Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Implicit tanulás és SNYZ

Az SNYZ magyarázatai között több helyen is találkozunk azzal a felvetéssel, hogy a nyelvi zavar alapvető tanulási mechanizmusok sérülését is takarhatja: Gopnik és Crago a Pinker (1984) által leírt nyelvesajátító mechanizmus hiányát feltételezi diszfáziásoknál, és ezt teszi felelőssé a ragozási paradigmépítés problémáiért. Leonard felszíni (1989; Leonard et al. 1992; 1997) és morfológiai gazdagság hipotéziseiben (Leonard 1998, 255–257; Leonard et al. 1987; Dromi et al. 1999) a tanulási probléma a csökkent feldolgozási sebességnek köszönhetően az adatok lassú feldolgozásából és beépítéséből fakad. Bates és Goodman (2001; l. még Marchman–Bates 1994) is központi elemnek tekinti a lassú tanulást az SNYZ és más fejlődési zavarok magyarázatában is; az ő értelmezésükben a munkamemória-deficit lassabb tanuláshoz vezet, ennek a következménye a lexikális reprezentációk nyelvtani általánosításokhoz szükséges „kritikus tömegének” elérésében megfigyelhető nehézség

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave