - bevont tanárok/oktatók köre - külső (hazai és nemzetközi) tudás „behozása”, felhasználása - támogató szervezetek (kutató-fejlesztő intézetek, szakmai tanácsadók) |
A tanulásszervezést érintő innovációk kialakulása és terjedése szempontjából releváns szervezeti sajátosságok, ezek típusai és az innovációs folyamatokra gyakorolt hatásuk | - klasszikus vezetési és szervezeti modellek elemei pl. - megosztott vezetés - tanulószervezeti jellemzők, dinamikus képesség - külső tudás „behozása” és „megkötése”, abszorpciós kapacitás - belső tudásmenedzsment - szervezeti fejlődés, evolúciós folyamatok, időtényező - problémák (egyensúlyi állapot, szervezeti „egészség”) - gazdálkodás, infrastruktúra - speciális profil |
A kölcsönös tanulást és az innovációk terjedését lehetővé tévő kapcsolatok mennyiségi és minőségi jellemzői, típusai; ezek hatása a tanulásszervezést érintő innovációk születésére, fennmaradására és terjedésére | - részvétel szakmai tanulóközösségekben, tudásmegosztó hálózatokban - hálózattípusok, kapcsolattartási formák, mintázat - profil: a kapcsolatok, a hálózat működésének célja, szakmai, diszciplináris kötődések - szakmai tanulóközösségek, hálózatok kiterjedése, mennyiségi és minőségi jellemzői, pl. a kapcsolatok, hálózatok dinamikája (nyitott, zárt, tagok aktivitása, információk terjedése), nemzetközi résztvevők jelenléte - különböző hálózatok kapcsolódása, külső szereplők (pl. kutató-fejlesztő intézetek, szakmai tanácsadók) - kapcsolattartás formája, a kapcsolattartás iránya (pl. ki közelít kihez) |
A tanulásszervezést érintő innováció hozzájárulása a tanulás eredményességének javulásához | - tanulói eredményesség - lemorzsolódás - motiváció - országos mérések/vizsgák belső eredménymérések eredményei - társadalomhoz, munka világához való alkalmazkodás mértéke, a tudás hasznosítása a munka világában - partneri, munkatársi elégedettség |
A mezo- és makroszintű környezet feltételrendszere, ezen belül a kurrikulumot érintő fejlesztési beavatkozások | - nemzeti szintű szabályozás - a vizsgált intézményeket elérő külső fejlesztési beavatkozások, ezek sajátosságai, tartalmi irányai, mennyisége, intenzitása, koherenciája (pl. a kompetenciafejlesztő programcsomagok elterjesztését vagy a felsőoktatási képzési programok fejlesztését célzó ESZA finanszírozású programok) - a fejlesztési beavatkozások sikere, eredményessége, helyi szintű innovációkat előremozdító hatása - helyi/központi szintről ösztönzött horizontális kapcsolatépítés - a beavatkozások, valamint az intézményi kontextus és innovációk kompatibilitása/ konfliktusa |
Tartalomjegyzék
- Innováció az oktatásban • Az Innova kutatási projekt záró kötete
- Impresszum
- Előszó
- 1. Bevezetés
- 2. Az oktatási innováció kutatása: elméleti-fogalmi háttér
- 3. Az Innova projekt
- 4. Az Innova kutatás eredményei
- 4.1. Az innováció mutatói
- 4.2. Az innovációs folyamatok összefüggéseinek elemzése
- 4.2.1. Innováció és eredményesség az oktatásban
- 4.2.2. Az innovációs folyamatok és a szervezeti kontextus
- 4.2.2.1. Az egyéni innovációs aktivitás és viselkedés és a szervezeti jellemzők
- 4.2.2.2. A szervezeti szintű innovációs tevékenység és a szervezeti jellemzők
- 4.2.2.2.1. A szervezeti innovációs tevékenység és a szervezet általános profilja
- 4.2.2.2.2. A szervezeti innovációs tevékenység és a szervezeti kultúra kapcsolata
- 4.2.2.2.3. A különböző innovációs jellemzőket mutató szervezetek, oktatási egységek csoportjai
- 4.2.2.2.4. A szervezeti innovációs aktivitás időbeli változásai
- 4.2.2.2.1. A szervezeti innovációs tevékenység és a szervezet általános profilja
- 4.2.2.3. A szervezeti kontextus az esetek tükrében
- 4.2.3. Az innovációk értéke
- 4.2.3.1. A személyes lekérdezések során keletkező adatbázis
- 4.2.3.2. Az innovációk értéke és az újító ágensek jellemzői
- 4.2.3.3. Konkrét innovációk sajátosságai
- 4.2.4. Innováció a magyar oktatási rendszerben
- 4.3. Az innovációs folyamatok térbeli dimenziói
- 4.3.1. Az Innova kutatási eredmények térségi vonatkozásai
- 4.3.2. Az innovációk terjedésének vizsgálata
- 4.3.2.1. Az innovációk átadásának és átvételének sajátosságai
- 4.3.2.2. Az innovációk kommunikációjában részt vevők sajátosságai
- 4.3.2.3. A területi szempontú terjedésvizsgálat értelmezési modellje
- 4.3.2.4. Inspiráló és inspirált szervezetek elemzése
- 4.3.2.5. A kapcsolatok elemzése megyei szinten (köznevelés)
- 4.3.2.6. Hejőkeresztúr inspiráló hatása (példa)
- 4.3.2.1. Az innovációk átadásának és átvételének sajátosságai
- 5. Fejlett statisztikai módszerek alkalmazása
- 6. Összegzés
- 7. Hivatkozások
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2021
ISBN: 978 963 454 714 3
E könyv az elmúlt évek egyik legnagyobb volumenű hazai oktatáskutatás, az Innova projekt eredményeit összegzi. Arra az átfogó kérdésre ad választ, hogy milyen feltételek mellett jönnek létre és terjednek el az alulról építkező változtatások, innovációk. A kvalitatív és kvantitatív eljárásokat ötvöző kutatás az oktatási szektor minden alrendszerére kiterjedt, illetve az innovációk széles spektrumát vizsgálta, beleértve a tantermi folyamatokat érintő kurrikulumváltoztatásokat és szervezeti működést modernizáló vezetési vagy menedzsmentinnovációkat is.
Hivatkozás: https://mersz.hu/fazekas-innovacio-az-oktatasban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero