Irodalom

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Abramson, A. S. – Whalen, D. H. 2017. Voice Onset Time (VOT) at 50: Theoretical and practical issues in measuring voicing distinctions. Journal of Phonetics 63: 75–86. https://doi.org/10.1016/j.wocn.2017.05.002

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Alberti G. – Medve A. 2006. Generatív grammatikai gyakorlókönyv. HEFOP Bölcsész Konzorcium, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Archibald, J. 2022. Phonological parsing via an integrated I-language: the emergence of property-by-property transfer effects in L3 phonology. Linguistic Approaches to Bilingualism 13/6: 743–766. https://doi.org/10.1075/lab.21017.arc

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Aslin, R. ­– Pisoni, D. B. 1980. Some developmental processes in speech perception. In Yeni-Komshian, G. H. – Kavanagh, J. F. – Ferguson, Charles A. (eds.): Child phonology – perception. Academic Press, New York, 67–96.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Balogné Bérces K. – Szentgyörgyi Sz. (szerk.) 2006. The pronunciation of English. Bölcsész Konzorcium, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bardovi‐Harlig, K. – Sprouse, R. A. 2017. Negative versus positive transfer. In Liontas, J. I. – DelliCarpini, M. (eds.): The TESOL encyclopedia of English language teaching. John Wiley and Sons Inc., Hoboken, 1–6. https://doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0084

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Barnes, J. – Veilleux, N. – Brugos, A. – Shattuck-Hufnagel, S. 2010. The effect of global F0 contour shape on the perception of tonal timing contrasts in American English intonation. In Speech Prosody 2010, Speech Prosody, Chicago, 1‒4. https://doi.org/10.21437/SpeechProsody.2010-150

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bartos H. – Ye Q. 2019. A magyar és a mandarin kínai hangrendszer összehasonlító elemzése a nyelvpedagógia szemszögéből. Távol-keleti Tanulmányok 11/2: 47–90. https://doi.org/10.38144/TKT.2019.2.3.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bassetti, B. 2008. Orthographic input and second language phonology. In Piske, T. – Young-Scholten, M. (szerk.): Input matters in SLA. Multilingual Matters, Clevedon, 191–206. https://doi.org/10.21832/9781847691118-013

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bates, D. – Mächler, M. – Bolker, B. – Walker, S. 2015. Fitting linear mixed-effects models using lme4. Journal of Statistical Software 67: 1–48. https://doi.org/10.18637/jss.v067.i01

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Berent, I. – Steriade, D. – Lennertz, T. – Vaknin, V. 2007. What we know about what we have never heard: Evidence from perceptual illusions. Cognition 104/3: 591–630. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2006.05.015

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Best, C. T. 1994. The emergence of native-language phonological influences in infants: A perceptual assimilation model. In Goodman, J. C. – Nusbaum, H. C. (eds.): The development of speech perception: The transition from speech sounds to spoken words. MIT Press, Cambridge, MA., 167–224.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Best, C. T. 1995. A direct realist view of cross-language speech perception. In Strange, W. (ed.): Speech perception and linguistic experience: Theoretical and methodological issues in cross-language speech research. York Press, Timonium, 171–203.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Best C. T. – McRoberts G. W. – Goodell E. 2001. Discrimination of non-native consonant contrasts varying in perceptual assimilation to the listener's native phonological system. The Journal of the Acoustical Society of America, 109/2: 75–94. https://doi.org/10.1121/1.1332378

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Boersma, P. – Escudero, P. – Hayes, R. 2003. Learning abstract phonological from auditory phonetic categories: an integrated model for the acquisition of language-specific sound categories. In Sole, M. J. – Recasens, D. – Romero, J. (eds.): Proceedings of the 15th International Congress of Phonetic Sciences. Causal Productions, Barcelona, 1013–1016.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Boersma, P. – Weenink, D. 2019. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. 6.1.05-ös verzió. (letöltés ideje: 2019. november 4.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Boersma, P. – Weenink, D. 2020. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. 6.4.3-as verzió. (letöltés ideje: 2020. február 18.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Bolla K. 1995. Magyar Fonetikai Atlasz. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Borden, G. – Gerber, A. – Milsark, G. 1983. Production and perception of the /r/-/l/ contrast in Korean adults learning English. Language Learning 33/4: 499–526. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1983.tb00946.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Browman, C. P. – Goldstein, L. 1989. Articulatory gestures as phonological units. Phonology 6: 201–251. https://doi.org/10.1017/S0952675700001019

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Brown, C. 1998. The role of the L1 grammar in the L2 acquisition of segmental structure. Second Language Research 14: 136–193. https://doi.org/10.1191/026765898669508401

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Brown, C. 2000. The interrelation between speech perception and phonological acquisition from infant to adult. In Archibald, J. (ed.): Second language acquisition and linguistic theory. Blackwell, Oxford, 4–63.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Burling, R. 1981. Social constraints on adult language learning. In Winitz, H. (ed.): Native language and foreign language acquisition. Annals of the New York Academy of Sciences, New York, 279–290. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1981.tb42015.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Canepari L. – Vitali D. 2018. Russian pronunciaton and accents. LINCOM GmbH.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Caramazza, A. G. – Yeni-Komshian, G. H. – Carbone, E. – Zurif, E. 1973. The acquisition of a new phonological contrast: the case of stop consonants in French-English bilinguals. Journal of the Acoustical Society of America 54/2: 421–428. https://doi.org/10.1121/1.1913594

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Carlisle, R. S. 2001. Syllable structure universals and second language acquisition. International Journal of English Studies 1/1: 1–19.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Carroll, J. B. 1993. Human cognitive abilities. Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511571312

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Catford, J. C. 1988. A practical introduction to phonetics. Clarendon Press, Oxford.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chao Y. R. 1948/1963. Mandarin primer. Harvard University Press, Cambridge. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674732889

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chao Y. R. 1968. A grammar of spoken Chinese. University of California Press, Berkeley.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chen, Y. – Zhang, J. – Sieg, J. – Chen, Y. 2019. Is [ɤ] in Mandarin a transitional vowel? – Evidence from tongue movement by ultrasound imaging. Journal of Chinese Linguistics 47: 371–405. https://doi.org/10.1353/jcl.2019.0016

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chiba, T. – Kajiyama, M. 1941. The Vowel: its nature and structure. Kaiseikan, Tokyo.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Csikó A. 2019. Soft power „kínai módra”. A Konfuciusz Intézet, mint Kína puha erejének eszköze a XXI. században. Távol-keleti Tanulmányok 2: 91–109.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Cho, T. – Ladefoged, P. 1999. Variation and universals in VOT: evidence from 18 languages. Journal of Phonetics 27/2: 207–229. https://doi.org/10.1006/jpho.1999.0094

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Cho, T. – Jun, S. A. – Ladefoged P. 2002. Acoustic and aerodynamic correlates of Korean stops and fricatives. Journal of Phonetics 30/2: 193–228. https://doi.org/10.1006/jpho.2001.0153

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chomsky, N. 1981. Lectures on government and binding. Foris, Dordrecht.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Chomsky, N. 1986. Knowledge of language: Its nature, origin, and use. Praeger, New York.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Clements, J. N. 1985. The geometry of phonological features. Phonology 2: 223–252. https://doi.org/10.1017/S0952675700000440

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Cook, V. 2006. Interlanguage, multi-Competence and the problem of the ’second’ language. Rivista di Psicolinguistica Applicata 6/3: 1–14.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Cook, V. 2008. Second language learning and language teaching. Arnold, London.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Daniloff, G. – Hammarberg, R. 1973. On defining coarticulation. Journal of Phonetics 2: 239–48. https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)31388-9

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dart, S. N. 1991. Articulatory and acoustic properties of apical and laminal articulations. UCLA Working Papers in Phonetics 79: 1–155.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Davidson, L. – Erker, D. 2014. Hiatus resolution in American English: The case against glide insertion. Language 90/1: 482–514. https://doi.org/10.1353/lan.2014.0028

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Deme A. 2016. Magánhangzók ejtése és észlelése a szopránéneklésben. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Deme A. – Bartók M. – Csapó T. G. – Gráczi T. E. – Juhász K. – Markó A. 2022. A magánhangzók centralizációja és produkciós homogenitása az előrefelé és hátrafelé ható magánhangzók közti koartikulációban – artikulációs és akusztikai adatok. Általános Nyelvészeti Tanulmányok 34: 15–51.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Deme A. – Juhász, K. – Szánthó, Z. – Zsoldos, S. – Greisbach, R. 2024. German and Hungarian long and short vowels in fast speech. Proceedings of 5th International Symposium on Applied Phonetics (ISAPh 2024), 5-10. https://doi.org/10.21437/ISAPh.2024-2

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Deterding, D. – Nolan, F. 2017. Aspiration and voicing of Chinese and English plosives. In Trouvain J. (ed.): Proceedings of the 16th International Congress of Phonetic Sciences. Universität des Saarlandes, Saarbrücken, 385–388.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Diehl, R. L. 1989. Remarks on Stevens’ quantal theory of speech. Journal of Phonetics 17: 71–78. https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)31524-4

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dorokhova, L. – d’Imperio, M. 2019. Rise dynamics determines tune perception in French: The case of questions and continuations. In Calhoun S. et al. (eds.): Proceedings of the International Congress of Phonetic Science ICPhS2019. ICPhS, Melbourne, 691–695.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Duanmu, S. 2000. The phonology of Standard Chinese. Oxford University Press, Oxford.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Dupoux, E. – Pallier, C. – Kakehi, K. – Mehler, J. 2001. New evidence for prelexical phonological processing in word recognition. Language and Cognitive Processes 5: 491–505. https://doi.org/10.1080/01690960143000191

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eckman, F. R. 1981. On the naturalness of interlanguage phonological rules. Language Learning 31/1: 195–216. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1981.tb01379.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eckman, F. R. 1991. The Structural Conformity Hypothesis and the acquisition of consonant clusters in the interlanguage of ESL learners. Studies in Second Language Acquisition 13/1: 23–41. https://doi.org/10.1017/S0272263100009700

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eckman, F. R. 2004. From phonemic differences to constraint rankings: research on second language phonology. Studies in Second Language Acquisition 26: 513–549. https://doi.org/10.1017/S027226310404001X

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Eckman, F. R. 2012. Second language phonology. In Gass, S. M. – Mackey, A. (eds.): The Routledge handbook of second language acquisition Routledge, New York, 91–105.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Elman, J. L. – Diehl, R. L. – Buchwald, S. E. 1977. Perceptual switching in bilinguals. The Journal of the Acoustical Society of America 62: 971–977. https://doi.org/10.1121/1.381591

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Escudero, P. 2005. Linguistic perception and second language acquisition: Explaining the attainment of Optimal Phonological Categorization. PhD thesis. Utrecht University, Utrecht.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Escudero, P. 2009. Linguistic perception of “similar” L2 sounds, In Boersma, P. – Hamann, S. (eds.): Phonology in Perception. Mouton de Gruyter, Németország, 151–190. https://doi.org/10.1515/9783110219234.151

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Esling, J. 2010. Phonetic notation. In Hardcastle, W. – Laver, J. – Gibbon, F. (eds.): The Handbook of Phonetic Sciences. Wiley-Blackwell, Oxford, 678–702. https://doi.org/10.1002/9781444317251.ch18

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fant, G. 1960. Acoustic theory of speech production. The Hague, Mouton.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ferguson, C. A. 1990. From esses to aitches: Identifying Pathways of Diachronic Change. In Croft, W. – Kemmer, S. – Denning, K. (eds.): Studies in Typology and Diachrony: Papers presented to Joseph H. Greenberg on his 75th birthday. John Benjamins Publishing Company, 59–78. https://doi.org/10.1075/tsl.20.06fer

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fitch, W. T. – Giedd, J. 1999. Morphology and development of the human vocal tract: A study using magnetic resonance imaging. The Journal of the Acoustical Society of America 106: 1511–1522. https://doi.org/10.1121/1.427148

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. 1986. The production and perception of foreign language speech sounds. In Winitz, H. (ed.): Human communication and its disorders, Vol. 2. Ablex Publishing, Norwood, 155–171.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. 1987a. Effects of equivalence classification on the production of foreign language speech sounds. In James, A. – Leather, J. (eds.): Sound patterns in second language acquisition. Foris, Dordrecht, 9–39. https://doi.org/10.1515/9783110878486-003

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. 1987b. The production of ”new” and ”similar” phones in a foreign language: Evidence for the effect of equivalence classification. Journal of Phonetics 15: 47–65. https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30537-6

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. 1988. The production and perception of foreign language speech sounds. In Winitz, H. (ed.): Human communication and its disorders: A review. Ablex Publishing, Norwood, 224–401.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. 1995. Second language speech learning: theory, findings, and problems. In Strange, W. (ed.): Speech perception and linguistic experience: Theoretical and methodological issues in cross-language speech research. York Press, Timonium, 233–277.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. 1999. Age of learning and second language speech. In Birdsong, D. (ed.): Second language acquisition and the critical period hypothesis. Lawrence Earlbaum, Mahwah, 101–131.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. – Bohn, O. S. 2021. The Revised Speech Learning Model (SLM-r). In Wayland, R. (Ed.), Second Language Speech Learning: Theoretical and Empirical Progress. Cambridge: Cambridge University Press. 3–83. https://doi.org/10.1017/9781108886901.002

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. – Frieda, E. M. – Nozawa, T. 1997. Amount of native-language (L1) use affects pronunciation of an L2. Journal of Phonetics 25: 169–186. https://doi.org/10.1006/jpho.1996.0040

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Flege, J. E. – MacKay, I. R. A. – Meador, D. 1999. Native Italian speakers’ perception and production of English vowels. Journal of the Acoustical Society of America 106: 2973–2987. https://doi.org/10.1121/1.428116

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fónagy I. – Magdics K. 1967. A magyar beszéd dallama. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Forrest, K. – Weismer, G. – Milenkovic, P. – Dougall, R.N. 1988. Statistical analysis of word-initial voiceless obstruents: preliminary data. Journal of Acoustic Society of America 84/1: 115–123. https://doi.org/10.1121/1.396977

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fowler, C. A. 1988. Differential Shortening of Repeated Content Words Produced in Various Communicative Contexts. Language and Speech 31/4: 307–319.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Fry, D. B. – Abramson, A. S. – Eimas, P. D. – Liberman, A. M. 1963. The identification and discrimination of synthetic vowels. Language and Speech 5: 171–189. https://doi.org/10.1177/002383096200500401

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

G. Kiss Z. 2013. Measuring acoustic correlates of voicing in stops and fricatives. Elérhető: http://seas3.elte.hu/VLlxx/gkiss.html (letöltés ideje: 2020. március 13.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gahl, S. – Yao, Y. – Johnson, K. 2012. Why reduce? Phonological neighborhood density and phonetic reduction in spontaneous speech. Journal of Memory and Language 66/4: 789–806.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gay, T. 1978. Effect of speaking rate on vowel formant movements. The Journal of the Acoustical Society of America 63: 223–230. https://doi.org/10.1121/1.381717

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Goh, Y. 2017. Teaching Chinese as an international language. Cambridge University Press, Cambridge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gósy M. 1987. A formánsszerkezet változásának hatása a magánhangzók felismerésére. Magyar Nyelv 49–59.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gósy M. 1989. Beszédészlelés. MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gósy M. 2004. Fonetika, a Beszéd Tudománya. Osiris, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gósy M. 2014. A palatális közelítőhang kétféle funkcióban. Beszédkutatás 22: 17–40.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gósy, M. – Bóna J. 2014. Magánhangzók ejtése fiatalok és idősek spontán beszédében. Magyar Nyelv 110/2: 129−143.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gósy, M. – Ringen, C. 2009. Everything you always wanted to know about VOT (in Hungarian). Előadás. Ninth International Conference on the Structure of Hungarian, Budapest, 2009. szeptember 1.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gráczi T. E. 2012. Zörejhangok akusztikai fonetikai vizsgálata a zöngésségi oppozíció függvényében. PhD-disszertáció. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Gráczi T. E. – Csapó T. G. – Deme A.  – Bartók M. – Markó A. 2020. Az /s/ és /∫/ hangok akusztikai és artikulációs elkülönítése gyermekeknél: két longitudinális esettanulmány. In Bóna, J. – Krepsz, V. (szerk.): Nyelvfejlődés csecsemőkortól kamaszkorig. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 45–66.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Grasseger, H. 1991. Perception and production of Italian plosives by Italian learners. Actes du XIIème Congrès International des Sciences Phonétiques 5: 290–293.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Grosjean, F. 1998. Studying bilinguals: Methodological and conceptual issues. Bilingualism: Language and Cognition 1: 131–149. https://doi.org/10.1017/S136672899800025X

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Grosjean, F. 2001. The bilingual’s language modes. In Nicol, J. L. (ed.): Explaining linguistics. One mind, two languages: Bilingual language processing. Blackwell, Oxford, 1–22.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Grosjean, F. 2010. The bilingual as a competent but specific speaker‐hearer. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 6/6: 467–477. https://doi.org/10.1080/ 01434632.1985.9994221

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Guevara-Rukoz, A. 2018. Decoding perceptual vowel epenthesis: Experiments & modelling. PhD thesis. Ecole Normale Supérieure, Párizs.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hamann, S. 2003. The phonetics and phonology of retroflexes. Netherlands Graduate School of Linguistics, Utrecht.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Han, F. F. 2013. Pronunciation problems of Chinese learners of English. ORTESOL Journal 30: 26–30.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hardison, D. M. 2003. Acquisition of second-language speech: Effects of visual cues, context, and talker variability. Applied Psycholinguistics 24/4: 495–522. https://doi.org/10.1017/S0142716403000250

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hardison, D. M. 2012. Second language speech perception: a cross-disciplinary perspective on challenges and accomplishments. In Gass, S. M. – Mackey, A. (eds.): The Routledge Handbook of Second Language Acquisition. Routledge, New York, 349–365. https://doi.org/10.1017/S0142716403000250

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Harrington, J. – Cassidy S. 1999. Techniques in speech acoustics. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-011-4657-9

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hauser, I. 2020. Coarticulation with alveopalatal sibilants in Mandarin and Polish: Phonetics or phonology? Proceedings of the Annual Meetings on Phonology 8: 1–8. https://doi.org/10.3765/amp.v8i0.4688

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hayes, B. 2009. Introductory phonology. Wiley-Blackwell, Malden.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hazan, V. – Sennema, A. – Iba, M. – Faulkner, A. 2005. Effect of audiovisual perceptual training on the perception and production of consonants by Japanese learners of English. Speech Communication 47/3: 360–378. https://doi.org/10.1016/j.specom.2005.04.007

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Heselwood, B. 2006. Final Schwa and R-Sandhi in RP English. Leeds Working Papers in Linguistics and Phonetics 78–95.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hollien, H. – Mendes-Schwarz, A. P. – Nielsen, K. 2000. Perceptual confusions of high-pitched sung vowels. Journal of Voice 14/2: 287–298. https://doi.org/10.1016/S0892-1997(00)80038-7

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Howe, M. S. – McGowan, R. S. 2005. Aeroacoustics of [s]. Proceedings of the Royal Society 461: 1005–1028. https://doi.org/10.1098/rspa.2004.1405

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Howie, J. M. 1976. Acoustical Studies of Mandarin Vowels and Tones. Cambridge University Press, Cambridge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Howson, P. – Monahan, J. 2019. Perceptual motivation for rhotics as a class. Speech Communication 115: 15–28. https://doi.org/10.1016/j.specom.2019.10.002

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Huang B.– Liao X. 1991. Xiandai Hanyu [Modern kínai nyelv]. Beijing: Gaodeng Jiaoyu Chubanshe.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Huszthy B. 2019. Az idegen akcentus elméleti előnyei. In Kenesei I. – Siptár P. (szerk.): Általános Nyelvészeti Tanulmányok 31: 137–165.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Icht, M. – Ben-David, B. 2017. Sibilant production in Hebrewspeaking adults: Apical versus laminal. Clinical Linguistics & Phonetics 32/3:193–212. https://doi.org/10.1080/02699206.2017.1335780.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Isbell, D. 2016. The perception-production link in L2 phonology. MSU Working Papers in SLS 7: 52–67.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Iverson, P. – Kuhl, P. K. 1995. Mapping the perceptual magnet effect for speech using signal detection theory and multidimensional scaling. Journal of the Acoustical Society of America 97/1: 553–562. https://doi.org/10.1121/1.412280

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Iverson, P. – Kuhl, P. K. 2000. Perceptual magnet and phoneme boundary effects in speech perception: Do they arise from a common mechanism? Perception and Psychophysics 62: 874–886. https://doi.org/10.3758/BF03206929

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Johnson, K. 2012. Acoustic and auditory phonetics. Wiley and Blackwell, Hong Kong.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2020a. A mandarin illabiális veláris magánhangzó [ɤ], illetve az alveoláris [ɹ] és posztalveoláris [ɻ] approximánsok produkciója kínaiul tanuló magyarok körében. Alkalmazott nyelvtudomány 20/2: 1–16. https://doi.org/10.18460/ANY.2020.2.007

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2020b. Mandarin frikatívák produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek körében. In Ludányi, Zs. – Gráczi T. E. (szerk.): Doktoranduszok tanulmányai az alkalmazott nyelvészet köréből 2020. Nyelvtudományi Intézet, Budapest, 64–76. https://doi.org/10.18135/Alknyelvdok.2020.14.5.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2021a. A mandarin explozívák ejtése magyar anyanyelvűeknél. In Gráczi T. E. – Ludányi Zs. (szerk.): Doktoranduszok tanulmányai az alkalmazott nyelvészet köréből 2021. Nyelvtudományi Kutatóközpont, Budapest, 257–284. https://doi.org/10.18135/Alknyelvdok.2021.15.11

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2021b. Idegennyelv-elsajátítás és akcentus. In Markó A. (szerk.): Tanulmányok a beszédtudomány alkalmazásainak köréből. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 147–174.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2022. A nyelvi módok hatása a célnyelvi explozívák zöngekezdési idejére. In Navracsics, J. – Bátyi, Sz. (szerk.): Nyelvek, nyelvváltozatok, következmények I. : Nyelvoktatás, nyelvelsajátítás, nyelvhasználat, fonetika és fonológia. Akadémiai Kiadó, Budapest. (Elérhető: https://mersz.hu/dokumentum/m1033nynyk1__224)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2023a. Atonális és tonális nyelvek dallammeneteinek összehasonlítása. Alkalmazott Nyelvtudomány Különszám 23/2: 21–46. http://dx.doi.org/10.18460/ ANY.K.2023.2.002

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2023b. Az anyanyelv és célnyelv egymásra hatása a beszéd prozódiai megvalósításában. Alkalmazott Nyelvtudomány 23/3: 143–163. https://doi.org/10.18460/ANY.K.2023.3.009

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2024a. Az ismétlések hatására bekövetkező f0-redukció kérdése a magyar egy szótagú intonációs kontúrok megvalósulásában: az egyéni produkciók vizsgálata. Alkalmazott Nyelvtudomány, Különszám, 2024/2: 2–23. http://dx.doi.org/10.18460/ANY.K.2024.2.001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. 2024b. Az anyanyelvre gyakorolt célnyelvi hatás gyengülésének kérdése a növekvő számú anyanyelvi ingerek hatására. Beszédtudomány. 2024/1 42–84. https://doi.org/10.15775/Besztud.2024.1.42-84

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. kézirat. Interaction of Mandarin lexical tones in atonal Hungarian speakers’ production – the question of coarticulatory effects.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász, K. – Bartos, H. 2022. The interplay of tone and intonation: f0 contours produced by Hungarian learners of Mandarin. In Proceedings of 4th International Symposium on Applied Phonetics, ISAPh, Lund, 17–21. https://doi.org/10.21437/ISAPh.2022-4

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász, K. – Bartos, H. 2023. Mandarin question intonation patterns in the production of Hungarian learners of Chinese. In Skarnitzl, R. – Volín, J. (eds.): Proceedings of 20th International Congress of Phonetic Sciences. GUARANT International spol. Prága, 1425–1429. https://doi.org/10.21437/TAI.2021-15

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász, K. – Bartos, H. 2024. Mandarin Chinese tonal coarticulation in the production of learners with an atonal L1 In Fougeron, C. – Perrier, P. (eds.) Proceedings of the 13th International Seminar of Speech Production. International Seminar of Speech Production, Autrans, 278–282.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász, K. – Mády, K. – Bartos H. 2024. The production of Mandarin neutral tone sequences by Hungarian learners. In Chen Y. – Chen A. – Arvaniti A. (eds.) Proceedings of Speech Prosody 2024. ISCA, Leiden, 547–551.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. – Deme A. 2022a. Mandarin kínai és magyar szibilánsok palatalizációja kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Alkalmazott nyelvtudomány 22/1: 64–89. http://dx.doi.org/10.18460/ANY.2022.1.004

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Juhász K. – Deme A. 2022b. Palatális approximánsok a kínaiban és a magyarban: A kínai alveolopalatális /ɕ/ szibilánst követő vokális szakasz produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűeknél. In Mády K. – Markó A. (szerk.) Általános nyelvészeti tanulmányok 34. : Fonetikai tanulmányok. Akadémiai Kiadó, Budapest, 287–332. https://doi.org/10.1556/9789634548645

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jaggers, Z. S. 2018. Evidence and characterization of a glide-vowel distinction in American English. Laboratory Phonology 9: 1–27. https://doi.org/10.5334/labphon.36

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jakielski, K. J. – Gildersleeve-Neumann C. E. 2018. Phonetic science for clinical practice. Plural Publishing, San Diego.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

James, A. R. 1986. Phonetic transfer and phonological explanation: Some theoretical and methodological issues. In Kellerman, E. – Sharwood, M. (eds.): Cross-language Influence in Second Language Acquisition. Pergamon Press, Oxford, 134–149.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Jia, G. – Strange, W. – Wu, Y. H. – Collado, J. – Guan, Q. 2006. Perception and production of English vowels by Mandarin speakers: Age-related difference vary with amount of L2 exposure. Journal of the Acoustical Society of America 119: 1118–1130. https://doi.org/10.1121/1.2151806

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kalikow, D. N. – Swets, J. A. 1972. Experiments with computer-controlled displays in second language learning. IEEE Transactions on Audio and Electro Acoustics 20/1: 23–28. https://doi.org/10.1109/TAU.1972.1162353

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kassai I. 1995. Pszicho-szociolingvisztikai jegyzetek az akcentusról. Általános Nyelvészeti Tanulmányok 18: 103–115.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kassai I. 1998. Fonetika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ke, C. – Li, A. 2011. Chinese as a foreign language in the US. Journal of Chinese Linguistics 39/1: 177–238.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Keating, P. – Linker, W. – Huffman, M. 1983. Patterns in allophone distribution for voiced and voiceless stops. Journal Phonetics 11: 277–290. https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30827-7

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kent, R. D. – Read, C. 2001. Acoustic analysis of speech. Singular Publishing, San Diego, CA.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kesztler L. 1952. Összhangzattan. Editio Musica Budapest Zeneműkiadó, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kiss G. 1985. A magyar magánhangzók első két formánsának meghatározása szintetizált hangmintákat felhasználó percepciós kísérlet segítségével. Nyelvtudomány Közlemények 87/1: 160–172.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Klatt, D. H. 1975. Voice onset time, frication, and aspiration in word-initial consonant clusters. Journal of Speech and Hearing Research 18/4: 686–706.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Klein, W. 1986. Second language acquisition. Cambridge University Press, Cambridge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kopečková, R. – Gut, U. – Wrembel, M. – Balas, A. 2023. Phonological cross-linguistic influence at the initial stages of L3 acquisition. Second Language Research 39/4: 1107–1131. https://doi.org/10.1177/02676583221123994

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kuhl, P. K. 1980. Perceptual constancy for speech-sound categories in early infancy. In Yeni- Komshian, G. H. – Kavanagh, J. F. – Ferguson, C. A. (eds.): Child phonology – perception. Academic Press, New York, 41–66.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kuhl, P. K. 1991. Human adults and human infants show a ‘perceptual magnetic effect’ for the prototypes of speech categories, monkeys do not. Perception and Psychophysics 50: 93–107. https://doi.org/10.3758/BF03212211

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kuhl, P. K. 2000. A new view of language acquisition. Proceedings of the National Academy of Sciences USA 97: 11850–11857. https://doi.org/10.1073/pnas.97.22.11850

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Kuznetsova, A. – Brockhoff, P. B. – Christensen, R. H. B. 2017. lmerTest Package: Tests in Linear Mixed Effects Models. Journal of Statistical Software 82/13: 1–26. https://doi.org/10.18637/jss.v082.i13

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ladefoged, P. 1975. A course in phonetics. Harcourt, New York.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ladefoged, P. 1996. Elements of acoustic phonetics. The University of Chicago Press, Chicago. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226191010.001.0001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ladefoged, P. – Maddieson, I. 1996. The sounds of the world's languages. Blackwell, Oxford.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ladefoged, P. – Wu, Z. 1984. Places of articulation: an investigation of Pekingese fricatives and affricates. Journal of Phonetics 12/3: 267–278. https://doi.org/10.1016/S0095-4470(19)30883-6

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lado, R. 1957. Linguistics across cultures: Applied linguistics for language teachers. University of Michigan Press, Ann Arbor.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Leather, J. 1990. Perceptual and productive learning of Chinese lexical tone by Dutch and English speakers. In Leather, J. – James, A. (eds): New Sounds. University of Amsterdam, Amsterdam, 72–97.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lee, J. 2004. L1 transfer in L2 variation: The case of ”disappearing /w/” in the English of Korean learners. University of Wisconsin Linguistics Students Organization Working Papers in Linguistics 4/1: 53–64.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lee, W. – Zee, E. 2001. An acoustical analysis of the vowels in Beijing Mandarin. 2nd InterSpeech. 643–646.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lee, W. S. 1999. An articulatory and acoustical analysis of the syllable-initial sibilants and approximant in Beijing Mandarin. Proceedings of the 14th International Congress of Phonetic Sciences, 413–416.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lee-Kim S. I. 2011. Spectral analysis of Mandarin Chinese sibilant fricatives. ICPhS XVII. 1178–1181. 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lee-Kim, S. I. 2014. Revisiting Mandarin ‘apical vowels’: An articulatory and acoustic study. Journal of the International Phonetic Association 44/3: 261–282. https://doi.org/10.1017/S0025100314000267

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lehiste, L. – Peterson, G. E. 1961. Transitions, glides, and diphthongs. The Journal of the Acoustical Society of America, 33/3: 268–277. https://doi.org/10.1121/1.1908638

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lenneberg, E. H. 1967. The biological foundations of language. Wiley and Sons, New York. https://doi.org/10.1080/21548331.1967.11707799

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lenth, R. 2020. Emmeans: Estimated Marginal Means, aka Least-Squares Means. R package version 1.4.4. Elérhető: https://CRAN.R-project.org/package=emmeans. (letöltés ideje: 2020. március 13.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Leung Y. 2003. Failed features versus full transfer full access in the acquisition of a third language: Evidence from tense and agreement. Proceedings of the 6th Generative Approaches to a Second Language Acquisition Conference 199–207.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Levelt, W. J. M. 1989. Speaking. From Intention to Articulation. The MIT Press, Cambridge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Li F. F. 2008. The phonetic development of voiceless sibilant fricatives in English, Japanese and Mandarin Chinese. PhD Disszertáció. Ohio State University, Ohio. 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Li, F. F. – Edwards, J. – Beckman, M. 2007. Spectral measures for sibilant fricatives of English, Japanese, and Mandarin Chinese. ICPHS XVI. 917–920.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Li, F. F. 2008. The phonetic development of voiceless sibilant fricatives in English, Japanese and Mandarin Chinese. Doktori disszertáció. Ohio State University, Ohio.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Li, X. S. – Luo, Q. – Liu, J. – Ryu, C. 2020. Empirical studies on L2 Mandarin Chinese production: What can we learn from them?. Researching and Teaching Chinese As a Foreign Language 3/1: 23–49. https://doi.org/10.1558/rtcfl.38718

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lin, Y. H. 2007. The sounds of Chinese. Cambridge University Press, Cambridge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lindblom, B. – Sundberg, J. – Branderud, P. – Djamshidpey, H. 2011. Articulatory modelling and front cavity acoustics. Proc. Fonetik 51/1: 17–20.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lindblom, B. 1963. Spectrographic study of vowel reduction. The Journal of the Acoustical Society of America 35: 1773–1781. https://doi.org/10.1121/1.1918816

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lisker, L. – Abramson, A. 1964. A cross-language study of voicing in initial stops. Acoustical Measurements Word 20/3: 384–422. https://doi.org/10.1080/00437956.1964.11659830

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lisker, L. – Abramson, A. 1970. Discriminability along the voicing continuum: crosslanguage tests. In Hála, B. – Romportl, M. – Janota, P. (eds.): Proceedings of the 6th International Congress of Phonetic Sciences. Academia, Prague, 569–753. https://doi.org/10.1080/00437956.1964.11659830

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lloyd, R. J. 1890. Some researches into the nature of vowel-sound. Turner and Dunnett, Liverpool.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Lo Bianco, J. 2007. Emergent China and Chinese: Language planning categories. Language Policy 6/1: 3–26. https://doi.org/10.1007/s10993-006-9042-3

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Logan, J. S. – Lively, S. E. – Pisoni, D. B. 1991. Training Japanese listeners to identify English /r/ and /l/: A first report. Journal of the Acoustical Society of America 89/2: 874–886. https://doi.org/10.1121/1.1894649

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ma, J. Z. – Chen, X. X. – Wu Y. Z. 2018. Voice Onset Time in Children and Adults: Evidence from Mandarin voiceless stops. Advances in Social Science, Education and Humanities Research 204: 193–197. https://doi.org/10.2991/essaeme-18.2018.37

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Machač, P. – Skarnitzl R. 2009. Principles of phonetic segmentation. Epocha Publishing House, Prága.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

MacKay, I. R. A. – Meador, D. – Flege, J. E. 2001. The identification of English consonants by native speakers of Italian. Phonetica 58/1–2: 103–125. https://doi.org/10.1159/000028490

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Magen, H. S. 1997. The extent of vowel-to-vowel coarticulation in English. Journal of Phonetics 25: 187–206. https://doi.org/10.1006/jpho.1996.0041

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Major, R. 2001. The foreign accent: The ontogeny and phylogeny of second language phonology. Routledge, New York. https://doi.org/10.4324/9781410604293

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Markó A. 2007. Kérdő funkciójú hanglejtésformák a spontán beszédben. In Gósy M. (szerk.): Beszédkutatás 2007. MTA Nyelvtudományi Intézet, Budapest, 59–74.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Markó A. 2017. Hangtan. In Imrényi A. – Kugler N. – Ladányi M. – Markó A. – Tátrai Sz. – Tolcsvai Nagy G. (eds.): Nyelvtan. Osiris, Budapest, 75–203.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Markó A. – Juhász K. – Bartók M. – Csapó T. G. – Gráczi T. E. – Deme A. 2023. Magyar magánhangzók artikulációs és akusztikai jellemzői a fonetikai pozíció függvényében álszavakban. In Markó A. – Mády K. (eds.): Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXIV. 51–81. https://doi.org/10.1556/9789634548645

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Massaro, D. W. – Cohen, M. M. 1983. Categorical or continuous speech perception: A new test, Speech Communication 2: 15–35. https://doi.org/10.1016/0167-6393(83)90061-4

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Matthews, S. – Yip, V. 2011. Cantonese: A Comprehensive Grammar. Routledge, London.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McMahon, A. 2002. An introduction to English phonology. Oxford University Press, Oxford.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McMurray, B. 2022. The myth of categorical perception. The Journal of the Acoustical Society of America 152/6: 3819. https://doi.org/10.1121/10.0016614

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

McQueen, J. M. 2004. Speech perception. In Lamberts, K. – Goldstone, R. (eds.): The handbook of cognition. Sage Publications, London, 255–275.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Menyhárt K. 2006. Koartikulációs folyamatok két magánhangzó kapcsolatában. Beszédkutatás 2006: 44–56.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Miller, J. D. 1989. Auditory-perceptual interpretation of the vowel. Journal of the Acoustical Society of America 85: 2114–2134. https://doi.org/10.1121/1.397862

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Miyawaki, K. – Strange, W. – Verbrugge, R. R. – Liberman, A. M. – Jenkins, J. J. – Fujimura, O. 1975. An effect of linguistic experience: the discrimination of [r] and [l] by native speakers of Japanese and English. Perception & Psychophysics 18: 331–340. https://doi.org/10.3758/BF03211209

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Moore, C. B. – Jongman A. 1997. Speaker normalization of Mandarin Chinese tones. The Journal of the Acoustical Society of America 102/3: 1864–1877. https://doi.org/10.1121/1.420092

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Morris, R. – McCrea, C. – Herring, K. 2008. Voice onset time differences between adult males and females: Isolated syllables. Journal of Phonetics 36: 308–317. https://doi.org/10.1016/j.wocn.2007.06.003

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Munro, M. J. 1995. Nonsegmental factors in foreign accent. Studies in Second Language Acquisition 17/1: 17–34. https://doi.org/10.1017/S0272263100013735

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Munro, M. J. – Derwing, T. M. 1998. The effects of speech rate on the comprehensibility of native and foreign-accented speech. Language Learning 48: 159–182. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00038

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nave, R. 2017. HyperPhysics. Elérhető: http://hyperphysics.phyastr.gsu.edu/hbase/Waves/standw.html. (Utolsó letöltés: 2023. november 4.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nearey, T. M. 1978. Phonetic feature systems for vowels. Indiana University Linguistics Club, Bloomington.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nemser, W. 1971. Approximative systems of foreign language learners. International Review of Applied Linguistics 9: 115–123. https://doi.org/10.1515/iral.1971.9.2.115

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Neufeld, G. G. 1988. Phonological asymmetry in second language learning and performance. Language Learning 38: 531–559. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1988.tb00166.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nittrouer, S. – Studdert-Kennedy M. – McGowan R. 1989. The emergence of phonetic segments: Evidence from the spectral structure of fricative-vowel syllables spoken by children and adults. Journal of Speech and Hearing Research 32: 120–132. https://doi.org/10.1044/jshr.3201.120

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Nolan, F. 2003. Intonational equivalence: an experimental evaluation of pitch scales. In Proceedings of 15th ICPhS 2003. Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona, 771–774.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Norman, J. 1988. Chinese. Cambridge University Press, Cambridge.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Odlin, T. 1989. Language transfer. Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9781139524537

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ohala, J. 1997. Aerodynamics of phonology. In Proceedings 4th Seoul International Conference on Linguistics, Seoul. 92−97.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Olaszy G. 2002. A magyar kérdés dallamformáinak és intenzitásszerkezetének fonetikai vizsgálata. In Gósy M. (szerk.): Beszédkutatás 2002 – Kísérleti beszédkutatás. Nyelvtudományi Intézet, Budapest, 83–99.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Olaszy G. 2006/2016. Hangidőtartamok és időszerkezeti elemek a magyar beszédben. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Oyama, S. 1982. The sensitive period for the acquisition of a nonnative phonological system. In Krashen, S. – Scarcella, R. C. – Long, M. H. (eds.): Child-adult differences in second language acquisition. Newbury House, Rowley, 20–38.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Öhman, S. 1966. Coarticulation in VCV utterances: Spectrographic measurements. Journal of the Acoustical Society of America 39: 151–168. https://doi.org/10.1121/1.1909864

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Patkowsky, M. 1990. Age and accent in a second language: A reply to James Emil Flege. Applied Linguistics 11: 73–89. https://doi.org/10.1093/applin/11.1.73

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pickering, L. 2012. Second language speech production. In Gass, S. M. – Mackey, A. (eds.): The Routledge handbook of second language acquisition. Routledge, New York, 335–348.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pisoni, D. B. 1973. Auditory and memory codes in the discrimination of consonants and vowels. Perception & Psychophysics 13: 253–260. https://doi.org/10.3758/BF03214136

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Piukovics Á. – Üstöki K. 2019. Az angol szóhangsúlymintázatok észlelésének és produkciójának tényezői magyar nyelvtanulók esetében: egy próbakísérlet tanulsága. In É. Kiss K. – Hegedűs A. – Pintér L. (szerk.): Nyelvelmélet és kontaktológia. PPKE BTK, Piliscsaba, 237–256.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Polivanov, E. D. 1931. La perception des sons d’une langue étrangère. Travaux du Cercle linguistique de Prague 4: 79–96.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Polka, L. – Bohn, O. S. 2011. Natural Referent Vowel (NRV) framework: An emerging view of early phonetic development. Journal of Phonetics 39: 467–478. https://doi.org/10.1016/j.wocn.2010.08.007

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Port R. F. – Rotunno R. 1979. Relation between voice-onset time and vowel duration. Journal of the Acoustical Society of America 66/3: 654–662. https://doi.org/10.1121/1.383692

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Potter, R. K. – Steinberg, J. C. 1950. Phonetic feature systems for vowels. Towards the specification of speech. JASA 22: 807–820. https://doi.org/10.1121/1.1906694

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Prince, A. ­– Smolensky, P. 1993/2004. Optimality Theory: Constraint Interaction in Generative Grammar. Technical Report, Rutgers University Center for Cognitive Science. Blackwell, Oxford. https://doi.org/10.1002/9780470759400

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Pruitt, K. – Roelofsen, F. 2013. The Interpretation of prosody in disjunctive questions. Linguistic Inquiry 44/4: 632–650. https://doi.org/10.1162/LING_a_00141

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Quené, H. 2014. hqmisc: Miscellaneous convenience functions and dataset. 0.1-1-es R csomag-verzió.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

R Core Team 2019. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Elérhető: https://www.R-project.org/. 3.6.1-es verzió. (letöltés ideje: 2019. november 4.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

R Core Team 2020. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Elérhető: https://www.R-project.org/. 3.8.3-as verzió. (letöltés ideje: 2020. április 12.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

R Core Team 2021. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. Elérhető: https://www.R-project.org/. 4.0.5-es verzió. (Letöltés ideje: 2021. március 31.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ranschburg P. 1914/1988. A homogén gátlás. Pszichológia 8: 280–296.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Recasens, D. 2013. On the articulatory classification of (alveolo)palatal consonants. Journal of the International Phonetic Association, 43/1: 1–22. https://doi.org/10.1017/ S0025100312000199

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ren, H. 1986. On the acoustic structure of diphthongal syllables. UCLA Working Papers on Phonetics 65, Los Angeles.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Rochet, B. L. 1995. Perception and production of second-language speech sounds by adults. In Strange, W. (ed.): Speech perception and linguistic experience. York Press, Timonium, 379–410.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Rothman J. 2011. L3 syntactic transfer selectivity and typological determinacy: The typological primacy model. Second Language Research 27: 107–127. https://doi.org/10.1177/0267658310386439

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Rothman J. 2015. Linguistic and cognitive motivations for the typological primacy model (TPM) of third language (L3) transfer: Timing of acquisition and proficiency considered. Bilingualism: Language and Cognition 18/2: 179–190. https://doi.org/10.1017/S136672891300059X

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Russel, D. 2020. Acoustics and vibration animations. Elérthető: https://www.acs.psu.edu/drussell/demos/standingwaves/standingwaves.html (Utolsó letöltés: 2023. november 4.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Salát G. 2010. Kína puha ereje. Kommentár 6: 100–113.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sato, C. J. 1984. Phonological processes in second language acquisition: Another look at interlanguage syllable structure. Language Learning 34: 43–57. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1984.tb00351.x

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Scovel, T. 1981. The recognition of foreign accents in English and its implications for psycholinguistic theories of language acquisition. In Savard, J. G. – Laforge, L. (eds.): Proceedings of the 5th Congress of AILA. University of Laval Press, Laval, 389–401.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Scovel, T. 1988. A time to speak: A psycholinguistic enquiry into the critical period for human speech. Newbury House, Rowley.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sebastián-Gallés, N. – Echeverria, S. – Bosch, L. 2005. The influence of initial exposure on lexical representation: Comparing early and simultaneous bilinguals. Journal of Memory and Language 52: 240–255. https://doi.org/10.1016/j.jml.2004.11.001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Selinker, L. 1972. Interlanguage. International Review of Applied Linguistics 10: 209–231. https://doi.org/10.1515/iral.1972.10.1-4.209

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sheldon, A. – Strange, W. 1982. The acquisition of /r/ and /l/ by Japanese learners of English: Evidence that speech production can precede speech perception. Applied Psycholinguistics 3: 243–261. https://doi.org/10.1017/S0142716400001417

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Shen, X. N. 1989a. Interplay of the four citation tones and intonation in Mandarin Chinese. Journal of Chinese Linguistics 17/1: 61–74.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Shen, X. N. 1989b. Toward a register approach in teaching Chinese: the problems with rising tone. Journal of the Chinese Language Teachers Association 24/3: 27–47.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Siptár P. 2002. Hiátus. In: Hunyadi L.(szerk.): Kísérleti fonetika, laboratóriumi fonológia. Debreceni Egyetem Kossuth Egyetemi Kiadója, Debrecen, 85–98.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Siptár P. 2013. Palatálisok. In Benő A. – Fazakas E. – Kádár E. (szerk.): „…hogy legyen a víznek lefolyása…”: Köszöntő kötet Szilágyi N. Sándor tiszteletére. Erdélyi Múzeum Egyesület, Kolozsvár, 433–448.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Siptár P. 2016. A mássalhangzók. In: Kiefer F. (szerk.): Strukturális Magyar Nyelvtan II. kötet – Fonológia [Digitális kiadás.]. Akadémiai Kiadó, Budapest. Elérhető: https://mersz.hu/dokumentum/m26smny2__113/

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Siptár, P. – Törkenczy, M. 2000. The phonology of Hungarian. Oxford University Press, Oxford.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Skehan, P. 2012. Language aptitude. In Gass, S. M. – Mackey, A. (eds.): The Routledge Handbook of Second Language Acquisition. Routledge, New York, 381–395.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Stevens, K. N. 1989. On the quantal nature of speech. Journal of phonetics 17: 3–45.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Stevens, K. N. 2000. Acoustic Phonetics. MIT Press, Massachusetts. https://doi.org/10.7551/mitpress/1072.001.0001

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Strange, W. 1995. Cross-language study of speech perception: a historical review. In Strange, W. (ed.): Speech perception and linguistic experience: Issues in cross-language research. York Press, Timonium, 3–45.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Styler, W. 2014. Spectral COG Finder Script. Elérhető: https://github.com/stylerw/styler_praat_scripts/blob/master/peak_spectral_COG.praat (letöltés ideje: 2020. március 13.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sun, X. 2020. The importance of the Chinese language in today’s international business. SVIT Journal 6/1: 601–610.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Sussman, H. M. – Shore, J. 1996. Locus equations as phonetic descriptors of consonantal place of articulation. Perception & Psychophysics 58/6: 936–946. https://doi.org/10.3758/BF03205495

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tabain M. 2001. Variability in fricative production and spectra: implications for the hyper- and hypo- and quantal theories of speech production. Language & Speech. 44/1: 57–94. https://doi.org/10.1177/00238309010440010301.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tang, Z. – Wang, M. 2021. On the reciprocal mechanism of English as a lingua franca participating in the re-generation of Sinitic culture. Open Access Library Journal 8/7. https://doi.org/10.4236/oalib.1107612

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

’t Hart, J. – Collier, R. – Cohen, A. 1990. A perceptual study of intonation: An experimental phonetic approach to speech melody. Cambridge University Press, Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511627743

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

The Audacity Team 2020. Audacity. 2.4.2-es verzió. http://audacityteam.org/ (letöltés ideje: 2020. szeptember 12.).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Toda, M. – Maeda, S. – Honda, K. 2010. Formant-cavity affiliation in sibilant fricatives. In Fuchs, S. – Toda, M. – Zygis, M. (eds.): Turbulent Sounds: An Interdisciplinary Guide. De Gruyter Mouton, Berlin, 343–375. https://doi.org/10.1515/9783110226584.343

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Trask, R. L. 1996. A Dictionary of Phonetics and Phonology. Routledge, London.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Trubetzkoy, N. S. 1939. Principles of phonology. Klincksieck, Párizs.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tusor N. 2016. A kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek tipikus kiejtési hibái. MA szakdolgozat, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Tyler M.­ – Best C. – Faber A. – Levitt A. 2014. Perceptual assimilation and discrimination of non-native vowel contrasts. Phonetica 71: 4–21. https://doi.org/10.1159/000356237

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ushioda, E. – Dörnyei Z. 2012. Motivation. In Gass, S. M. – Mackey, A. (eds.): The Routledge Handbook of Second Language Acquisition. Routledge, New York, 395–409.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Valdman, A. 1976. Introduction to French phonology and morphology. Newbury House, Rowley.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

van Leussen, J. W. – Escudero, P. 2015. Learning to perceive and recognize a second language: the L2LP model revised. Frontiers in Psychology, 6/1000: 1–12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01000

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

van Rij J. – Wieling M. – Baayen R. – van Rijn H. 2020. itsadug: Interpreting Time Series and Autocorrelated Data Using GAMMs. 2.4-es R csomag-verzió.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Váradi V. 2011. A felolvasás és a spontán beszéd összevetésének pedagógiai vonatkozásai. Anyanyelv-pedagógia 4. (Elérhető: https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=343, utolsó hozzáférés: 2024. május 14.)

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Varga L. 2002. The intonation of monosyllabic Hungarian yes-no questions. Acta Linguistica Hungarica 49/3–4: 307–320. https://doi.org/10.1556/ALing.49.2002.3-4.4

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Varga L. 1989. Prozodémák a magyar beszédben. Nyelvtudományi Közlemények 90: 47–71.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Vicsi, K. 2013. A beszéd akusztikai, fonetikai leírása. Foniátria és társtudományok 1: 33–56.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Werker, J. F. – Logan, J. S. 1985. Cross-language evidence for three factors in speech perception. Perception & Psychophysics 37: 35–44. https://doi.org/10.3758/BF03207136

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Westergaard, M. – Mitrofanova, N. – Mykhaylyk, R. – Rodina, Y. 2016. Crosslinguistic influence in the acquisition of a third language: The Linguistic Proximity Model. International Journal of Bilingualism, 21/6: 666–682. https://doi.org/10.1177/1367006916648859

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wickham, H. 2016. ggplot2: Elegant Graphics for Data Analysis. Springer-Verlag, New York. https://doi.org/10.1007/978-3-319-24277-4

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wieling, M. 2018. Analyzing dynamic phonetic data using generalized additive mixed modeling: A tutorial focusing on articulatory differences between L1 and L2 speakers of English. Journal of Phonetics 70: 86–116. https://doi.org/10.1016/j.wocn.2018.03.002.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wieling, M. – Margaretha, E. – Nerbonne, J. 2011. Inducing phonetic distances from dialect variation. Computational Linguistics in the Netherlands Journal 1: 109–118.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Wood, S. N. (2017). Generalized additive models: An introduction with R. Chapman and Hall/CRC, New York. https://doi.org/10.1201/9781315370279

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Yu, B. – Downing, K. 2012. Determinants of international students’ adaptation: Examining effect of integrative motivation, instrumental motivation, and second language proficiency. Educational Studies 38/4: 457–471. https://doi.org/10.1080/03055698.2011.643111

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zhang Z. – Wilson C. – Boyce S. – Tiede M. 2005. Modeling of the front cavity and sublingual space in American English rhotic sounds, Proceedings of IEEE International Conference on Acoustics, Speech, and Signal Processing 1: 893–896.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zhang, H. – Wiener, S. – Holt, L. L. 2022. Adjustment of cue weighting in speech by speakers and listeners: Evidence from amplitude and duration modifications of Mandarin Chinese tone. The Journal of the Acoustical Society of America 151: 992–1005. https://doi.org/10.1121/10.0009378

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zhou, D. – Wu, J. 1963. Putonghua fayin tupu [Articulatory diagrams of Standard Chinese]. Shangwu Yinshuguan, Beijing.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zhou, X. – Espy-Wilson, C. – Tiede, M. – Boyce, S. 2007. An articulatory and acoustic study of "retroflex" and ”bunched” american English rhotic sound based on MRI. In Interspeech 54–57. https://doi.org/10.21437/Interspeech.2007-11

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zygis, M. – Hamann, S. 2003. Perceptual and acoustic cues of Polish coronal fricatives. In Proceedings of 15th ICPhS. International Phonetic Association, Bacelona, 395–398.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zsiga, E. C. 1995. An acoustic and electropalatographic study of lexical and postlexical palatalization in American English. In Connell, B. – Arvaniti A. (eds.): Phonology and Phonetic Evidence: Papers in Laboratory Phonology IV. Cambridge: Cambridge University Press. 282–302. https://doi.org/10.1017/CBO9780511554315.020

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Zsiga, E. C. 2000. Phonetic alignment constraints: consonant overlap and palatalization in English and Russian. Journal of Phonetics 28: 69–102. https://doi.org/10.1006/jpho.2000.0109
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave