Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


A Vizuális mintázat teszt (Visual Patterns Test, VPT)

A VPT-t Della Sala és munkatársai (1997) dolgozták ki a vizuális rövid távú emlékezeti funkciók vizsgálatára.1 A feladat előzményét Phillips (1983) kísérleti vizsgálata jelentette, aki kimutatta, hogy fekete-fehér mátrixok rövid távú emlékezeti teljesítménye kevésbé interferál a téri információk megtartását igényelő feladatok – például a Corsi-kockák – megoldásával, mint más, szintén téri természetű emlékezeti feladatok végrehajtása. Della Sala és munkatársai annak érdekében dolgozták ki a VPT-t, hogy a Corsi-kockák feladat mellett legyen egy tisztán a vizuális munkamemória kapacitását vizsgáló neuropszichológiai vizsgálóeljárás is. A tesztet felnőtt egészséges személyek normatív adatbázisával adták közre, később azonban – 69 agysérült beteg bevonásával – neuropszichológiai adatokat is közöltek, amelyek alátámasztották a szerzőknek azt az elképzelését, hogy a Corsi-kockák és a VPT disszociálódó munkamemória-funkciókat mérnek (Della Sala és mtsai, 1999).

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave