5.1.2. Hipotézisek
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_443/#m1313amandny_443 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_443/#m1313amandny_443)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_443/#m1313amandny_443)
A jelen kísérlet fő célja a kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek produkciójában vizsgálni a kínai kváziretroflex posztalveoláris [ʂ] és a dentális [s] frikatívát. A hipotézisek megfogalmazásakor a monográfia azon alaphipotéziséből indulok ki, mely szerint a nyelvtanulók a magyar anyanyelvűek az anyanyelvi megfelelőjüktől akusztikailag csak minimálisan eltérő kínai beszédhangokat a magyar beszédhangpárjukkal helyettesítik, valamint a több nyelvi tapasztalattal rendelkezők jobban megközelítik a natív kínai ejtést a kevesebb L2-tapasztalattal rendelkezőkhöz képest. Így a két nyelv szibiláns frikatíváinak képzési helyeit, azaz a szűkület viszonylagos helyzetét összehasonlítva az alábbi hipotézisek fogalmazhatóak meg. A kínai dentális /s/ képzéséről az feltételezhető, hogy a kínaiul tanulók ezt a dentális szegmentumot a magyar dentialveoláris képzési helyű /s/ szibilánssal helyettesítik, tehát a kínai beszélőktől eltérően, vagyis hátrébb képzettebben ejtik. Ez azt jelenti, hogy a magyar anyanyelvűek esetében a szűkület a natív kínai ejtéshez képest hátrébb pozicionálódik a toldalékcsőben. (Tehát az akusztikai mérőszámok tekintetében a magyarok ejtésében a kínai ejtéshez viszonyítva alacsonyabb COG-értékre számítok.) A kváziretroflex posztalveoláris [ʂ] produkciója esetén a magyar beszélőknek a magyar posztalveoláris [ʃ]-nek megfelelő képzési helyen kell akadályt képezniük a szájüregben, ezért feltételezésem szerint a kváziretroflex [ʂ] esetében a kínaiul tanulók a natív kínai beszélők nem térnek el e szegmentum ejtésében (H3/a).
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_444/#m1313amandny_444 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_444/#m1313amandny_444)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_444/#m1313amandny_444)
Továbbá azon beszédhangok esetében, amelyeknél nem találok különbséget a magyar és kínai beszélők között a képzési helyet számszerűsítő COG-értékekben, az érintett nyelvi régiót, azaz az apikális-predorzális ejtés különbségének kérdését is vizsgálom. Így az érintett nyelvi régióra vonatkozó hipotéziseket a következőképpen fogalmazhatjuk meg. Amennyiben a kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek a dentális /s/ szibilánst, és/vagy a kváziretroflex posztalveoláris szibilánst a kínai anyanyelvűekkel megegyezően ejtik a szűkület relatív pozícióját illetően (tehát a COG-értékek szempontjából), akkor arra számítok, hogy ezeket az apikális ejtésű kínai szibilánsokat a nyelvtanulók a kínai produkciótól eltérően, az anyanyelvi mintázatot megközelítve, tehát predorzálisan ejtik. Ez az akusztikai mérőszámok szempontjából azt jelenti, hogy a kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek a kínai ejtéshez képest magasabb F3-értékeket produkálnak. (H3/b). A kísérlet módszertanát a következő, 5.1.3. fejezet mutatja be.