Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Fejlődéspszichológiai adatok

A fogalmi fejlődés meghatározó szerepe mellet szólhat, ha a fogalmi fejlődés megelőzi a nyelvi (szemantikai) fejlődést. Piaget fejlődéspszichológiája szerint a gyereknek először a fogalmakat kell kialakítania, és az ezeket kódoló nyelvi formákat csak ezután tudja használni (Piaget 1954). Ezt a nézetet Piaget megfigyelései támogatták: a gyerekek előbb mutatják a tárgyállandóságot, mint hogy elkezdenék a tárgyneveket használni, előbb jelennek meg az oksági viszonyok megértésének jelei, mint hogy olyan oki kötőszókat használnának, mint a mert, és a téri megismerés téri kategóriái is megelőzik a téri kifejezések használatát. A nem nyelvi viselkedésükben megkülönböztetik a tárgyak elejét és hátulját jóval azelőtt, hogy az előtt és mögött, vagy eleje és hátulja szavakat ismernék. Tudnak úgy játszani a tárgyakkal, ami arra utal, hogy értik a tartalmazás és alátámasztás téri fogalmait jóval a BAN és ON kifejezések megjelenése előtt.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave