Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Török

A török nyelv tanulságai a magyar SNYZ-vizsgálatokra nézve azért lényegesek, mert a két nyelv morfoszintaxisa számos ponton hasonló, ilyen például a magánhangzóharmónia és a morfológiai esetjelölés. A török nyelvi SNYZ-ről azonban egyelőre kevés az adat, a publikált vizsgálatok főképp az esetragok használatát térképezték fel, részben kétnyelvű gyerekeken. Çavuş (2009) kétnyelvű török SNYZ-t mutató gyerekeknél a strukturális és lexikális esetjelölést vizsgálva nem talált elmaradást a tárgy- és a részes eset használatában, de a gyerekek kevesebb lexikális esetragot használtak, bár ezek a tipikus fejlődésű gyerekekhez hasonlóan helyesek voltak. Jong és munkatársai (2010) török-holland kétnyelvű, SNYZ-t mutató gyerekeknél súlyosabb elmaradást találtak a főnévragozásban (a tárgyeset ragjának használata 56%-ban helyes), mint az igeragozásban (89%-ban helyes). Rothweiler és munkatársai (2010) szintén jelentős esetragozásbeli elmaradást, de ezen felül igeragozási hibákat is találtak török-német kétnyelvű, SNYZ-t mutató gyerekeknél. Mindezek az eredmények azt mutatják, a török SNYZ-t mutató gyerekek elsődleges nehézségei a főnévragozásban vannak, az igeragozástól függetlenül.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave