Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Néhány átfogó konklúzió

Az imént tárgyalt két téma reményeim szerint demonstrálta, hogy az autizmus egyes pszicholingvisztikai kérdései nem csak e sajátos neurokognitív fejlődési jelenség, de általában a humán neurokognitív fejlődés és szerveződés néhány alapvető kérdése kapcsán is közvetlenül relevánsak. A két tárgyalt kérdés közül az elsővel kapcsolatban áll rendelkezésre erősebb válasz: a disszociatív magyarázat a maga eredeti, „erős” formájában biztosan nem tartható. Ugyanakkor empirikus adatok alapján kétségtelen, hogy a szociokognitív zavarok hozzájárulnak az autizmusban jelentkező kommunikatív-pragmatikai eltérésekhez; s az is, hogy még amennyiben atipikusan is szerveződik a nyelv, ennek viselkedéses manifesztációja számos esetben lényegesen kevésbé markáns, mint a társas és kommunikatív működéseké, illetve a pragmatikai aspektusoké. A nyelv reziduális normalitásával kapcsolatban pedig, bármennyire is implauzibilis feltevés ez számos szempontból, annak – egyelőre hiányzó – meggyőző demonstrációja jelentené a döntő érvet, hogy kellően finom eszközökkel az autizmus spektrum zavar minden esetében valóban kimutathatóak a nyelv szerveződésének és működésének atipikus jellegzetességei. Erre azonban, már csak a feladat logikaimódszertani természetű nehézsége miatt is, továbbra is várnunk kell.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave