Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A mesterséges nyelvtanokat használó vizsgálatok összefoglalása

A bemutatott kísérletek a mesterséges nyelvtan tanulásának mechanizmusait vizsgálták az átmenet-valószínűségek kiemelésétől a szerkezeti szabályok elvonatkoztatásán át a jelentéssel is társított mesterséges nyelv elsajátításáig. A kísérletek három főbb vonulatba oszthatók, amelyek mind más aspektusból vizsgálják a négy fent leírt tartományt: egyrészt felnőttek képességeit vizsgálták annak kiderítésére, hogy mi az, amit el tudnak sajátítani, és ez hogyan kapcsolódik a nyelvelsajátításhoz (pl. Friederici et al. 2002). Másrészt csecsemők nyelvi képességeit vizsgálták, annak kiderítésére, hogy mennyire képesek rövid idő alatt komplex nyelvi ismétlődéseket, szabályszerűségeket elsajátítani (pl. Saffran et al. 1996; Marcus et al. 1999). Harmadrészt pedig azt igyekeztek feltérképezni, hogy a főemlősök milyen teljesítményre képesek, vagyis hogy milyen nem humán megismerő funkciókra épülhet a nyelvelsajátítás (pl. Fitch–Hauser 2004; Saffran et al. 2008). Ahogy a fenti eredmények mutatják, a mesterségesnyelvtan-paradigmák olyan módszert kínálnak, amelyek számos területen jelentősen bővíthetik az ismereteinket a nyelvelsajátítás alapvető mechanizmusairól. Az eddigi kutatások amellett érvelnek, hogy a mesterséges nyelvtanok tanulása olyan nem humán- és nyelvspecifikus képességünk, amely a nyelv több aspektusának elsajátításában is központi szerepet játszik.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave