Fazekas Ágnes (szerk.)

Innováció az oktatásban

Az Innova kutatási projekt záró kötete


3. táblázat. A kutatás kezdeti szakaszában meghatározott változócsoportok
Változócsoportok
Példák a kapcsolódó változókra
Az innovációk mennyiségi és minőségi jellemzői
- innovációk gyakorisága
- innovációk becsült eredményessége
- innovációk diszciplináris típusai
- innovációk kísérleti jellege és kapcsolódó rutinok
- bevont tanárok/oktatók köre
- külső (hazai és nemzetközi) tudás „behozása”, felhasználása
- támogató szervezetek (kutató-fejlesztő intézetek, szakmai tanácsadók)
A tanulásszervezést érintő innovációk kialakulása és terjedése szempontjából releváns szervezeti sajátosságok, ezek típusai és az innovációs folyamatokra gyakorolt hatásuk
- klasszikus vezetési és szervezeti modellek elemei pl.
- megosztott vezetés
- tanulószervezeti jellemzők, dinamikus képesség
- külső tudás „behozása” és „megkötése”, abszorpciós kapacitás
- belső tudásmenedzsment
- szervezeti fejlődés, evolúciós folyamatok, időtényező
- problémák (egyensúlyi állapot, szervezeti „egészség”)
- gazdálkodás, infrastruktúra
- speciális profil
A kölcsönös tanulást és az innovációk terjedését lehetővé tévő kapcsolatok mennyiségi és minőségi jellemzői, típusai;
ezek hatása a tanulásszervezést érintő innovációk születésére, fennmaradására és terjedésére
- részvétel szakmai tanulóközösségekben, tudásmegosztó hálózatokban
- hálózattípusok, kapcsolattartási formák, mintázat
- profil: a kapcsolatok, a hálózat működésének célja, szakmai, diszciplináris kötődések
- szakmai tanulóközösségek, hálózatok kiterjedése, mennyiségi és minőségi jellemzői, pl. a kapcsolatok, hálózatok dinamikája (nyitott, zárt, tagok aktivitása, információk terjedése), nemzetközi résztvevők jelenléte
- különböző hálózatok kapcsolódása, külső szereplők (pl. kutató-fejlesztő intézetek, szakmai tanácsadók)
- kapcsolattartás formája, a kapcsolattartás iránya (pl. ki közelít kihez)
A tanulásszervezést érintő innováció hozzájárulása a tanulás eredményességének javulásához
- tanulói eredményesség
- lemorzsolódás
- motiváció
- országos mérések/vizsgák belső eredménymérések eredményei
- társadalomhoz, munka világához való alkalmazkodás mértéke, a tudás hasznosítása a munka világában
- partneri, munkatársi elégedettség
A mezo- és makroszintű környezet feltételrendszere,
ezen belül a kurrikulumot érintő fejlesztési beavatkozások
- nemzeti szintű szabályozás
- a vizsgált intézményeket elérő külső fejlesztési beavatkozások, ezek sajátosságai, tartalmi irányai, mennyisége, intenzitása, koherenciája (pl. a kompetenciafejlesztő programcsomagok elterjesztését vagy a felsőoktatási képzési programok fejlesztését célzó ESZA finanszírozású programok)
- a fejlesztési beavatkozások sikere, eredményessége, helyi szintű innovációkat előremozdító hatása
- helyi/központi szintről ösztönzött horizontális kapcsolatépítés
- a beavatkozások, valamint az intézményi kontextus és innovációk kompatibilitása/ konfliktusa

Innováció az oktatásban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2021

ISBN: 978 963 454 714 3

E könyv az elmúlt évek egyik legnagyobb volumenű hazai oktatáskutatás, az Innova projekt eredményeit összegzi. Arra az átfogó kérdésre ad választ, hogy milyen feltételek mellett jönnek létre és terjednek el az alulról építkező változtatások, innovációk. A kvalitatív és kvantitatív eljárásokat ötvöző kutatás az oktatási szektor minden alrendszerére kiterjedt, illetve az innovációk széles spektrumát vizsgálta, beleértve a tantermi folyamatokat érintő kurrikulumváltoztatásokat és szervezeti működést modernizáló vezetési vagy menedzsmentinnovációkat is.

Hivatkozás: https://mersz.hu/fazekas-innovacio-az-oktatasban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave