Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Példák a lexikális túláltalánosításra

A szótanulás folyamatait külön fejezetben tárgyaljuk (l. a 12. fejezetet), de itt is ejtünk néhány szót a lexikon szintaktikai jegyeinek elsajátításáról, illetve ezen belül azokról az általános problémákról, amelyekre egy nyelvelsajátítási modellnek megoldást kell találnia. A nyelvfejlődés egyik alapeleme az igei vonzatkeretek kialakulása, amely egyben jól illusztrálja az eddigiekben említett lexikális tudás elsajátításának és a „félrevezető” tanulómechanizmusoknak, az implicit negatív információ szerepének a problémáját is. A gyermeknyelv egyik több nyelvben is megfigyelt jellemzője a vonzatkeretek hibás használata, amely 3–4, sőt még 5–6 éves korban is rendszeresen előfordul. A jelenséggel kapcsolatban Bowerman (1982; 1988) arra hívta fel a figyelmet, hogy a hibák nem véletlenszerűek, hanem bizonyos vonzatkeret-alternációs minták túláltalánosítására utalnak.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave