Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Nyelvspecifikus újraszerveződés: a nem-anyanyelvi fonetikus kontrasztok elvesztése

Amellett, hogy meglepő érzékenységet mutatnak a nyelvek ritmusára, a csecsemők képesek olyan fonémamegkülönböztetésekre is, amilyenekre a felnőttek már nem. Körülbelül egy éves korukig a csecsemők univerzális fonetikusoknak tekinthetők, mivel képesek megkülönböztetni az anyanyelvi és a nem anyanyelvi magánhangzó-és mássalhangzókontrasztokat egyaránt, míg a felnőttek csak az anyanyelvi kontrasztokkal boldogulnak (Werker et al. 1981). Csak a csecsemők és az olyan felnőttek képesek például a katalán nyelvben található /e/ és /∊/ közötti különbség észlelésére, akiknek anyanyelvükben is jelen van ez a két magánhangzó. Egyéves kor előtt a kisgyermekek képesek olyan fonémakontrasztokat is megkülönböztetni, amelyek nincsnek jelen az anyanyelvükben (Eimas et al. 1971; Werker–Tees 1983).

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave