Horváth László, Lencse-Csík Orsolya, Misley Helga, Nagy Krisztina, Verderber Éva

Az AKG mint innovatív tanulási környezet

Kutatási beszámoló az Alternatív Közgazdasági Gimnázium Pedagógiai Programjának beválásvizsgálatáról


A szervezetre jellemző betegségek, tünetek

Utolsó elemzési szempontunk Lövey és Nadkarni (2007) nyomán a munkatársak elégedettségét, örömteli munkavégzését helyezi előtérbe, és – szintén az emberi test működésének analógiájára – azokat az úgynevezett „szervezeti betegségeket” azonosítja, melyek a felsorolt tényezőket vagy a szervezet eredményességét akadályozhatják. A modell a gyerekekkel, a munkatársakkal, a gazdasági szükségletekkel, a szervezeti működéssel, a csapatmunkával, a személyes növekedéssel, valamint a munkavégzéssel kapcsolatban nevezi meg a szervezet betegségeit és tüneteit. Az iskolán belül jelentkező „tünetek” olyan figyelmeztetések, amelyekre érdemes odafigyelni. Egy egészséges vagy örömteli szervezetben a munkatársak önkéntesen vesznek részt csoportokban, alapvetően pozitív attitűddel tekintenek a világra, és elfogadottnak, megbecsültnek érzik magukat. Fontos, hogy egy ilyen szervezetben a munkatársak jól érzik magukat, és otthonosan mozognak a szerepükben. Az örömteli szervezetben figyelembe veszik egymás ötleteit, az informális munkakörnyezet dominál, a klímára az együttműködés és a támogatás jellemző. Ennek a működésnek az eredménye egyfajta produktivitás- és felfedezésérzet. Áttekintve a Lövey és Nadkarni (2007) által összegyűjtött szervezeti betegségeket, kisebb-nagyobb mértékben az alábbi tüneteket azonosítottuk az AKG esetében: elkényeztetés, kockázatkerülés, munkamánia, közönyösség a problémák iránt, „rövidlátás”, „távollátás”, cselekvőképtelenség és énközpontú irányítás. A továbbiakban ezek részletesebb kifejtése és indoklása következik.

Az AKG mint innovatív tanulási környezet

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 059 922 1

Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) megalapításától kezdve reflektív módon, szakmai önvizsgálatra és korrekcióra épülve szervezi életét. Ennek szerves részét képezi a tízévenkénti átvilágítás, melynek eredményeit az intézmény mindenki számára elérhető módon közzéteszi (AKG, 2012). Az „AKG mint innovatív tanulási környezet” című kiadvány az AKG Alapítvány által megrendelt és az önigazgató nevelőtestület által elfogadott szervezeti átvilágítás legújabb, 2016-os eredményeit foglalja össze. Teszi mindezt annak érdekében, hogy azt az iskola saját fejlődése, fejlesztése céljából felhasználhassa, másrészt azért, hogy az iskolát a külvilág számára objektív, szakmailag megalapozott módon reprezentálja.

Hivatkozás: https://mersz.hu/horvath-lencse-csik-misley-nagy-verderber-az-akg-mint-innovativ-tanulasi-kornyezet//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave