Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Hogyan legyünk udvariatlanok?

A valós életben nemcsak pozitívan vagyunk tekintettel a másik önképére, hanem stratégiai céljaink, például a dominancia elérése érdekében a másik önképét bántjuk is. A másik céljaival és homlokzatával való nem törődéstől annak szándékos rombolásáig számos társas és nyelvi lehetőségünk van, amelyeknek az udvariatlanság a közbülső szintje. A negativitás azáltal fokozódik, hogy kezdetben csak az együttműködés hiánya kerül kifejezésre, utána a másik negatív énképe kérdőjeleződik meg (vagyis az az önképe, hogy ő másokat nem korlátoz, tehát nem tolakodó), majd pozitív énképe, önmagáról alkotott jó benyomása is megkérdőjeleződik. A közvetettség érdekes módon növeli az udvariatlanságot, ha már egyszer eljutottunk ebbe a dimenzióba, amint (33) és (34) mutatja. A célozgatós (b) változat mindig durvább.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave