Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A tudatosság szerepe az idegennyelv-elsajátításban

Az idegennyelv-elsajátítás korai elméletei közül Krashen (1981b; 1982) és Bialystok (1978) nézőpontjában közös, hogy mindketten megkülönböztették az internyelvi tudás implicit és explicit formáját. Krashen alapvetően nyelvészeti megfontolásokra alapozta a két tudástípus elkülönítését, elsősorban Chomsky elképzelésére a velünk született nyelvelsajátítási eszközről (language acquisition device, LAD). Bialystok, ezzel ellentétben, inkább megismeréstudományi szemszögből vizsgálta a kérdést. Ebben az alfejezetben áttekintjük a két elmélet legfontosabb állításait, majd megvizsgáljuk, milyen mértékben támasztották alá őket empirikus (laboratóriumi, illetve osztálytermi) kutatások.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave