6.1.4.2.2. Dinamikus elemzések a /ɕa/ hangsorban
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_651/#m1313amandny_651 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_651/#m1313amandny_651)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_651/#m1313amandny_651)
A kínai vokalikus szakaszok F2-menetének dinamikus összehasonlításakor a GAMM alapmodellt a hangsor parametrikus kifejezéssel egészítettem ki, ami az alapmodellnél jobb illesztést biztosított (χ2(8,00) = 1172,92; p < 0,001). A modell eredményei szerint a /ɕa/ F2-értéke eltért a normalizált időtartamon belül (edf = 6,8; p < 0,01). Az eredmények szerint a haladó nyelvtanulók és az anyanyelvi beszélők az F2-görbéje jelentősebben eltért a referenciagörbeként meghatározott /ɕa/ lefutásától (edf = 6,1; p < 0,001), mint a kezdőké (edf = 4,8; p < 0,01) (64. ábra). A modell a becsült adatok 94,4%-ában talált varianciát magyarázta.
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_652/#m1313amandny_652 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_652/#m1313amandny_652)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_652/#m1313amandny_652)
64. ábra: A három beszélői csoport kínai /ɕa/ vokalikus szakaszának becsült F2-görbéi
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_654/#m1313amandny_654 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_654/#m1313amandny_654)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_654/#m1313amandny_654)
A /ɕa/ hangsor vokalikus szakaszának a normalizált időtartam függvényében megjelenített becsült F2‑görbéit a beszélői csoportok szerint összevetve azt láthatjuk, hogy a natív ejtés valósult meg a legalacsonyabb frekvenciasávban, a legkisebb meredekséggel, és (a görbe formáját illetően) leginkább homorúan. Ezzel szemben a haladó kínaiul tanulók produkálták a legmagasabb frekvenciasávban lefutó becsült F2-görbét, a kezdő nyelvtanulók becsült F2-görbéje pedig a másik két beszélői csoporthoz képest köztes tartományban valósult meg. Megjegyzendő az is, hogy míg a magyar anyanyelvűek mindkét csoportja esetében az időtartam kezdetén a becsült görbék egy rövid, látszólag statikus fázissal rendelkeznek, a kínai ejtésben a becsült F2-görbe rögtön ereszkedésnek indul. Ugyanakkor azt is fontos megjegyezni, hogy míg a natív beszélők a normalizált időtartam 60%-ánál elérték az /a/ akusztikai célját, addig ez a kezdők esetében megközelítőleg 70%-nál, míg a haladóknál 80% után következett be. Ez azt is jelenti, hogy a nyelvtanulók ejtésében a vokalikus szakasz normalizált időtartamának jelentősebb hányadát teszi ki a tranzíció a szibiláns és az /a/ akusztikai célja között.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_655/#m1313amandny_655 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_655/#m1313amandny_655)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_655/#m1313amandny_655)
A beszélői csoportok közötti páros összevetésben (65. ábra) azt láthatjuk, hogy míg a haladó nyelvtanulók a vokalikus szakasz teljes (normalizált) időtartamán belül szignifikánsan eltértek a kínai anyanyelvű beszélők esetében regisztrált F2-görbétől, addig a kezdők ejtésében a vokalikus szakasz időtartamának utolsó 10%-a egybeesett a natív produkcióval. Ezekben az esetekben az anyanyelvi ejtésű /ɕa/ becsült görbéjét tekintettük referenciagörbének. Mindkét magyar csoport esetében a normalizált időtartam egyharmadánál tapasztalható a görbék közötti maximális eltérés, ami a haladók esetében a kezdőkhöz viszonyítva nagyobb: tehát a natív ejtéshez képest a maximális kitérési pontnál a haladók hozzávetőlegesen 400 Hz-cel, míg a kezdők 200 Hz-cel magasabb F2-t produkáltak.
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_656/#m1313amandny_656 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_656/#m1313amandny_656)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_656/#m1313amandny_656)
65. ábra: A kezdő (balra) és haladó (jobbra) nyelvtanulók és a kínai anyanyelvű beszélők ejtésének eltérése a /ɕa/ szótag vokalikus részében (F2)