Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


A „nyelvi agyterületek” lokalizálása és funkcióik

A nyelv agyműködésként történő értelmezése segíthet tisztázni, hogy miért bizonyult olyannyira nehéznek megválaszolni ezeket az alapvető kérdéseket, és miért hiszem, hogy talán ezek nem is a legjobb kérdések, amelyeket feltehetünk. Az a kérdés, hogy hány nyelvi agyterület van, feltételezi, hogy megszámlálható és véges számú régió foglalkozik a nyelvvel (és más műveletekkel feltehetően nem). Az agy funkcionális térképeinek meghatározásához nincsenek egyértelmű kritériumok, noha a kéregről megbízható anatómiai térképeket lehet készíteni a citoarchitektonika, myeloarchitektonika és receptoarchitektonika szempontjából, és sok, viszonylag jól meghatározható agyterület ismert (Schleicher et al. 2005). Ezzel együtt a pontos agytérképek elkészítését hátráltatja, hogy az agyterületek és funkcióik az idő, a kontextus és a tapasztalat függvényében egyaránt megváltozhatnak (Toga–Thompson 2003). Hátráltatja, hogy egyetlen sejt is egészen más történetet mond el az adott ingertől és a működését tesztelő kontextustól függően. Hátráltatja, hogy a kutatók bizonytalanok abban, hogy melyek a mentális agyi funkciók meghatározásának megfelelő szintjei és keretei.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave