2.1.5. A szervezeti szerepek eltéréseiből eredő sajátosságok, amelyeket kezelni kell a sokszínűségben

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A munkatársak egy-egy szervezeten belül alkalmazott csoportosítási ismérveit a gyakorlatban elsősorban nem a kollégák egyéni adottságai – közös vagy eltérő vonásai – határozzák meg. Ezek fontosak ugyan, de elsődleges szempontként foglalkoztatási formáik típusai szerint tartják számon őket. (A leginkább a jogi szabályozáshoz kötődő szempontok a következő, 3. fejezetből ismerhetők meg részletesen.) A következőkben olyan munkavállalói csoportokat mutatunk be, amelyeket munkaköreik, pozícióik, szervezeti szerepeik különböztetik meg. Efféle különbségtételre azért lehet szükség a munkatársi csoportok között, mert hozzájuk kapcsolódóan más-más toborzási, teljesítményértékelési, javadalmazási, képzési–fejlesztési és egyéb HR-megoldások alkalmazása lehet hatásos és hatékony. A legtöbb szervezetnél a fenti szempontok alapján a következő munkatársi csoportok találhatók:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • vezetők, szenior menedzserek, középvezetők, felső vezetők,
  • szellemi (szak)alkalmazottak (ún. „fehér gallérosok”),
  • diplomások, „tudásmunkások”, felsőfokú végzettségűek,
  • adminisztratív alkalmazottak,
  • irodai dolgozók,
  • fizikai dolgozók (szak-, betanított és segédmunkások, ún. „kék gallérosok”),
  • technikusok,
  • mérnökök, informatikusok, marketingesek,
  • egyetemi hallgatók, gyakornokok stb.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ha rákeresünk néhány nagyvállalat honlapjának karrieroldalára, láthatjuk, hogy milyen típusokba rendezik az álláslehetőségeket: például az Audi Hungaria esetében pozíció szerint (menedzsment, munkatapasztalattal rendelkezők, pályakezdők), szakterület szerint (beszerzés, HR, logisztika, IT, kontrolling stb.) vagy végzettség szerint (felsőfokú/középfokú végzettségű és hallgató/tanuló). Minden szervezet maga alakítja ki saját hatékony munkaköri rendszerét, így az kisebb-nagyobb eltéréseket mutathat más cégekhez képest. (E rendszerek kialakításának fontos befolyásoló tényezője a cég tulajdonosi háttere, a cég mérete és az alkalmazott technológia.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A sokféle besorolási lehetőség közül többfélébe is tartozhat egy-egy kolléga, vagyis a fenti szervezeti szerepek számos konfigurációban megjelenhetnek. Nézzünk néhány esetet. Például egy adminisztratív munkával foglalkozó szellemi alkalmazott rendelkezhet informatikus diplomával. Egy másik kolléga pedig betanított fizikai munkás (operátor), aki a gyárban a futószalag mellett végzi az alkatrészek vizuál-ellenőrzését. A harmadik egy csőhálózat-szerelő, akinek a vízaknában kell javítási munkákat végeznie megfelelő szakképzettséggel, tapasztalattal, és aki az egészségügyi és biztonsági előírásoknak megfelelően végzi a feladatát. A negyedik egy felsőfokú végzettségű minőségirányítási vezető.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nyilvánvalóan kudarcra van ítélve az a vezetői hozzáállás, amely mind a négy kollégát ugyanolyan módon kívánja felkutatni, toborozni, azonos elvek alapján szeretné megállapítani a fizetéseket, ugyanolyan képzésekre szeretné elküldeni a munkavállalókat. Az alkalmazható eszközök listáját módosítja maga az iparág, szektor is (elektronika, feldolgozóipar, energetika, bank és pénzintézetek, élelmiszeripar stb.), valamint a specifikus munkakörök, munkakörcsaládok. A szervezetek egyes munkacsoportjainál eltérő lehet az elvárt szakképesítés, tapasztalat, szakmai gyakorlat, a digitális kompetenciák megkövetelt szintje, az oktatási és képzési szükséglet (Karoliny–Poór, 2017).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az egyes HR-funkciók módszertanát a következő fejezetekben részletezzük. Jelzésértékkel, előzetesen azonban lássunk néhány példát. Egy minőségirányítási vezetőt esetleg fejvadásszal fogjuk kerestetni, majd a kiválasztás során részt kell vennie értékelő központon (AC) és több szakmai interjún. Évente elküldjük legalább két-három vezetőfejlesztési tréningre, mentorálják, és coachot is kap maga mellé, miközben a teljesítményét 360 fokos értékeléssel és az éves célkitűzések teljesülésével értékelik, ezek alapján kapja a fizetésemelését. A vezetővel ellentétben egy vizuál-ellenőr operátort újsághirdetésben és/vagy a munkaügyi hivatalon keresztül érdemes keresni. Ebben a munkakörben általában normaalapú a teljesítményértékelés (hány darabot ellenőriz egy nap). Közvetlen felettese ad róla értékelést, évente több kötelező rövid (15–30 perces), esetleg munkavégzés közbeni képzésen kell részt vennie (pl. gépek átállításának új kezelési lehetőségei). Míg bérbesorolását esetleg a kollektív szerződés szerinti bértábla alapján állapítják meg, fizetésemelését a vezető megítélése befolyásolja, havi fizetését pedig alapvetően a legyártott, ellenőrzött darabszám alapján számfejtik.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Összességében tehát megállapítható, hogy a menedzsment és a HR nézőpontja alapján értelmezett szervezeti szerepek, munkacsoportok kialakítása azért is fontos, mert az ilyen alapon diverzifikált HR-stratégiák révén alakítható ki a sokszínű kollégák eredményes menedzselési gyakorlata. A sokszínű emberek, embercsoportok és eltérő igények megismerése, valamint a szintén változatos munkakörök, munkakörcsoportok és kapcsolódó elvárások egymáshoz illesztése az egyének és a szervezetek számára is ígéretes következményekkel jár. Úgy lehet ugyanis motiváltan dolgozni, ha az jó teljesítményszintet ígér. Amennyiben ezt a helyzetet tudatosan alkalmazott HR-gyakorlatok támogatják, úgy a potenciálhasznosítás nyer-nyer szituációja alakulhat ki.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave