A tanulói beszéd az osztálytermi diskurzusban
Megnyilatkozástípus |
Százalékos előfordulás a férfiak tanóráin |
Százalékos előfordulás a nők tanóráin |
Információmegosztás |
53,3 | 62,6 |
Nem kategorizálható |
17,8 | 0,2 |
Magyarázat | 8,5 |
9,7 |
Felolvasás, versmondás |
5,6 | 3,3 |
Véleménykifejezés |
5,1 | 11,4 |
Információkérés |
3,4 | 6,8 |
Egyetértés | 1,2 |
1,3 |
Felkiáltás | 1,0 |
0,8 |
Nem tudás kifejezése |
0,9 | 0,6 |
Humorizálás |
0,7 | 0,5 |
Érzelemkifejezés |
0,7 | 0,1 |
Óra eleji jelentés |
0,3 | 0,4 |
Felszólítás |
0,5 | 1,1 |
Egyet nem értés |
0,4 | 0,4 |
Köszönet | 0,2 |
0,1 |
Megszólítás |
0,1 | 0,2 |
Bocsánat | 0,1 |
0,0 |
Nem tanóra | 0,0 |
0,3 |
Véleménykérés |
0,0 | 0,2 |
Fegyelmezés | 0,0 |
0,0 |
Tartalomjegyzék
- A tanulói beszéd az osztálytermi diskurzusban
- Impresszum
- Sorozatszerkesztői előszó
- 1. Bevezetés
- 2. A kutatások elméleti alapjai
- 2.1. Az osztálytermi diskurzus mint a diskurzuskutatás tárgya
- 2.2. A tanulói beszéd pedagógiai megközelítésének aspektusa az osztálytermi diskurzus elemzésében
- 3. A kutatások bemutatása
- 4. Eredmények
- 4.1. Az első kutatás eredményei – 24 magyar nyelvi tanóra megfigyelése és elemzése
- 4.1.1. A frontális munkaforma és a tanár-diák beszédfordulók vizsgálatának eredményei
- 4.1.2. A tanulói megnyilatkozások vizsgálatának eredményei
- 4.1.2.1. Eltérések a tanulói megnyilatkozások vizsgálati eredményeiben a pedagógus neme, szakmai tapasztalata és a tanított korosztály alapján
- 4.1.2.1.1. A tanulói megnyilatkozástípusok előfordulása, gyakorisága és átlagos időtartama a pedagógus neme alapján
- 4.1.2.1.2. A tanulói megnyilatkozástípusok gyakorisága és átlagos időtartama a pedagógus tapasztalata alapján
- 4.1.2.1.3. A tanulói megnyilatkozástípusok gyakorisága és átlagos időtartama a tanított korosztály alapján
- 4.1.2.1.1. A tanulói megnyilatkozástípusok előfordulása, gyakorisága és átlagos időtartama a pedagógus neme alapján
- 4.1.2.1. Eltérések a tanulói megnyilatkozások vizsgálati eredményeiben a pedagógus neme, szakmai tapasztalata és a tanított korosztály alapján
- 4.1.3. A tanulói megnyilatkozástípusok mintázatai a beszédfordulókban
- 4.1.3.1. A homogén, egyféle megnyilatkozástípusból álló tanulói beszédfordulók mintázatai
- 4.1.3.2. A heterogén, kétféle megnyilatkozásból álló tanulói beszédfordulók mintázatai
- 4.1.3.2.1. Az információmegosztás és a magyarázat variabilitása a tanulói beszédfordulókban
- 4.1.3.2.2. A véleménykifejezés és a magyarázat variabilitása a tanulói beszédfordulókban
- 4.1.3.2.3. A véleménykifejezés és az információmegosztás variabilitása a tanulói beszédfordulókban
- 4.1.3.2.4. Eltérések a heterogén, kétféle megnyilatkozástípusból álló tanulói beszédfordulók mintázataiban a pedagógus neme, szakmai tapasztalata és a tanított korosztály alapján
- 4.1.3.2.1. Az információmegosztás és a magyarázat variabilitása a tanulói beszédfordulókban
- 4.1.3.3. A heterogén, három vagy több megnyilatkozástípusból álló tanulói beszédfordulók mintázatai
- 4.2. A második kutatás eredményei – az egyéni tanulói beszédtevékenység vizsgálata
- 4.3. A harmadik kutatás eredményei – a tanulói beszédfordulók és a megnyilatkozások vizsgálata 6 tanórán
- 4.3.1. A munkaformák és beszédfordulók vizsgálatának eredményei
- 4.3.2. A tanulói megnyilatkozások és típusainak előfordulása és átlagos hossza
- 4.3.3. A tanulói beszédfordulók megnyilatkozásmintázatainak gyakorisága és átlagos hossza
- 4.3.4. A tanulói beszédfordulók, a megnyilatkozások és a megnyilatkozástípusok, valamint a típusok mintázatainak összehasonlítása a frontális és a nem frontális óraszakaszokban
- 4.3.5. A páros és a csoportmunka kommunikációs mintázatai
- 4.3.1. A munkaformák és beszédfordulók vizsgálatának eredményei
- 4.1. Az első kutatás eredményei – 24 magyar nyelvi tanóra megfigyelése és elemzése
- 5. Összegzés és következtetések
- 6. Kitekintés: módszertani ajánlás
- Irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2022
ISBN: 978 963 454 838 6
Ha képesek vagyunk beszédet az osztályteremben fejleszteni, képesek vagyunk hatékonyan fejleszteni a tanulást is (Mercer 2014). A korábbi diskurzuselemzési eredmények, továbbá az anyanyelv-pedagógiai kutatások és a Nemzeti alaptanterv is felhívják a figyelmet annak fontosságára, hogy a tanulóknak a köznevelésben legyen lehetőségük minél többször és hosszabban megszólalni. A kötet bevezetője összefoglalja azt, hogy a tanulói beszéd hogyan közelíthető meg pragmatikai keretben, pedagógiai fókusszal, a diákok beszédére vonatkozó pszicholingvisztikai eredmények bevonásával. 3 kutatás nyomán ismerhetők meg az osztálytermi diskurzus általános jellemzői, így például a frontális munkaforma és a beszédfordulók százalékos aránya, a megnyilatkozások gyakorisága stb. Az első kutatás 24 magyar nyelvi tanóra diskurzusjellemzőit ismerteti a frontális óraszakaszokon, feltárja a felsorolt paraméterek közötti összefüggéseket, majd összehasonlítja ezeket a tanár neme, tapasztalata és a tanított korosztály alapján. A második kutatás 10 tanóra frontális részein 89 diák egyéni beszédtevékenységének elemzése alapján tantárgyanként írja le az azonosított diákok beszédfordulóinak és megnyilatkozásainak paramétereit. A harmadik kutatás 6 tanóra jellemzőinek ismertetését követően a frontális és a nem frontális órarészeket hasonlítja össze a tanulói beszédfordulók, megnyilatkozások, megnyilatkozástípusok és mintázataik százalékos megoszlása és átlagos időtartama alapján. A vizsgálatok eredményei elsősorban az oktatásban, a kezdő és a gyakorló pedagógusok számára alkalmazhatók. A feltárt összefüggések segíthetnek annak a folyamatnak a megértésében, hogy melyek azok a tényezők, amelyek a tanulók beszédét befolyásolhatják.
Hivatkozás: https://mersz.hu/asztalos-a-tanuloi-beszed-az-osztalytermi-diskurzusban//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero