Fóris Ágota, Bölcskei Andrea, Dér Csilla Ilona, Csontos Nóra (szerk.)

Nyelv, kultúra, identitás II. Pragmatika, diskurzuselemzés, interkulturális kommunikáció


Absztraktok és retorikai szerkezetük vizsgálata

A tudományos közlemények műfajalapú retorikai szerkezetének vizsgálata szorosan köthető Swales nevéhez (Swales 1981, 1990), aki az 1990-ben publikált elemzési modelljében leírta a közlemények bevezetőinek prototipikus retorikai szerkezetét, és úgy vélte, hogy segítségével bármely bevezető fejezet mintázatát fel lehet tárni. A CARS (creating a research space, magyarul a kutatás terének megalkotása, KTM) máig a kutatási és íráspedagógiai célzattal használt egyik leggyakoribb retorikai modell. Ebben három nagyobb egységet, ún. mozzanatot (angolul moves) nevezett meg (a vizsgálandó terület kijelölése, a hiányzó vizsgálatok helyének kijelölése és a hiányok pótlása), és ezeket kisebb alcsoportokra, ún. lépésekre (angolul steps) bontotta tovább. Például a bevezetők lépései közé sorolta a célok meghatározását, a kutatás bejelentését, annak fő eredményeinek bejelentését, valamint a tanulmány felépítésének áttekintését is. Ezen hagyomány mentén később tanulmányok, disszertációk és egyéb tudományos közlemények más nagyobb fejezeteinek (pl. összefoglalás, módszertan) a felépítését is kutatták.

Nyelv, kultúra, identitás II. Pragmatika, diskurzuselemzés, interkulturális kommunikáció

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 536 1

A tanulmánykötet a XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszuson elhangzott előadások írott, lektorált változatát tartalmazza a „nyelv, kultúra, identitás” témaköréhez kapcsolódva; egyúttal betekintést nyújt az alkalmazott nyelvészet legújabb kutatási eredményeibe. A könyvben a pragmatika és diskurzuselemzés és az interkulturális kommunikáció területére eső tanulmányok olvashatók.

Hivatkozás: https://mersz.hu/nyelv-kultura-identitas-2-pragmatika-diskurzuselemzes-interkulturalis-kommunikacio//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave