Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Internyelv

Az idegennyelv-elsajátítás kutatása a hatvanas években formálódott önálló, rendszerezett tudományággá. Korábban az ún. kontrasztív elemzés (contrastive analysis, CA) volt az uralkodó szemlélet. Bár, mint később látni fogjuk, ez a megközelítés összességében meghaladottá vált, számos kontrasztív eljárás újabb kutatási módszereknek is részét képezi. A CA indította útjára azt a napjainkban is meghatározó jelentőségű kutatási irányt, amely az anyanyelv hatását vizsgálja az idegennyelv-elsajátításban. A CA lényege, hogy az idegennyelv-tanulási nehézségeket az anyanyelv (L1) és az idegen nyelv (L2) szisztematikus összehasonlítása során kimutatott különbségekre és hasonlóságokra vezeti vissza. A CA szemléletmódját a 40-es és 50-es években az Egyesült Államokban uralkodó behaviorizmus és strukturalizmus nagyban meghatározta. A kontrasztív elemzés célja alapvetően nyelvpedagógiai természetű volt: az eredményektől az idegennyelv-tanítás hatékonyságának javulását várták.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave