Asztalos Anikó

A tanulói beszéd az osztálytermi diskurzusban


10. táblázat. A tanulói megnyilatkozástípusok előfordulásai a tanórákon a pedagógus neme szerint (%/összes előfordulás)
Megnyilatkozástípus
Százalékos előfordulás a férfiak tanóráin
Százalékos előfordulás a nők tanóráin
Információmegosztás
53,3
62,6
Nem kategorizálható
17,8
0,2
Magyarázat
8,5
9,7
Felolvasás, versmondás
5,6
3,3
Véleménykifejezés
5,1
11,4
Információkérés
3,4
6,8
Egyetértés
1,2
1,3
Felkiáltás
1,0
0,8
Nem tudás kifejezése
0,9
0,6
Humorizálás
0,7
0,5
Érzelemkifejezés
0,7
0,1
Óra eleji jelentés
0,3
0,4
Felszólítás
0,5
1,1
Egyet nem értés
0,4
0,4
Köszönet
0,2
0,1
Megszólítás
0,1
0,2
Bocsánat
0,1
0,0
Nem tanóra
0,0
0,3
Véleménykérés
0,0
0,2
Fegyelmezés
0,0
0,0

A tanulói beszéd az osztálytermi diskurzusban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2022

ISBN: 978 963 454 838 6

Ha képesek vagyunk beszédet az osztályteremben fejleszteni, képesek vagyunk hatékonyan fejleszteni a tanulást is (Mercer 2014).

A korábbi diskurzuselemzési eredmények, továbbá az anyanyelv-pedagógiai kutatások és a Nemzeti alaptanterv is felhívják a figyelmet annak fontosságára, hogy a tanulóknak a köznevelésben legyen lehetőségük minél többször és hosszabban megszólalni. A kötet bevezetője összefoglalja azt, hogy a tanulói beszéd hogyan közelíthető meg pragmatikai keretben, pedagógiai fókusszal, a diákok beszédére vonatkozó pszicholingvisztikai eredmények bevonásával.

3 kutatás nyomán ismerhetők meg az osztálytermi diskurzus általános jellemzői, így például a frontális munkaforma és a beszédfordulók százalékos aránya, a megnyilatkozások gyakorisága stb. Az első kutatás 24 magyar nyelvi tanóra diskurzusjellemzőit ismerteti a frontális óraszakaszokon, feltárja a felsorolt paraméterek közötti összefüggéseket, majd összehasonlítja ezeket a tanár neme, tapasztalata és a tanított korosztály alapján. A második kutatás 10 tanóra frontális részein 89 diák egyéni beszédtevékenységének elemzése alapján tantárgyanként írja le az azonosított diákok beszédfordulóinak és megnyilatkozásainak paramétereit. A harmadik kutatás 6 tanóra jellemzőinek ismertetését követően a frontális és a nem frontális órarészeket hasonlítja össze a tanulói beszédfordulók, megnyilatkozások, megnyilatkozástípusok és mintázataik százalékos megoszlása és átlagos időtartama alapján.

A vizsgálatok eredményei elsősorban az oktatásban, a kezdő és a gyakorló pedagógusok számára alkalmazhatók. A feltárt összefüggések segíthetnek annak a folyamatnak a megértésében, hogy melyek azok a tényezők, amelyek a tanulók beszédét befolyásolhatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/asztalos-a-tanuloi-beszed-az-osztalytermi-diskurzusban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave