4.2.4. Eredmények
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_395/#m1313amandny_395 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_395/#m1313amandny_395)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_395/#m1313amandny_395)
A mandarin aspirált és magyar aspirálatlan zöngétlen explozívák aspirációját elemző lineáris kevert modellben a beszélői csoport, a szegmentum és a kísérlet független változók interakciója szignifikáns hatást mutatott (F(5, 164) = 2; 38, p = 0,04). Az I. (nem facilitáló) és II. (facilitáló) kísérlet eredményeit összehasonlítva a post hoc teszt nem mutatott szignifikáns eltérést egyik képzési hely, és egyik beszélői csoport esetében sem. A kiindulásként szolgáló I. (nem facilitáló) kísérlet eredményeiből tudjuk, hogy a magyar anyanyelvűek az I. (nem facilitáló) kísérletben a magyar és kínai, képzési helyük szerint illesztett beszédhangpárokat nem különböztették meg egymástól, ezt a jelenleg elvégzett statisztikai próba is megerősíti. Azonban a II. (facilitáló) kísérlet magyar és kínai explozíváinak aspirációértékeit összevetve a kezdőknél nem találtam szignifikáns eltérést egyik képzési hely esetében sem, azonban a haladó magyar anyanyelvűek bilabiális (p < 0,001) és alveoláris (p < 0,01) képzési helyen a II. (facilitáló) kísérlet esetében már megkülönböztették egymástól a magyar és kínai explozíváikat +VOT-értékükben (34. ábra).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_396/#m1313amandny_396 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_396/#m1313amandny_396)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_396/#m1313amandny_396)
Az adatok és tendenciózus eredmények értelmezésében referenciapontként szolgál az 34. ábrán a képzési helyek szerint definiált szaggatott vízszintes vonal, ami a kínaiak adott képzési helyen mért átlagát hivatott szemléltetni. A haladóknál szembetűnőbb leginkább a tendencia, hogy a magyar szegmentumok ejtésekor a II. (facilitáló) kísérletben alacsonyabb +VOT-átlagértékkel ejtették a magyar beszédhangokat, mint az I. (nem facilitáló) kísérletben. Míg a kínai beszédhangok esetében a haladók az I. (nem facilitáló) kísérlethez képest tendenciózusan minden képzési hely esetében magasabb +VOT átlagértéket produkáltak, olyannyira, hogy bilabiális és veláris képzési helyen tendenciózusan meghaladták a kínaiak átlagértékeit is.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_397/#m1313amandny_397 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_397/#m1313amandny_397)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_397/#m1313amandny_397)
A kezdő csoport eredményeit illetően, habár a statisztikai próba a magyar és a kínai szegmentumok között nem mutatott eltérést egyik képzési hely esetében sem, azonban mind a magyar, mind a kínai szegmentumok esetében a II. (facilitáló) kísérlet eredményei tendenciózusan alacsonyabbak voltak az I. (nem facilitáló) kísérlet átlagértékeinél. Ezalól kivételt képez a veláris képzési hely, ahol az I. (nem facilitáló) kísérlethez képest a II. (facilitáló) kísérletben egy árnyalatnyit magasabb aspirációérték látható.
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_398/#m1313amandny_398 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_398/#m1313amandny_398)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_398/#m1313amandny_398)
34. ábra: Az I. (nem facilitáló) és a II. (facilitáló) kísérletben felvett bilabiális, alveoláris és veláris képzési helyű explozívák +VOT-értékei a kezdők és a haladók ejtésében a képzési hely szerinti bontásban, ahol a vízszintes szaggatott vonal a kínai anyanyelvűek átlagértékét jelöli